Bij het wegvallen van de voedings spanning heb ik nog wat tijd nodig om data naar een SD card te schrijven. Een Max6742 detecteerd het wegvallen v/d voeding en geeft een interrupt naar de cpu, deze moet dan beginnen met het sluiten v/d files op de sd card.
Schakeling draait op 3.3V en verbruikt zo'n 40mA. Ik heb nog 10ms nodig om de files te sluiten. In die 10ms mag de spanning niet onder de 3V zakken anders komt de brownout in actie en wordt de cpu gereset.
Kort gezegt ik heb 10ms 40mA nodig.
Hoe bereken je de capaciteit die zo'n buffer condensator moet zijn.

In beginsel is dit een makkelijke som.

Je hebt 10ms lang 40mA nodig. Dat is een lading van 0,4mC.
De spanningsvariatie mag maximaal 0,3V bedragen.

Welke condensator verliest bij 0,4mC 0,3V?
C=Q/U = 0,4mC/0,3V = 1,33mF.

Een condensator van 1,33mF (dus 1333μF) zou voldoende zijn volgens de berekening.
Uiteraard neem je wat groters, bv. 4700μF.

Je moet deze:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electronica/image38.gif

formule even omwerken.

R = 82,5 Ohm.

FET heeft natuurlijk een eenvoudigere formule. ;)

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op (16%)]

Dat is duidelijk heren, bedankt voor de antwoorden. ;-)

..... Maar....

Als je een LDO regulator gebruikt die de 3.3V maakt, en je hebt nominaal 5V, dan mag de spanning tot zeg 4V zakken voordat je 3.3V gaat inzakken (zoek de dropout voltage op van je LDO...) Dan heb je een 1V spanningsbereik waarin je condensator z'n werk mag doen. zo'n 3x lagere waarde nodig! (dan moet je de grote buffer condensator dus VOOR de LDO zetten.. :-) )

Theoretisch moet je rekening houden met dat je SD kaart zo'n 100mA gebruikt. Staat in de specs. In de praktijk heb ik zelf.... (incl de rest van mijn schakeling).... 40 mA gemeten....

P.S. Let op: Je kunt de MAX chip niet zomaar aan de VCC hangen van je CPU: Dan slaat ie pas alarm als het te laat is. Doe je mijn voorstel (dus voor de LDO bufferen), dan moet je spanningsbron dus niet de buffer-elco kunnen leegtrekken. Zet je de buffer achter de LDO, zoals Bart en FET voorstellen, dan krijg je bij inzakken van de voeding dat de bufferelco de uitgang van de LDO hoog houdt, terwijl de ingang gezakt is. Veel LDOs gaan daarvan kapot. Je kunt ze beschermen door met een diode te zorgen dat de ingang nooit meer dan 0.6V lager wordt dan hun uitgang. Maar triggert de MAX dan weer wel? Even doordenken... Het is niet triviaal!

[Bericht gewijzigd door rew op (36%)]

Op 19 november 2008 22:47:54 schreef rew:
..... Maar....

Als je een LDO regulator gebruikt die de 3.3V maakt, en je hebt nominaal 5V, dan mag de spanning tot zeg 4V zakken voordat je 3.3V gaat inzakken (zoek de dropout voltage op van je LDO...) Dan heb je een 1V spanningsbereik waarin je condensator z'n werk mag doen. zo'n 3x lagere waarde nodig! (dan moet je de grote buffer condensator dus VOOR de LDO zetten.. :-) )

P.S. Let op: Je kunt de MAX chip niet zomaar aan de VCC hangen van je CPU: Dan slaat ie pas alarm als het te laat is. Doe je mijn voorstel (dus voor de LDO bufferen), dan moet je spanningsbron dus niet de buffer-elco kunnen leegtrekken. Zet je de buffer achter de LDO, zoals Bart en FET voorstellen, dan krijg je bij inzakken van de voeding dat de bufferelco de uitgang van de LDO hoog houdt, terwijl de ingang gezakt is. Veel LDOs gaan daarvan kapot. Je kunt ze beschermen door met een diode te zorgen dat de ingang nooit meer dan 0.6V lager wordt dan hun uitgang. Maar triggert de MAX dan weer wel? Even doordenken... Het is niet triviaal!

Schakeling draait op 2x AA Nimh met een LTC3400 stepup convertor naar 3.3V, zit dus geen LDO regelaar in, maar je idee is goed.
De max6742 beschikt over een dual voltage supervisory circuit met een independent power failure comperator. 1 zijde komt aan de accu en de andere aan de 3.3V.
Bij normaal gebruik of lege accu wordt het apparaat eerst (software matig) uitgezet en daardoor de files netjes afgesloten.
Deze power failure is alleen bedoeld om de files af te sluiten als de gebruikers de accu's eruit halen zonder eerst uit te schakelen.
Zoals Frederick al voorrekent moet je met een 3x zo grote capaciteit het toch wel goed kunnen afvangen.

Edit: Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.
http://img529.imageshack.us/img529/7412/maxlm3.jpg