Goedenavond,

Ik zou graag willen weten welke programma ik het best kan gebruiken om van mijn schema een PCB te maken. Ik heb bij de downloads al gekeken, maar ik weet niet welke het meest geschikt is.
Ik zou graag een goede, maar ook eenvoudige programma willen gebruiken. Met een NL handleiding (mijn engels is namelijk niet zo best).
In de programma moet ik namelijk weten hoe ik in mijn schema zelf componenten moet aanmaken. In de programma moet er een autofunctie zijn die zelf de printbanen ontwerpt van mijn schema.
Ik zelf heb multisim 10 / ultiboard 10 al geprobeerd, maar kom er niet uit. Ik heb ook Eagle gedownload, maar kom er ook niet uit.
Als iemand een Nederlandse handleiding voor me weet of een heel eenvoudige programma of iets wat erop lijkt, waarmee ik snel een PCB kan maken zou ik dat erg fijn vinden.

Na ook enkele (ingewikkelde) print programma's geprobeerd te hebben ben ik pas met "Sprint-Layout" begonnen.
Een makkelijk, handig en goedkoop programma.

Een component maken is erg makkelijk.

Intussen heb ik al een paar printjes klaar.

Het is wel een Engelstalig programma.
Nu moet ik zeggen dat mijn engels ook niet zo geweldig is, maar het lukt prima...
http://www.elektronicasoftware.nl/02/sprint_layout.htm

Er is wel een Nederlandstalige uitleg te koop i.d.n.
http://www.elektronicasoftware.nl/dutch/dutch.htm

Bedankt voor je antwoord. Dit zou eventueel een geschikte programma zijn, omdat er een Nederlands talige handleiding bij te koop is. Alleen hoop ik dat er ergens een gratis versie te downloaden is (eventueel met proefversie) met nederlandse handleiding. Of een programma met een duidelijke helpfunctie.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (0%)]

Het programma kan je gratis downloaden en gebruiken.

Alleen kan je het project dan niet opslaan.

er wordt gewerkt aan een nederlandse versie van Kicad ik weet niet hoever dit is maar misschien zou je daar eens naar kunnen kijken. en het is gratis.

Op 22 november 2008 18:03:10 schreef MMSoft:
Het programma kan je gratis downloaden en gebruiken.

Alleen kan je het project dan niet opslaan.

Ik zal hem eventjes downloaden. Kijken als het lukt, ondanks mijn slechte engels ;)

Op 22 november 2008 18:13:44 schreef timmie:
er wordt gewerkt aan een nederlandse versie van Kicad ik weet niet hoever dit is maar misschien zou je daar eens naar kunnen kijken. en het is gratis.

Het zou inderdaad handig zijn als er ergens een NL talige versie was, maar ik zou graag a.s. maandag mijn PCB willen ontwikkelen als dit teminste lukt.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (42%)]

Even het een en ander samengevoegd en opgeruimd. 1990, lees de FAQ even wat betreft quotes en topickicks.

Ik heb hem net gedownload, maar heb echt een handleiding nodig. Ik kan op deze site wel gratis sprint-layout 4 downloaden. Heeft er iemand toevallig hier een NL handleiding van ? Want met sprint-layout dan heb je toch nog een ander programma nodig waarin je je schema kunt maken. Daarna moet je het naar sprint-layout exporteren toch ? of werkt het anders ?

In ieder geval als iemand een eenvoudig programma'tje voor me heeft wat ik vandaag nog kan gebruiken en er een handleiding bij heeft zou ik dat erg fijn vinden.

[Bericht gewijzigd door 1990 op (15%)]

Als ik jou was, zou ik voor Eagle gaan. Als ik het me goed herinner, zwerft er ergens op dit forum wel een tutorial ofzo rond.

eagle staat op mijn computer. Het zou handig zijn als ik daar een NL talige handleiding van heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Op 22 november 2008 18:13:44 schreef timmie:

Kicad kan ik niet aanbevelen. Ik heb het geprobeerd maar het werkt helemaal niet handig. De maker had beter tijd kunnen besteden aan het handiger maken van het tekenen van sporen in plaats van een 3D plaatje van de print.

Helemaal onderaan in deze discussie. Uiteindelijk zul je toch in het engels verder moeten, maar dit is misschien een eerste beginnetje.

Je gaat Engels toch nodig hebben voor datasheets. Waarom al dat gedoe om een manual onbegrijpelijk te maken?

Want met sprint-layout dan heb je toch nog een ander programma nodig waarin je je schema kunt maken. Daarna moet je het naar sprint-layout exporteren toch ? of werkt het anders ?

Met Sprint-Layout kan je inderdaad geen schema's tekenen.
Je kan Sprint-Layout ook niet koppelen aan een of ander teken programma.
Het is niet meer dan gewoon een eenvoudig print tekenen programma.
Dus de juiste onderdelen op de print plaatsen en de juiste sporen leggen...

Op 22 november 2008 20:39:34 schreef Nico.c:
[...]
Kicad kan ik niet aanbevelen. Ik heb het geprobeerd maar het werkt helemaal niet handig. De maker had beter tijd kunnen besteden aan het handiger maken van het tekenen van sporen in plaats van een 3D plaatje van de print.

kicad wordt herzien weet alleen nie wanneer dit wordt gereleased

KiCad heeft nog een paar bugs. Misschien is deze al opgelost inmiddels. Verder vindt ik dat programma niet erg intiutief werken.

Op 22 november 2008 21:25:19 schreef MMSoft:
[...]Met Sprint-Layout kan je inderdaad geen schema's tekenen.
Je kan Sprint-Layout ook niet koppelen aan een of ander teken programma.
Het is niet meer dan gewoon een eenvoudig print tekenen programma.
Dus de juiste onderdelen op de print plaatsen en de juiste sporen leggen...

Ik neem aan dat Sprint toch wel een netlist kan inladen???

Toch niet....
(Althans ik ben dit nergens tegen gekomen).

Nee dat kan niet, ik gebruik sprint zelf ook en het werkt perfect en zeer een voudig.

Ik maak mijn schema's altijd met splan6.0 ook van abacom.

En als je het schema hebt ga je gewoon tekenen met sprint.

Gr Lambiek.

kicad is weer een typisch open-sores / broken source product. is in een perpetual state van 'we knoeien er nog aan...'

het wiebelt langs alle kanten, zit vol bugs, is compleet gebruiks-onvriendelijk en gemaakt door mensen die nog nooit zelf een deftige print in elkaar gezet hebben, laat staan dat ze weten wat er belangrijk is bij printontwerp.
veel gimmicks. iedereen moet tegenwoordig 3d view hebben. iets waar je NIKS kan mee doen. ( marketing zever noem ik dat) 3D Editing ! dat is nuttig , vooral als je stakced en blind en bureid gaat doen. of als je een print moet aanpassen die in een behuizing moet komen. je 3d model uit soldiwors laden en dan gaan trekken en duwen. dat is nuttig.

enfin. dit gezegd zijnde.

als het voor eenmalig gebruik is : pake eagle in de gratis versie , of google op autotrax. altium geeft dat gratis weg.

Op 22 november 2008 17:43:42 schreef 1990:
Als iemand een Nederlandse handleiding voor me weet of een heel eenvoudige programma of iets wat erop lijkt, waarmee ik snel een PCB kan maken zou ik dat erg fijn vinden.

Je kunt met Visio ook printen 'tekenen'.
Zelf een bibliotheek aanmaken.

Kortom, keuze genoeg.

Heb je al een keuze gemaak ?
(tja als er morgen al mee begonnen moet worden)

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (27%)]

Op 23 november 2008 17:50:51 schreef free_electron:
kicad is weer een typisch open-sores / broken source product. is in een perpetual state van 'we knoeien er nog aan...'

Als je iets tegen open source hebt, dan moet je niet op deze website zijn want die draait op een open source webserver...
Open source of niet, er zijn bergen programma's waar bugs in zitten en die niet handig werken.

Op 23 november 2008 17:45:25 schreef Lambiek:
Nee dat kan niet, ik gebruik sprint zelf ook en het werkt perfect en zeer een voudig.

Ik maak mijn schema's altijd met splan6.0 ook van abacom.

En als je het schema hebt ga je gewoon tekenen met sprint.

Gr Lambiek.

Ik heb sprint net geprobeerd maar ik vind het niks. Dan kun je beter de gratis DOS versie van Autotrax (Protel) gebruiken.

Nico.c: Wat is het probleem dat je met dit programma hebt ?