Hallo.
Ik ga 6 speakers parallel zetten op de 220V uitgang.
Wat gebeurt er als ergens een speakerkabel sluiting maakt.
Blaas ik dan de versterker op , of zit er in de versterker een veiligheid?
Versterker merk INKEL typePA4000 (120W)
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Ik denk niet dat de speakers 220V gaan waarderen.
Speakers aansluiten terwijl de versterker aanstaat is sowieso niet echt geniaal om te doen.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Op 4 december 2008 17:17:26 schreef jtw:
Hallo.
Ik ga 6 speakers parallel zetten op de 220V uitgang.
Wat gebeurt er als ergens een speakerkabel sluiting maakt.
Blaas ik dan de versterker op , of zit er in de versterker een veiligheid?
Versterker merk INKEL typePA4000 (120W)
Ik heb nog nooit een versterker gezien waar je 6 speakers op een 220V uitgang kan zetten.
Volgens mij is de 220V uitgang bedoeld om een andere versterker of zoiets op aan te sluiten.
Maak maar eens een fotoje wat je nu wilt voordat je alles opblaast.
Sorry , Sorry.
Ik heb een grote fout gemaakt in mijn topic!!!
De versterker uitgang is GEEN 220 Volt, maar 100 VOLT.
De speakers zijn ook voor 100 Volt.
ik weet niet of parralel wel goed gaat, de weerstand gaat dan omlaag.
maar zoveel verstand heb ik niet van 100v versterkers.
In een 100V systeem staan alle luidsprekers parralel, dat is een van de handige eigenschappen. Zie de bekende informatie over constant voltage audio op Rane of het NewLine forum.
Ik zou verwachten dat een wat luxere 100V amp wel beveiligd is tegen overbelasting en kortsluiting (terug te vinden in de specificaties van de fabrikant), maar hoe goed dat in de praktijk werkt is mogelijk niet zonder risico te testen.
Je moet bij 100v alleen er op letten dat het totale aantal watts van de speakers niet boven het max.vermogen van de versterker komt. Doet hij dat toch dan ga jr de 100v olt van de speakers op de 70 v uitgang van de versterker zetten
De olde.
Hieruit begrijp ik ,dat indien het totale speakervermogen niet zeker is ik beter de versterkeruitgang op 70 Volt kan zetten.Bij aanschaf van de PA speakers heeft men mij gezegd dat deze met z'n zessen op een 100 W versterker zaten.De Inkel versterker is 120W rms.
Ik ga dit binnenkort eens uitproberen.(Kan altijd nog naar 110 Volt gaan).
In het schema ben ik geen zekering tegen gekomen.Alleen een relais in de uitgangslijn maar ik denk dat die voor de remote schakeling is.
Allen bedankt voor de informatie.