Hallo,
ik zit al enige tijd in mijn hoofd dat ik mijn hobby toch wat moet gaan uitbreiden. Ik heb al een labvoeding en een multimeter en een zooi componenten en daar doe ik al best lang mee. Ook heb ik een softwarepakket van "oorkat". Maar sinds ik een lowdropspanningsregelaar hoorde oscilleren besef ik dat een scoop onmisbaar is(, want je kan niet alles horen).
Nu heb ik 250 euro op mijn rekening gehad van de sint waarvan ik mijn eigen cadeau(s) mag uitkiezen. Ik dacht aan een scoop en misschien wat software. Ik maak momenteel voornamelijk schakelingen met AVR's. Eerst dacht ik daarom aan een mooie digitale scoop, maar die heb je niet voor 250 euros (niet nieuw). Nu zit ik te denken aan het kopen van een tweedehands analoge scoop en een nieuwe logic analyzer zoals deze http://www.eleshop.nl/zeroplus-usb20-logic-analyzer-a-p-298.html . Dan blijft er nog wat geld over. Nu zit ik te twijfelen of dit wel genoeg is. Want dan heb ik namelijk allemaal mooie meetapparatuur, maar dit gebruik ik dan voor het meten aan schakelingen op een breadboard. Misschien moet ik maar een ontwikkelbordje kopen?
Kortom: voor 250 euro kun je niet je volledige hobby finanseren, maar dat weten wij allemaal wel. Gelukkig heb ik al een beginnetje. Ik wil beperkt blijven in mijn hobby, omdat ik maar een klein kamertje heb en maar een arme student ben, maar ik wil niet geld uitgeven aan goedkope rommel. Graag wat adviezen....
alvast bedankt,
gr cr
ALs ik jou was: *even* doorsparen, en dan een intronix logic analyzer ( http://www.pctestinstruments.com/ )kopen. Met de huidige dollarkoers is het bedrag in euros, incl. BTW en verzendkosten gelijk aan het bedrag in dollars.
Die Intronix LA is idd beter. Ik heb die nu al een heel eind ingebruik en zou hem gewoon niet meer kunnen missen. Zowel voor puur hardware maar evenzo voor software is het een gouden hulpmiddel. Die hangt altijd aan mijn STK600 AVR ontwikkelingskit of aan mijn CPLD/FPGA hardware. Mede hierdoor gaan de ontwikkelingen zo werken, delay's door software, en ook vooral de vele serieele protocols die je kunt gebruiken.
Ook beschik je over een goede ingebouwde wizard tool die je eigen protocol kan aanmaken. Naast 34 kanalen is de sample rate ook hoger (500 Mhz) en bevat ook nog 4 frequentiemeters die je op ieder gewenst kanaal kunt instellen via de menu op de PC. Voeding heb je niet nodig alles wordt uit de USb geleverd. Gebruikers software is bijzonder praktisch opgevat. Je resultaten worden direct op de PC opgeslagen, ideaal om later te gebruiken als documentatie voor je project.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
C* heeft een zeer betaalbare (<250) USB-scope
2 kanaals, 60MHz
hij bevalt mij prima & de lol is dat je je meetwaarden gewoon kunt opslaan en later weer bekijken
Geen meetapparatuur, wel erg leuk om te hebben, rijk qua mogelijkheden, en past binnen je budget: een altera DE-1 bordje.
Op 18 november 2008 12:06:22 schreef alex278:
ALs ik jou was: *even* doorsparen, en dan een intronix logic analyzer ( http://www.pctestinstruments.com/ )kopen. Met de huidige dollarkoers is het bedrag in euros, incl. BTW en verzendkosten gelijk aan het bedrag in dollars.
Wat moet ik als beginner met 34 kanalen?
@hadv: Welke bedoel je?
34 kanalen, daar ben je sneller mee bezig dan je ooit denkt. Vele data bussen zijn opzich minstens 8 bit, dan nog even wat adressen en je zit boven de 16 channels. read, write CS enz.
Ik gebruik ook vele kanalen standdaard aangesloten op een reeks pinnen van de STK600. Die moet ik niet telkens verplaatsen, enkel in de PC setup herschikken.
Als je ooit CPLD/FPGA boards gebruikt zoals vb een DE1 daar zijn 72 I/O lijnen beschikbaar zonder de extra toegekende lijnen. Op een eenvoudig MAX-II CPLD boardje heb je 88 I/O lijnen. Dus 34 kanalen is echt niet te veel, 16 is in vele gevallen te weinig of je moet je weer beperken in bepaalde metingen.
Beter een paar teveel dan te weinig. Als je over een tijdje met grote AVR's /FPGA's gaat werken lijkt mij 34 toch wel handig.
Met een beetje mazzel vind je voor €100 een leuk scoopje, dan leg je nog zelf een deel bij en kan je die LA kopen.
Je kan natuurlijk ook al het geld in een nette scoop steken en volgen jaar een LA kopen.
Ok die logic analyzer koop ik dan maar een andere keer. Wat voor type scoop raden julie mij aan? een simpele 20 MHz analoge scoop of een digitale of helemaal geen scoop, maar wel een logic analyzer?
Als je moet kiezen (en het leven is niets anders dan keuzes maken), dan lijkt me een scoop de eerste keuze.
Er zijn meer problemen waarbij een scoop handig is, dan waarbij je een logic analyzer bij nodig hebt. Niet dat een LA niet heel, heel zinvol is als je met rare timingsproblemen op een processorbus zit, maar je hebt er dan weer niets aan als een analoog stukje elektronica tegensputtert.
Dan heb je nog wel het probleem wat voor scoop je wilt. Een dure digitale met veel geheugen? Of toch maar analoge, desnoods tweedehands?
Zelf heb ik een oudje (2 kanaals, 20 MHz met wind mee) met componententester en tot nu toe ben ik niet tegen beperkingen aangelopen. Althans niet in die zin dat het met een betaalbare moderne digitale scoop veel makkelijker was geweest...
Als ik 250 euro te besteden had, zou ik een tweedehands scoop kopen (50 tot 100 euro), een signaalgenerator (1 MHz) en nog een labvoeding. En een bos meetsnoeren, clipjes, klemmetjes en pennetjes. Als je goed zoekt kun je er nog wel een frequentieteller bij regelen ook.
Dus, keuze aan jou: doorsparen voor een nieuwe moderne scoop met logic analyser, of tweedehands een complete meetopstelling. Voor mij is die keuze niet zo moeilijk! 
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Als ik jou was zou ik beginnen met een liedje voor die goede sint te zingen.
€250 is een flinke bak geld voor zo`n festijn.
Waar ik mij zelf door laat leiden is het motto "goed gereedschap is het halve werk".
Zeker als je met digitale elektronica bezig bent, zou ik in ieder geval doorsparen voor een digitale storage scoop. Bandbreedte hoeft dan niet zo denderend te zijn, maar wel met storage.
De keuze scoop-LA wordt vooral bepaald door je toepassingsgebied. Heb je veel analoge toepassingen dan heeft een LA weinig zin. Een digitale scoop is heel mooi maar een goede kost al gauw veel geld. Werk je veel met controllers of hardware zoals CPLD/FPGA dan zou ik zeker een LA kiezen.
Mijn meeste toepassingen zijn digitaal zoals FPGA/CPLD en met de atmel controllers. Al deze toepassingen zijn bij voorkeur met LA te meten. Ik bezit 2 verschillende scoops, eentje van Hameg 2x50 Mhz ( heb ik over 30 jaar nieuw gekocht voor 1200 euro en recent is er nog eentje van philips bijgekomen de PM3055 (tweede hands want die is ook vrij oud) ook een 2x50 MHz. Deze laatste is wel een stuk beter wat de bandbreedte betreft voor dezelfde 50 Mhz opgave. Deze scoops gebruik ik 1 tot 2 maal per jaar, mijn LA bijna dagelijks.
Je moet eerst voor jezelf uitmaken wat je wilt.Er worden veel minder LA's gebruikt dan scoops maar dit ligt gedeeltelijk omdat vele gebruikers nog nooit met een LA gewerkt hebben.
Heb je niets, ik zou starten met een lowcost 2de hands scoopje. Daar kun je de meeste analoge problemen al mee oplossen en als je wat kunt triggeren ( instellen) kun je ook enkele digitale problemen in relatie met elkaar bekijken. Een goede volwaardige nieuwe scoop zal je snel veel geld kosten. Je moet eens een digitaal clockpuls proberen op je scoop te krijgen van 50 Mhz. Zelfs met een 2 chanel 50 MHz krijg je daar hoogstens een kleine sinus uit, eventueel met de gevoeligheid nog extra op te trekken. Op mijn hameg kan ik nog een behoorlijk 5 MHz blokgolf bezien, op mijn philips mag je dit optrekken tot 20 MHz. En beiden zijn 50 MHz gespecifieert! Maar verwacht in beide gevallen geen mooie blokgolf!
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Op 18 november 2008 14:08:32 schreef critiacrof:
[...]
@hadv: Welke bedoel je?
Ik heb de DSO-220 USB, maar ik zag onlangs dat ze er nog meer hebben in deze prijscategorie.
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
tweede hands scoops kan je op marktplaats behoorlijk goedkoop kopen, ik heb een 100 Mhz hp met alles erop en eraan voor 120 euro gekocht, en ik durf te wedden dat er zelfs goedkoper te vinden is.
Het verhaal van fotoopa heeft veel duidelijkheid geschept. Ik ga beginnen met een analoge goede scoop. Die LA komt later wel als ik er niet onderuit kom.
Dat verhaal van die bandbreedte zit mij een beetje dwars. Welke specs zorgen voor dit probleem? Is dat rise time of slew rate of heel iets anders? Waar moet ik nog meer op letten bij een analoge 2-kanaals scoop?
@6502: waar gebruik je die generator voor? Heeft een signaal generator veel toepassingen op digitaal gebied?
rbeckers
Overleden
De bandbreedte van de scoop is de oorzaak dat een blok van 50MHz er niet als een blok uitziet op een scoop van 50MHz.
De (vuist)regel is dat de bandbreedte van de scoop ong. 10x zo hoog moet zijn als de frekwentie van de blok.
Dus een blok van 5MHz ziet er uit als een blok op een 50MHz scoop.
De rise time = 0,34/Bandbreedte
Belangrijk zijn 1:10 probes. Signaal mag nauwelijks invloed hebben op de helderheid. Schakelaars moeten goed zijn.
@critiacrof: Voor digitaal is een signaalgenerator niet zo heel nuttig. Maar waarschijnlijk ga je je AVR nog wel eens interfacen met de buitenwereld en dan is het af en toe wel handig om ergens een pulstreintje op te kunnen zetten.
En uiteindelijk zul je ook wel 's iets analoogs moeten doen en dan moet je wel. In combinatie met een scoop kom je dan een heel eind.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Eigenlijk rise-time=0.35 / Bandbreedte.
Vergeet ook niet dat de probes correct moeten ingeregeld worden op de scoop.
- - big bang - -
rbeckers
Overleden
Op 18 november 2008 21:16:53 schreef big bang:
Eigenlijk rise-time=0.35 / Bandbreedte.
Klopt. Rise time is ong. 0,35 /bandbreedte
Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik begrijp dat die 50MHz staat voor -3dB bij 50MHz. De harmonischen van een blokgolf worden voor 5MHz na de negende eruitgefilterd. Dat die hameg bij 5MHz iets wat een beetje op een blokgolf lijkt weergeeft kan ik mij voorstellen, maar waarom kan die philips dan iets wat een beetje op een blokgolf lijkt weergeven op 20MHz? Ik dacht dat die beperking van de hameg misschien in het weergeven lag waardoor de blokgolf minder stijl werd. Ligt het misschien aan dat de philips gewoon wat laag is gespecificeerd?
Wie kan mijn lijstje aanvullen:
punten om op te letten bij scoop/eisen:
- Bandbreedte: minimaal 20, maar liever 50 of 100
- merk: hameg, textronic, HP, Philips.....
- 2-kanaals
- analoog
- aanwezigheid probe
- werkend!
- indien slechts afhaalbaar: dicht bij
- ...
Is deze goed: http://link.marktplaats.nl/204288267 ? Zoja schatten jullie de kans groot in dat hij voor een redelijk bod te krijgen is of zijn de huidige biedingen hopeloos laag?
Betekend geheugen dat je digitale data kan weergeven met de juiste tirggerinstellingen?
Marktplaatsbiedingen willen nog wel eens totaal irrelevant zijn, omdat mensen die biedingen gebruiken om 'als hoogste in de lijst te komen', en hopen dat de verkoper dan contact met hun opnemen. Het daadwerkelijke bod wat ze doen kan totaal afwijken van het bod wat ze bieden (zowel positief als negatief).
wbt die scoop: ik ben niet zo'n fan van philips scoopjes; d'r zijn exemplaren die de neiging hebben om, als ze niet triggeren, meteen helemaal geen signaal te laten zien. Dan weet je dus niet waarom je niets ziet op je scoop (is dat omdat je geen signaal hebt, je gevoeligheid niet goed staat, je tijdbasis verkeerd staat, of het ding om een totaal onbekende reden geen zin heeft om getriggerd te worden.)
rbeckers
Overleden
De Philips van de link is een analoge geheugen scoop.
Het -3dB punt van de bandbreedte zeg niet alles. Bij hogere frekwenties dan het -3dB punt kan het afvallen sneller gaan. Bijv. de 50MHz Hameg heeft boven 50MHz slechtere eigenschappen dan de 50MHz Philips.
In de praktijk is dit niet zo belangrijk.
Verder is het -3dB punt een waarde die tussen scoops van hetzelfde type kan varieren. De ondergrens, 50MHz, ligt vast maar het -3dB punt kan ook (wat) hoger liggen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb nog een Tektronix 464 100Mhz met geheugen staan:
Onlangs alle elco's van vervangen, mag voor 200 weg.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 19 november 2008 09:58:22 schreef alex278:
..d'r zijn exemplaren die de neiging hebben om, als ze niet triggeren, meteen helemaal geen signaal te laten zien.
Bij "normal" triggering is dat ook de bedoeling, realiseer je je dat? Op de "auto" stand zal de scoop zelf een trigger genereren als er geen signaal is.