Vrij bizar dat het afgeleverd wordt voor de NL markt met een kabel die niet zal werken...

Ik geloof dat ik het door heb. Er zijn drie elementen. Een zit er tussen punt 1 en punt 5. De tweede zit tussen punt 2 en 4 en de derde tussen punt 3 en vijf.

Bij het plaatje wat TS ons geeft staan bij de eerste maniet van doorverbinden de elementen paralel, Voor een enkelfase aansluiting dus, maar dan wel een die geschikt is voor minimaal 27A. Bij de drie fasen aansluiting staan ze in driehoek, dus voor een driefasenet met 230 tussen de fasen.

Voor aansluiting op een 230/400 Volt drie fase net, moet de derde manier van doorverbinden gekozen worden.

http://www.vlist.eu/fotos/fornuis.bmp

(Even op het plaatje klikken om het wat duidelijker te laten zien)

Het is inderdaad merkwaardig dat het afgeleverd wordt met een kabel die je niet op een in Nederland gangbare woonhuisinstallatie kunt aansluiten. Hoe dik is die kabel wel niet?

die kabel bevat 1xbruin 1x blauw en 1x groen/geel Dus die kabel is juist niet dik genoeg...

Het aantal aders zegt niets over de dikte. Er bestaat ook die aderige kabel met aders van vier of zes kwadraat. Heb hier toevalig een stukje Siemens Ozoflex liggen van drie maal zes kwadraat. Staat er wat op die kabel?

In de Engelse versie van het manual staat "multipole switch" en in het Frans "Interrupter omnipolaire"

Bedoeld is dus kennelijk "meerpolige schakelaar". Sja, babelfish...

http://www.fagorcz.cz/udata/files/2072VFI400I.pdf

Het is blijkbaar een Tsjechisch ding. Overigens vermeldt het manual ook nog dat de installatie moet plaatsvinden door bevoegde lieden die op de hoogte zijn met de plaatselijke voorschriften...

En nu ik er nog even over nadenk moet aansluiten op een tweemaal 230 kookgroep ook wel mogelijk zijn door een brugje te leggen tussen 1 en 3, de fase en neutraal van de ene 230 aan te sluiten op 1 resp 5 en die van de tweede op 2 en 4. Het is krap met een 2 x 16 A aansluiting, het is ongelijk verdeeld en de ene wordt tegen de limiet belast, maar het zou net moeten gaan.

Zoals het ding is afgeleverd is hij bedraad voor aansluiting op een enkelfase 32A groep. En dat gaat natuurlijk mis als je dat op een 16A groep aansluit. Marialouisa moet toch de zekeringen in de meterkast maar eens nakijken voordat ze dat fornuis afschrijft...

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (14%)]

Ja, dat is de schakelaar. Er staat trouwens: o m i n polair (ook in de pdf!).

Maar een omnipolaire aansluiting, dat was eigenlijk mijn vraag, klinkt zo gek.
Alsof we normaal gesproken maar één draadje aansluiten, of zo.

Marialouisa heeft de stoppen al nagekeken en die doen het allemaal uitstekend Een échte electrotechnische installatiemonteur heeft mij inmiddels verzekerd dat de plaat geen warme maaltijden meer zal voortbrengen omdat ie te veel van het een en te weinig van het ander heeft gehad.

Sja, dan kan ik het sterke vermoeden niet onderdrukken dat het ding al kapot was voordat je het probeerde aan te sluiten. Tussen bruin en blauw staat 230 en door daar op aan te sluiten kan ie niet kapot gaan...

Ok, uit Spanje. Ik vond het manual op een Tsjechiese site. Kan natuurlijk...

Hoe dan ook, succes met de volgende.

Het vervelende is dat het schema voor een 2x230v kookgroep er net niet bij staat.
Uitgaande van een NL situatie moet er iig een vijfaderig snoer met perilexstekker aan de plaat worden gezet voorzien van adereindhulzen.
Je hebt dus 2x230v en 2xnul en aarde in de perilex wcd. De twee nullen moeten zonder brug op 4 en 5, een fase op 1, een fase op 3 en aarde op aarde.
Normaal gesproken moet je nu volgens schema een brug plaatsen tussen 1 en 2 of tussen 2 en 3. De brug moet de twee elementen verbinden die hun gemeenschappelijke nul op 5 hebben. Dit moet dus worden nagemeten.
Als je idd geen 3 fase krachtgroep (400v) maar 2x230v kookgroep hebt lijkt mij het ook sterk dat je door foutief aansluiten de boel zou hebben opgeblazen...
Al met al wel een klus die je dus beter aan een installateur kan overlaten.

Nou ja, het kan natuurlijk wel - tussen de twee 230V draden staat toch 400V?

Op 10 december 2008 15:43:51 schreef Marialouisa:
Oja en Fagor komt uit Spanje

De financiële groep is Spaans maar de fabrieken staan in Frankrijk en Italië ;-)

Op 10 december 2008 21:41:55 schreef Frederick E. Terman:
tussen de twee 230V draden staat toch 400V?

Niet noodzakelijk, ik weet niet hoe het in NL zit maar ook in België vind je 3x230V-aansluitingen zonder nul.

Voor de Belgische collega's: In NL worden voor kookplaten tot 7200 Watt meestal zogenaamde kookgroepen toegepast.
Dit zijn 2 gekoppelde 16A automaten met twee geschakelde nullen, die meestal op één fase worden aangesloten, daar komt dus geen 400v aan te pas. Deze dient te worden afgemonteerd op een Perilex WCD. Met een vijfaderige kabel kunt je dan dus max 32A trekken. Het vervelende is dat er geen standaard aansluitwijze is voor zo'n WCD. Vandaar nogmaals het advies dit door een vakman aan te laten sluiten.

@sxnder

Mosterd na de maaltijd, maar misschien wel een interessante discussie....

Aansluiting op een 2x230 kookgroep staat er inderdaad niet bij. Maar in de pdf staat wel een aansluiting op een aansluiting op 230/400 met gebruik van twee fasen. Aansluiting zou hetzelfde moeten zijn.

Een probleem is dat aansluten op 2 x 16A eigelijk net niet kan omdat er drie elementen zijn - en aangenomen dat die even zwaar zijn - je dan bij de gegeven 6,3 kW totaal uikomt op 27A. Dat moet je dan verdelen in één van 9A en één van 18A. Net boven de 16A dus. Er moet gesmokkeld worden. In de pdf staat voor aansluiting op twee fasen, dat er met 20A afgezekerd moet worden...

Wat ik me afvraag is waarom er niet - net als vaak in het buitenland - gewoon gebruik gemaakt wordt van een enkelvoudige zwaardere groep voor dit soort toepassingen. Dan ben je af van het probleem hoe je 3x9 verdeeld over 2x16. Waarom niet een enkelfase groep van 32A en die vast aansluiten of aansluiten middels de grote broer van de blauwe campingstekker? Uiteraard met inachtneming van draaddiktes. Stekkermateriaal voor 32A bestaat en wordt in de industrie en in de bouw veel toegepast. Waarom ook niet voor een kooktoestel in een woning?

Het enige probleem wat ik kan bedenken is dat de hoofdzekering dan wel aangepast moet worden. De standaard 35A geeft te weing selectiviteit...

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (11%)]

Op 13 december 2008 11:26:50 schreef Roetzen:

Wat ik me afvraag is waarom er niet - net als vaak in het buitenland - gewoon gebruik gemaakt wordt van een enkelvoudige zwaardere groep voor dit soort toepassingen.

Van enkelfasegroepen mag de zekeringwaarde niet hoger zijn dan 16A, nen1010. Reden zal wel te maken hebben met de vonkboog i.g.v. sluiting. Wil je zwaardere apparaten voeden dan overstappen naar driefasen of dubbelfase/dubbelnul. Dat er in NL apparaten (vooral Duitse kookplaten) op de markt verschijnen die niet op een fatsoenlijke manier aan te sluiten zijn is te wijten aan de onkunde/onwil van de verkopers.

Voor de aansluiting van Perilex op dubbelfase/dubbelnul is wel een standaard, of die standaard officieel is weet ik niet.

Gr.

Erik

Die argumentatie van die vonkboog bij > 16A vind ik niet zo overtuigend. Hetzelfde probleem zou zich voordoen bij een > 16A driefase groep en die rode 32A WCDs zie je overal.

Dat je hier apparaten ziet die dan niet fatsoenlijk aan te sluiten zijn is mede een gevolg van open grenzen en verschillen in regelgeving. Hier mag het niet en in Duitsland mag het wel. En dan zou het hier niet- en daar wel veilig zijn? Daar heb ik toch een beetje moeite mee. Het lijkt er op alsof wij hier weer eens nodeloos restrictief zijn.

Ik zou eigenlijk zeggen dat een enkelvoudige, enkelfase aansluiting met een blauwe CEEFORM 32A stekker veiliger is dan 2x230 Perilex. Want die Perilex wordt zowel voor 230/400 drie fasen als voor 2x230 enkelfase gebruikt. En dat is onveilig naar mijn niet zo bescheiden mening.

N.b. De nieuwe E.U. landen moeten voldoen aan regelgeving waarbij perilex verboden is.

Werkelijk? Hmm... in dat geval zou ik denken dat de CENELEC het met mij eens is dat door het meervoudig gebruik van Perilex een ongewenste situatie is ontstaan....

Jammer eigenlijk, want ik vond Perilex best een mooi systeem. Totdat ik er achter kwam dat het niet alleen voor drie fasen gebruikt wordt...

Op 13 december 2008 16:21:44 schreef Roetzen:
Die argumentatie van die vonkboog bij > 16A vind ik niet zo overtuigend.

Ik schreef; "ik denk dat", kan ook een andere reden hebben. Verder; Don't shoot the messenger.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op (14%)]

Sorry, het was niet persoonlijk bedoeld. Zat maar een beetje hardop te denken eigenlijk.

Ik heb zelf ook al wat kookplaten aangesloten.
Vorig jaar eentje waar IK zelf niet uitkwam. De handleiding was erg vaag, en de tekeningen kwamen NIET overeen met de aansluitingen op het kroonsteenblok.
Dus meten, analyseren, en vervolgens aangesloten op een echt Nederlands 2 maal 230 groep :)

De handleidingen zijn vaak te slecht.
Het aansluiten door een leek van dit soort machines is eigenlijk onverantwoord. Er kan zelfs na een paar jaar een kleine brand ontstaan door ondeugdelijke verbindingen.

Op 14 december 2008 12:27:28 schreef hobby-ist:
De handleidingen zijn vaak te slecht.

Leve de globalisering. Elk voordeel hep s'n nadeel. :-)

Een leverancier is voor aan consumenten geleverde apperatuur verplicht een handleiding in de taal van het land waar het verkocht wordt bij te leveren. Maar ja, er zijn zo veel talen, dat dat allemaal erg duur wordt om dat door professionele vertalers te laten doen. Dus wordt er op bezuinigd door inzetten van robot vertalingen en studenten. Gevolg: onleesbare handleidingen. Ik heb liever een goede vertaling in het Engels dan zo'n Babelfish product in het Nederlands. Sja...

Het aansluiten door een leek van dit soort machines is eigenlijk onverantwoord. Er kan zelfs na een paar jaar een kleine brand ontstaan door ondeugdelijke verbindingen.[/quote="hobby-ist"]
Klopt. Maar we zijn zelf mede schuldig aan die onveilige situatie. Naar mijn niet zo bescheiden mening is die Nederlandse 2x230 kookgroep met Perilex WCD een onding dat niet meer past in de huidige situatie. Allemaal prima toen er nog geen open grenzen waren en alle apparaten die in Nederland in de handel kwamen langs de KEMA moesten. Maar de KEMA keur is geschiedenis. Nu is het een CE keurmerk. En dus komen er apparaten binnen - zoals dat Fagor fornuis van Marialouisa - die wel aan de Europese normen voldoen, maar niet zonder smokkelen op een Nederlandse 2x230 kookgroep aan te sluiten zijn.

Waar ik dan ook voor zou willen pleiten is: weg met die 2x230 kookgroep met Perilex. Herschrijf de NEN 1010 en creëer de mogelijkheid voor een enkelvoudige enkelfase 25 of 30A kookgroep. Gebruik voor een enkelfase kookgroep de blauwe 32A 2P+E IEC 60309 WCD en voor een 3 fase kookgroep de rode 16A 3P+N+E WCD.

Apparaten voor enkel- of driefase kunnen dan af-fabriek Europawijd voorzien worden van een passende, gegarandeerd goed bedrade stekker en je bent dan in elk geval van een deel van de problemen af.

Is ook voor de consument duidelijk. De consument heeft òf een rode òf een blauwe WCD in zijn keuken. Het apparaat dat hij wil kopen is voorzien van òf een rode òf een blauwe stekker. Hij ziet meteen of het wel of niet past en als het past, dan is het ook goed aangesloten. Verkeerde kleur? Dan van de koop afzien of bedingen dat de leverancier er een andere kabel en stekker aanzet. Voorkomt veel gehobby.