Ik heb een aantal vragen, namelijk dat ik een sensor moet hebben die afstand van een persoon kan aflezen met een bereik van 0cm. tot max 150cm.
Deze afstands sensor moet ook een signaal afgeven dat in frequentie oploopt naar mate de persoon dichterbij komt. Ik heb echt geen idee welk type sensor waar ik deze kan kopen en hoe te monteren met voeding etc.
Het signaal van de sensor moet ook nog eens een tikkend geluid aansturen. Het volume moet hoger worden naarmate je dichterbij komt. Sta je buiten de 1,5m. dan moet je niets horen.
dit alles moet zo klein mogelijk zijn, zelf monteerbaar etc.
Ik ben geen elktro genie, helemaal niet eigenlijk. Ik weet meer van vormgeven dan van deze techniek.
Kan iemand mij helpen met mijn quest in de ingewikkelde wereld van sensoren, Hz, weerstanden en voltages. Helaas ben ik blijven hangen bij het systeembord op de middelbare school...
dankje wel!
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je eenmaal een analoog signaal hebt, is het niet zo moeilijk om dat om te zetten naar een frequentie.
Wat voor sensor je gaat gebruiken om dat analoge signaal te krijgen, is een ander probleem. Staat de persoon altijd recht voor de sensor?
Ik zou zelf kijken naar een ultrasone sensor. Misschien kun je een bouwpakket voor een parkeersensor gebruiken, die gaan vaak soms wel tot anderhalve meter.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 17 november 2008 08:15:17 schreef SparkyGSX:
Ik zou zelf kijken naar een ultrasone sensor. Misschien kun je een bouwpakket voor een parkeersensor gebruiken, die gaan vaak soms wel tot anderhalve meter.
Die anderhalve meter zal het probleem niet zijn, de eis van 0 cm wel, de ultrasone sensoren die ik ken, ook de peperdure industriele, hebben een minimale afstand nodig van ongeveer 40 cm, daarbinnen is de meting niet betrouwbaar.
Als TS dit kan/mag bijstellen van 40 cm tot 150 cm is ultrasoon een goed plan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kun je de sensor niet een stukje verderop zetten om dat probleem te ondervangen? Dus dat je bij een afstand van 0cm tot de gewenste positie toch nog de minimale afstand van de sensor vandaan staat?
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Sparky is wakker 
Dat zou het probleem oplossen als het in de opstelling past.
@MCM vertel eens iets meer over de opstelling en je budget.
[Bericht gewijzigd door morc op (27%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
laser afstandsmeter dan maar ? die dingen meten van 150 meter tot 1 entimeter met een nauwkeurigheid beneden 1 cm ... hilti heeft er.
Voor een Hiltiprijs ja
En ook niet echt practisch ben ik bang.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (45%)]
SparkyGSX
SparkyGSX, de persoon staat over het algemeen recht voor de sensor.
misschien moet ik die 0cm maar laten varen, zeker als het te duur wordt. Het moet met min 40c ook wel lukken het is dan alleen iets minder precies.
Mijn budget is niet heel veel, 100 euro totaal vind ik nog ok. ik ben student... maar ik zou wel graag een werkend prototype willen maken met dit systeem. (Zit er iemand op de TU/eindhoven misschien?)
Het gaat over een plek op een muur, en dat als je er langs loopt en je in het bereik van de sensor komt je een geluid hoort. hoe dichter bij de sensor hoe harder het geluid moet worden. dus als het goed is heeft de sensor een halve cirkel bereik.
heel erg bedankt voor de tips tot nu toe maar ik zie het licht nog niet...
misschien eens zoeken naar een theremin..
dat is een instrument dat eigenlijk precies zo werkt als wat jij wil
klinkt bijzonder, maar wat is dat dan? ik lees op internet,soort van begin van synthesizer?
kun je dat goedkoop maken, gevoeligheid bepalen en en het geluid is dat ook te veranderen?
een huisgenoot van mij (neoel) heeft een schematje liggen.. ik stuur hem deze link wel even door.. hij weet er vast meer van dan ik
neoel
Rather a (_E=MC2_) than a (_?_).
Heym
ik heb een tekst gevonden waarin de werking van de theremin heel uitgebreid uitgelegd wordt. Ik denk dat iemand die weinig van elektro afweet best goed de werking van een thereming kan snappen.
De beschrijving van de sensor die jij geeft, lijkt precies op de werking van een theremin.
Hier is de tekst te vinden: http://www.scribd.com/doc/3785666/Development-and-Construction-of-a-Th….
Succes
Op 18 november 2008 10:51:13 schreef neoel:
De beschrijving van de sensor die jij geeft, lijkt precies op de werking van een theremin.
Is een thermin dan ook makkelijk zo te maken dat deze een reactie op een heel persoon kan geven? hoe kan je dat concreet realiseren?
het geluid wil ik tikkend hebben met de frequentie van een seconde en vooral het oplopende volume is belangrijk.
Thanx voor de beschrijving, die ga ik eens door lezen!
ik denk dat je die dingen het beste voor een groot deel zelf kan uitzoeken. De prijs is een kwestie van een lijstje maken met alle componenten uit het schema en daar de prijzen bij zoeken.
die theremin zal net zo makkelijk op een hand als een heel persoon reageren.. wat dat betreft dus prima voor wat je wil..
Volumeregelaar zit vaak ook in een theremin ingebouwd.. alleen het tikken zal je zelf moeten uitzoeken.. maar moet goed te doen zijn
Je zit op de TU/e dus je kan zowiezo altijd nog een keer een elektro'er daar aan z'n shirt trekken.
@Inflammae, ik snap dat ik dingen zelf uit kan zoeken, en ik weet niet hoe je tot de conclusie komt dat ik op de tu/e zou zitten.
Op 18 november 2008 17:31:17 schreef Inflammae:
Je zit op de TU/e dus je kan zowiezo altijd nog een keer een elektro'er daar aan z'n shirt trekken.
maar er bestaan forums als deze om elkaar een beetje te helpen en vragen te stellen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb geen ervaring met theremin's, maar ik heb zo het idee dat het niet eenvoudig is daarmee een persoon tot op 1.5m afstand te dedecteren.
Er bestaan toch gewoon simpele IR afstandssensoren. Deze zijn volgens mij wel geschikt voor deze toepassing. De 0 cm zal niet gaan maar vanaf 1 a 2 cm werkt hij al. Sensor geeft gewoon een analoge spanning af, maar zoals al genoemd is is het simpel om dit om te zetten naar een frequentie/amplitude.
Ik sta op het punt een afstandsmeter te bouwen met een laser.
Evenwijdig aan de laser (c.a. 10-15cm afstand ) wil ik een buisje maken met daarin een gevoelige lichtsensor(foto-tor) die ik op een scharnierpunt bevestig zodat deze te draaien is.De laser moduleer ik met een frequentie van 100 Khz en de sensor gaat naar een simpel ontvangertje ook op 100 Khz.
Het draaien van de sensor buis doe ik met een elektromotortje of met elektromagneten (nog even experimenteren).
Als de sensor bijna evenwijdig is aan de laserstraal dan kan een grote afstand gemeten worden en als de sensor in een kleinere hoek de laserstraal kruist dan meet je een kleinere afstand, dus een simpel princiepe.
Het meten van de hoek wil ik doen met een "draaibare condensator", b.v. 500pF het pulseren van de laser en het draaien van de sensor en het meten van de hoek doe ik met een AVR Atmeg8.Dan rest nog de hoek om te zetten in een afstand.
Ik ben al aardig ervaren in het bouwen van meet en regelsystemen m.b.v. AVR's.
Het staat al op papier maar ik ben nog niet begonnen met de bouw.
mss kun je hiermee iets doen of wil je eventueel samen bouwen?
Ik gebruik een laser uit een waterpas van 3 euro en als ik de andere onderdelen optel dan kom ik uit op een euro of 25-40 incl. led-display en afhankelijk van de behuizing.
Groeten Bitbanger