42VAC Volt naar 220VAC of 12VDC

Ik ben bezig met m'n verlichting in de berging. Nu hebben ze vanuit de VvE een 220VAC-42VAC transformator geplaatst, wat me de gelegenheid geeft om met 42Volt lampenbolletjes te spelen. Ik vind het ondingen, daar ze prijzig zijn, niet makkelijk te vinden en ik kan er niet zo makkelijk een paar bijplaatsen.
Nu ben ik dus op zoek naar een manier om 'normale' verlichting in de berging te creëren, al dan niet door de geleverde 42VAC terug om te vormen naar 220VAC, dan naar 12VDC (ik heb namelijk nog een hele set vijververlichting op 12VDC liggen).

Zijn hier transformatoren/omvormers voor beschikbaar? Zijn er andere zelfbouwideeën die me op weg kunnen helpen?

Een 230V/42V trafo en die achterstevoren zetten?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
High met Henk

Special Member

je kunt natuurlijk een 230 naar 65 V of meer trafo nemen, en die in serie zetten. hele fraaie oplossing is het niet, maar je houdt wel iets van rendement over. je houdt dan AC 12V over ongeveer.

je kunt ook die 45V gelijkrichten en afvlakken en eens kijken of je een spanningsregelaar kunt vinden die zo'n hoge input aan kan. Let wel die 42 V wordt dan wel bijna 64 V!!! Daar moet je regelaar dus tegen kunnen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Gewoon 4 van die 12V lampjes in serie is mi de goedkoopste oplossing.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

hehe simpel en doeltreffend Roland!!!

niet eens aan gedacht!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als ik deze nu achterstevoren zou plaatsen...zou dat werken??

Dit na aanleiding van de opmerking van Roetzen.

Er zal wel iets van spanning uit komen ja. Alleen je correctie werkt de verkeerde kant op.

Wat is er mis met 4 12V lampjes in serie? Het is wat geknutseld, maar mi. goedkoop, simpel en effectief.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Sine

Moderator

Jup, dat moet perfect kunnen ... maar als je dat ding vanuit de UK moet laten overkomen wordt dat een dure oplossing.

Op 5 december 2008 14:22:55 schreef Marco69:
Er zal wel iets van spanning uit komen ja. Alleen je correctie werkt de verkeerde kant op.

Wat is er mis met 4 12V lampjes in serie? Het is wat geknutseld, maar mi. goedkoop, simpel en effectief.

Helemaal mee eens, maar met zo'n omvormer ben ik ook in staat om een klein apparaat op 220 aan te sluiten. Dat voorkomt dat ik een hele haspel vanuit m'n woning naar m'n berging moet uitrollen om bijv. 2 simpele nietjes te schieten...wat niet zegt dat ik niet jouw oplossing ook ga toepassen hoor... Ik ben in ieder geval zeer dankbaar voor jullie reacties tot zover!

Pas daar even mee op. Een tacker zou wel eens meer stroom nodig kunnen hebben dan dat jou trafo kan leveren.

Anders: kun je niet gewoon een vaste kabel trekken? Of heeft die 42V een veiligheidsreden? (wat ook niet raar zou zijn)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Die 42V is primair om te voorkomen dat mensen gaan klussen in hun berging. Kans is groot dat je daar maar een beperkt vermogen kan afnemen. Valt door te grote afname vervolgens de verlichting uit is de kans groot dat je door de VVE op de vingers wordt getikt. Been there, done that ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 december 2008 15:13:16 schreef Roland van Leusden:
Die 42V is primair om te voorkomen dat mensen gaan klussen in hun berging. Kans is groot dat je daar maar een beperkt vermogen kan afnemen. Valt door te grote afname vervolgens de verlichting uit is de kans groot dat je door de VVE op de vingers wordt getikt. Been there, done that ...

Ik heb de zekering laatst vervangen van de meter die daar staat, en dat was een 10A zekering op 220 Volt. Dus volgens mij kan ik aardig wat trekken. Daarachter hing dan een trafo die van 220VAC naar 42VAC ging.
Tis inderdaad om te voorkomen dat mensen daar 220 gaan gebruiken om acculaders op aan te sluiten ofzo.

ik heb nog wel 42 Volt 50 Hz wisselspanning Spaarlampen van 20 watt liggen, kun je zeker 3 in je box plaatsen
heeft fitting E27

groet

klein is fijn

Moderator

Op 5 december 2008 15:18:11 schreef SageCloud:
Ik heb de zekering laatst vervangen van de meter die daar staat, en dat was een 10A zekering op 220 Volt.

Dat zegt niets. Ze berekenen de trafo op het aantal lampen. En dan moet je nog niet alle lampen tegelijk aanzetten.

Op 5 december 2008 15:18:11 schreef SageCloud:
[...]

Ik heb de zekering laatst vervangen van de meter die daar staat, en dat was een 10A zekering op 220 Volt. Dus volgens mij kan ik aardig wat trekken. Daarachter hing dan een trafo die van 220VAC naar 42VAC ging.

Wat staat er op die trafo dan? Wat dat is dan de beperkende factor. Met die trafo uit Engeland achterstevoren zal het ongetwijfeld werken, mits je maar rekening houdt met de maximale belasting. Die wordt bepaald door de kleinste van de twee trafos.

Overigens inderdaad een vrij dure oplossing. Volgens mij moet zo'n trafo toch wel ergens uit een rommelbak te vissen zijn...

Tis inderdaad om te voorkomen dat mensen daar 220 gaan gebruiken om acculaders op aan te sluiten ofzo.

Wat een betutteling!http://www.vlist.eu/headbang.gif

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Was een tijd geleden bij iemand die dat ook had, de verlichting in de bergingen hangt ook aan een centrale kwh-meter.

Die kosten daarvan zitten in de service kosten van de flat.

Dit om te verkomen dat ze vriezers en dergelijke er op aan gaan sluiten, en de hele flat laat meebetalen aan jouw vers gevroren frikandel.

Om even terug te komen op m'n vorige post, ik heb nu dit apparaat gevonden op Ebay, maar ik wil toch zeker weten dat ik van 42VAC naar 220VAC kan, want het is toch een aardige investering.

Kan iemand mij vertellen of dit nu ook werkt en of dit meer is dan een spoel?

The TR500 is a 500VA double insulated potted toroidal transformer with earth screening for use with one or two UcD400's. It has two pairs of primary windings of 115V and two pairs of secondary windings: 12VAC and 42VAC and can be used in both 230VAC and 115VAC countries.

Gaat wel werken maar is overkill. Ik heb hier een trafo van 42Vac / 220Vac 200VA staan, mag je voor een paar tientjes ophalen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 december 2008 15:18:11 schreef SageCloud:
[...]

Ik heb de zekering laatst vervangen van de meter die daar staat, en dat was een 10A zekering op 220 Volt. Dus volgens mij kan ik aardig wat trekken. Daarachter hing dan een trafo die van 220VAC naar 42VAC ging.
Tis inderdaad om te voorkomen dat mensen daar 220 gaan gebruiken om acculaders op aan te sluiten ofzo.

.... en dat is JUIST wat ik van plan ben te gaan doen, vandaar dat ik even deze berichten doorlees. Heb een gehuurde garage met verlichting, idd 42 V staat er op de fitting. Wil er graag druppelladers gaan plaatsen voor de motoren..... wordt afgeraden?? Beter niet doen dus?? Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Beter een schakelende regelaar die de 42V terugbrengt tot een spanning waar de druppelladers goed op kunnen werken. In die druppelladres zal wel een 15V trafo zitten ofzo, moet je ff nameten en uitzoeken. Dan de trafo in de druppellader vervangen door een schakelende spanningsregelaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 23 maart 2009 22:59:04 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

gewoon een trafo met twee 24V wikkelingen verkeerd om gebruiken, voor een paar druppelaars moet dat geen probleem zijn.

Op 5 december 2008 15:13:16 schreef Roland van Leusden:
Die 42V is primair om te voorkomen dat mensen gaan klussen in hun berging. Kans is groot dat je daar maar een beperkt vermogen kan afnemen. Valt door te grote afname vervolgens de verlichting uit is de kans groot dat je door de VVE op de vingers wordt getikt. Been there, done that ...

Vraag

Ik ken een electri-beun die in België op school ging en mijn collega wijs maakt dat een trafo op 42 volt zetten om 230 te maken niet alleen beiden trafo's kan opblazen (de 230 naar 42 in de meterkast + de 42 maar 230 die me collega wilt in de berging). Maar ook de centrale trafo van de energie maatschappij,

Leek me stug maar is dit alfa mannetjes gelul of klopt hier het een en ander van ???

Vriendelijke groet uit de koel techniek

Arco

Special Member

Beter een nieuw topic openen, deze is wel heeel erg oud.
Maar: als alles goed gezekerd is blaas je niks op.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik ken een electri-beun die in België op school ging en mijn collega wijs maakt dat een trafo op 42 volt zetten om 230 te maken niet alleen beiden trafo's kan opblazen (de 230 naar 42 in de meterkast + de 42 maar 230 die me collega wilt in de berging). Maar ook de centrale trafo van de energie maatschappij,

Het eerste kan, als je 230V >> 42V trafo bv 100VA is en je zet daar een 2000vA transformator achter en je doet dat ook nog eens geheel zonder beveiligingen en zekeringen ja dan kan je die 100VA trafo opblazen.

Om nu zo de centrale trafo van de energie maatschappij op te blazen kan in theorie ook. stel dat de centrale trafo 1000kVA. dan heb je dus een 230V >> 42V trafo nodig van zeg 10.000kVA en dan een 42>> 230V trafo van 100.000kVA en als de energie maatschappij dan ook nog eens zo dom is geweest om geen beveiligingen en zekeringen te plaatsen dan krijg je die centrale transformator ook nog wel kapot.

Dus theoretisch geen probleem, maar in de praktijk zitten er overal beveiligingen en zekeringen apart voor elke trafo en kabelsectie waardoor het op die manier bijna onmogelijk is om dat voor elkaar te krijgen. Waardoor een wijktransformator wel een kapot gaat is door slecht of vergeten onderhoud om te veel aangesloten vermogen, maar het in de gaten houden van het vermogen is ook deel van het onderhoud. Dat te veel aan vermogen kan je niet alleen doen in je eigen woning of bedrijfspand maar is meer een totaal van alle aangesloten verbruikers.

Heel erg grote bedrijven zoals bv Tata-steel of Shell verbruiken zoveel energie dat zij wel een transformator kunnen kapot maken en die hebben dan ook eigen transformatoren en schakelstations.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 19 augustus 2021 17:08:55 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.