Ik speel al een einde bass op mijn zelfgemaakte amp, maar sinds kort heb ik heel wat problemen met mijn versterker.
Het is net alsof mijn versterker alle boxen die ik er op aansluit vermoord :s gelijk welke boxen ik aansluit,
na even spelen beginnen ze allemaal te kraken, tot er haast geen klank meer uit komt. het vreemde is dat de
versterker meer dan een half jaar foutloos heeft gewerkt.

Ik denk dat het probleem bij de eindtrap ligt, hiervoor gebruik ik de tda7294. ik heb de schakeling nagebouwd van
de datasheet, inclusief "boucherot cell"(wat de preciese functie hiervan is weet ik niet).

Iets wat mij opgevallen is, is dat waneer ik de eindtrap mute, er meer dan 20V DC op de uitgang komt. m.a.w. er komt dus +20V DC op de boxen te staan... dit kan toch niet goed zijn? of is dat geen probleem voor de boxen?

Als mute/stby gebruik ik de schakeling die meer onderaan te vinden is in de datasheet(pagina 9) zo kunje mute en stby
aan of uitschakelen met 1 schakelaar.

zo ziet het geheel er ongeveer uit:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/11/22/1227361592-060.jpg

mute/stby wordt dus gewisseld met eens on/on schakelaar tussen massa en 35V (VCC)

als iemand een gedacht heeft, of eenzelfde probleem heeft met de tda's laat het dan weten :)

Plus en min spanning allebij aanwezig? Ja? Dan direct het versterker IC vervangen.......

De eindtrap is zeer waarschijnlijk doorgebrand.

Je speelt basgitaar op deze amp? In wat voor situatie? Thuis oefenen? Band repetitie? Podium? Pop/rock/metal?

De TDA7294 levert waarschijnlijk niet genoeg vermogen voor je toepassing, waardoor hij clipt, zwaar clipt, en je hem, ondanks de stevige beveiliging in de chip, toch laat roken.

ik gebruik de amp voor repetitie(rock) en thuis gebruik, hij krijgt het dus wel zwaar te verduren af en toe. maar hij is dan ook voorzien van een grote koelvin + fan.

dat clippen, kan dit dan het krakende geluid door mijn boxen veroorzaken?

met de voeding is alles in orde, en het ic is ng geen week geleden vervangen, dat was het eerste wat ik gedaan heb, omdat ik weet dat het gevoelige ic's zijn. het zou niet de eerste zijn die ik doorbrand.

ik snap ng steeds niet hoe die dc op de output kan terecht komen, als ik het ic mute...

DC aan input, voeding niet ok of IC kaduuk.

+20V DC is funest voor je speakers!
Dan gaan ze in rook op.

Clippen is er ook niet goed voor...

Krakende speakers is of decte amp of defecte speakers. Beweeg met je hand eens voorzichtig de conus heen en weer: schrapende geluiden is kapotte speaker. Alhoewel dit een onbetrouwbare methode is.

Check al je grounds eens

In het belang van je speakers zou ik ook een dc-beveiliging toevoegen. Bv de K4700 van Velleman

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=424

Repeteren met een rockband. 300 watt minimum bij gebruik van een gemiddelde 15" of 12", of 100 watt op een 4x10" kast, die heeft aanzienlijk minder vermogen nodig.

De 70 Watt van de TDA7294 zal alleen mee kunnen met een 4x10 van een behoorlijk merk met een hoge gevoeligheid.

Ik raad je aan een compressor of limiter te gebruiken met de TDA7294.

De laagste EQ band (onder 80 Hz) een eind naar beneden draaien helpt ook geweldig.

die DC-beveiliging lijkt mij wel wat, toevallig niemand een schema hiervan? inschakelvertraging hoeft niet direct omdat er toch een mute op de tda zit...

ik ga morgen toch ng eens een nieuw ic steken, en nogmaals meten op dc, kijkn wat dit heeft, en dan met dichtgedraaide amp de boxen nogmaals testen. alhoewel het wss te laat zal zijn voor deze.

oorspronkelijk stuurde mijn tda 2 12" boxen van 8ohm in parallel dat heeft ong half jaar gewerkt. toen was er 1 stuk, en heb ik verder gespeeld op 1. maar na 1 repetitie was die ook al aan het kraken dusja

die DC-beveiliging lijkt mij wel wat, toevallig niemand een schema hiervan?

Beetje lui ...

http://www.velleman.be/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_ma…

ah ok tnx :)

kwist niet dat velleman hun schema's beschikbaar stelde

dit lijkt mij meer van toepassing, handig zonder extra voeding: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=425

[Bericht gewijzigd door Xiquzor op (14%)]

kunje niet gewoon een condensator tussen de uitgang en de boxen plaatsen. die zou dan toch ook de dc moeten tegenhouden?

Dat kan, maar dat is wel erg primitief. Het zal een flinke elco moeten zijn, en die kost ongeveer even veel als een echte DC beveiliging.