Behringer Xenyx mengpaneel werkt niet correct met PC

Beste allen,

Ik heb sinds kort een probleempje met mijn mengpaneel. Het betreft een gare +4/-10dB schakelaar in stereokanaal 13/14. Na een paar minuten valt het rechterkanaal met veel gekraak weg in -10dB modus, in +4dB werkt het prima. Ingeval van mono gebruik (dus alleen kanaal 13 aangesloten, 14 wordt dan gekloond van 13) heb ik beide kanalen troep.

Ik vermoed dat het dat schakelaartje is omdat hij het alleen in -10dB doet en dat sluit slechte connectoren uit lijkt me.

Er zit/zat nog garantie op, ware het niet dat ik de eindtrappen van het ding (d.w.z. de gebalanceerde uitgangen) heb gemodificeerd :) na een maand of twee om van het ruisen af te komen. Sindsdien voldoet het mengpaneel aan alle verwachtingen, tot nu dus.... Omdat ik weet hoeveel werk het is om het ding uit elkaar te peuteren en ik op het moment niet zonder kan hoop ik dat iemand mij kan vertellen welke schakelaar ik daarvoor moet hebben (service doc wordt op prijs gesteld, al dan niet van de UB2222FX of de Xenyx2222FX).

De kwallen van PMS-electronics (een Behringer repair center) verrekken het om een type nummer door te geven en van Behringer zelf hoor ik vooralsnog ook weinig. Het repareren kost 94 euro. Wat ik op zich wel kan begrijpen, maar wat ik niet van plan ben te betalen.

Wie weet raad? Of een nummer van de schakelaar? Of een servicedoc?

Alvast bedankt

[edit] Iemand nog spannende modificaties voor dit paneel? :)

De fabrikant zelf al eens geprobeerd ?. Die zijn vaak een stuk (klant)vriendelijker dan distributeurs/importeurs.
- Oeps sorry, niet goed gelezen -

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]

Is het mischien deze (4-voudige wisselschakelaar)?

of deze (2-voudige wisselschakelaar)?

Zelf heb ik enige tijd geleden een soortgelijk probleem gehad met een ander Brrringer mengpaneel. Hiervan was de equalizer schakelaar defect.
Die schakelaartjes kosten niet zo veel, maar de verzendkosten van PMS zijn erg pittig (ruim 20 Eurie :-( )

Bij de artikelomschrijving in de webshop van PMS staat wel een lijst van in welke apparaten die schakelaar zit.
Een lijst met welke schakelaars in welk apparaat zou een stuk handiger zijn :+
Nu moet je de hele lijst door en plaatjes vergelijken.

Sweet :). Misschien moeten we een IA gaan organiseren voor Behringer spareparts :).

Intussen ben ik wel iets anders aan het verdenken in mijn apparaat. Of beter gezegd, de line-out van mijn onboard geluidskaart. Deze zat op dat kanaal, en na overprikken van een discman op kanaal 13/14 is het probleem niet meer opgetreden. Echter na het aansluiten van de PC op kanaal 9/10 vielen daar na verloop van tijd BEIDE kanalen weg. Bij aansluiten van de Maya1010 geluidskaart uit dezelfde PC op kanaal 9/10 is het probleem opgelost (idem met de discman).

Echter waarom reageert het mengpaneel dan als ik op het +4/-10 schakelaartje druk? Zou dan heel even de verbinding worden onderbroken en daardoor het probleem tijdelijk hersteld? Ook het uittrekken van de mini-jack uit de PC en weer inpluggen lost het probleem een paar seconden op.

M.a.w. het lijkt meer aan de onboard geluidskaart te liggen in de -10dB stand op alle stereo kanalen, op +4dB geen probleem (alleen te zacht). Andere apparaten geen problemen op -10dB.

Eigenlijk wel een interessante vraag waarom dit zo is? En waarom hij het niet vanaf het begin af aan heeft gedaan (zit zo al twee weken aangesloten). En nog erger (en dat is mijn fout), ik ben al een paar dagen aan het prutsen en had dat toch wel eerder moeten bedenken :(.

Misschien kan een modje de titel even aanpassen naar "Behringer Xenyx mengpaneel werkt niet correct met PC"? Niet dat ik de PC zo nodig hoef aan te sluiten op deze manier, dat is meer om de windows geluidskaart toewijzing te kunnen controleren.

Vooralsnog krijgt mijn mixer dus nog het voordeel van de twijfel :).

Sluit je die mixer via 3,5mm jacks aan op de soundkaart ?

Zo ja, maak die gruwel dingen maar eens schoon.

Vergeten het probleem te isoleren, foei! ;)

Dat is best foei ja ;).

Ik heb de kabels al na gekeken met die *** 3,5mm dingen, maar dat is het probleem schijnbaar toch niet. De kabel is een goede kabel van (ik geloof) Neutrik en niet van een bokki-wokki merk. De kabel is het zelf ook niet, omdat ik die gebruikt heb met een discman en het probleem daar niet bij optreedt.

Wat overigens ook "grappig" is dat als ik de windows mixer erbij neem en de master op 0 zet en daarna (met een ruk aan de muis) ineens op maximaal dan hoor ik weer even geluid en is daarna weer weg. Als ik de mini-jcak uit de PC trek zie ik beide VU meters van het mengpaneel uitschieten tot +10dB die daarna rustig (elco?) afzakken. Ik hoor op dat moment niets, dus lijkt een DC spanning te zijn?

Ik heb hier op het forum een schema gevonden van een UB1204, als ik er even vanuit ga dat de lijn trappen hetzelfde zijn als van de mijne dat is die -10dB schakelaar niet meer dan twee serie weerstanden die er wel of niet tussen gezet worden. Het lijkt er dan gewoon op dat de PC OF een slechte massa heeft (het probleem treed niet op bij gebruik van bv PC-speakertjes) OF een te hoge uitgangs impedantie. Het vreemde is dat op +4dB het dus wel werkt. En nog vreemder, het heeft een tijdje gewerkt op -10dB, tot een paar dagen geleden.

Het is dat ik niet zo heel erg rouwig ben vanwege die onboard kaart omdat ik die toch zelden gebruik, maar ik vind het wel een leuk raadsel...

Neutrik maakt geen kabels, wel goede 3.5mm jacks. De prijs is in overeenstemming met de kwaliteit.

De schakelaartjes van B. zijn aan de andere kant niet zo best, ik heb ze hier na soortgelijke problemen in andere apparatuur (MX882's) gesloopt en overbrugd. De afschijftermijn van dit soort apparatuur is kort en de opstelling veranderd hier vrij zelden.

Uw beschrijving van het probleem doet inderdaad vermoeden dat er een soort gevoeligheid voor DC in het spel is, of domweg toeval .. ;)

Een beetje offtopic, maar ik heb B. nog niet betrapt op grove fouten in hun audio i/o, wat moest u gemodificeren aan de uitgang ?

Zeg maar je i.p.v. u.

Ik had wat last van ruis op mijn Crest CC2800 versterker, tenminste als deze gebalanceerd was aangesloten, ongebalanceerd was het stil, zelfs bij het volume vol open (ingangen dicht). Zodoende heb ik de uitgangsversterkers van de main out gewijzigd, de opamps vervangen door NE5534's de voeding ontkoppeld, en hier en daar wat gebufferd. Ik heb hetzelfde gehad met een DEQ1024 van Behringer, en daar dezelfde modificatie gemaakt. Verder heb ik bij de Xenyx de hoofdtelefoon versterker vervangen door een andere schakeling, omdat deze (naar mijn mening) niet te regelen valt in het begin van het bereik van de potmeter.

Toch verdenk ik de schakelaartjes voorlopig niet meer, het zou me ook tegenvallen moet ik zeggen, het ding is volgens de date code 2,5 jaar oud (code 0603).

Over die kabel, u heeft gelijk. De kabel is van DAP en de pluggen volgens mij van Neutrik en het geheel is door mij in elkaar gesoldeerd :).

@Antoine, jou probleem lijkt in de verte op dat wat mijn zoon en schoonzoon allebei hebben gehad met hun mixers, geen B. maar Soundlab.

Op mijn aanraden hebben ze toen, net als ik zelf heb, scheidingstrafo's tussen PC en mixer geplaatst, problemen opgelost.

Bij beide mixers was n.l. een ingang opgeblazen bij het inpluggen van een PC audio kabel, en alles was op het zelfde aardpunt aangesloten.

Gr. Hans.

Even proberen en je weet het!!

@H-Lab, daar zeg je inderdaad wat. Waar ik eerst woonde had ik bij de gewraakte PC inderdaad scheidingstrafo's toegepast, om te voorkomen dat ik een aardlus zou gaan creeeren met de 2de PC waar de Maya kaart in zat. Omdat nu alles in een PC zit had ik daar eigenlijk geen noodzaak meer toe.

Ik denk dat de impedantie van de mixer en die van de PC absoluut niet klopt, en door het brakke concept van de geluidskaart er een DC waarde op komt zetten.

Groeten
Antoine