Kenwood KA747 versterker Tijdens het doormeten kapot gegaan

Beste allemaal,

Ik heb onlangs van iemand een Kenwood KA-747 versterker gekregen. Nu constateerde dat 2 van de 4 aansluitparen voor mijn speakers niet “werken”. Dus ik ging diverse onderdelen proberen door te meten, zoals zekeringen e.d. om te kijken of ik iets kon vinden. Niks kunnen vinden helaas.
De andere set speaker-aansluitpunten doen/deden het wel.

NU het ECHTE probleem dat ontstond tijdens het doormeten:
Tijdens het doormeten was ik benieuwd én zoekende naar voltages die door het apparaat liepen. Op een gegeven moment plaats die de pennetjes van de multimeter tegen 2 (ik denk) warmtetransporters die vanuit de printplaat eindigen in één zwart plaatje die met o.a. koelpasta op het aluminium koelblok zit. Op DAT moment van meten valt het geluid uit met een tik(je) en komt niet meer terug.

Tevens dacht ik een pluimpje rook te hebben gezien, maar ik had al snel de stekker eruit gehaald. Nu gaat mijn versterker nog wel aan, (alle lampjes van voorheen branden) maar het karakteriserende “tikje” wat ik normaal altijd hoorde bij het aanzetten is weg en het geluid dus ook.

- Boxen zijn niet kaduuk, <-- gecontroleerd
- Visueel bekeken of ik iets kon vinden dat verbrand was, NIET kunnen vinden, glaszekering zijn ook nog heel.
- Geen condensatoren die bol staan.

Ik hoop dat mijn uitleg te begrijpen is…..WIE heeft er enig idee?, b.v.b.d.

Groet Onno

Je hebt een of meerdere eindtorren, of een eindmodule (STK?) opgeblazen. Deze moet je opsporen en vervangen.

Het overkomt de beste. Mij ook dus, vorige week. :(

okee,

Dat klinkt hoopvol. Ik ga even op zoek of dat zelf te fixen is, anders laat ik het doen (indien het niet de prijs van een 2e hands overstijgt). Dan ook maar gelijk even vragen waarom er geen geluid meer komt uit 2 van de 4 sets aansluitpunten voor boxen. (het oude probleem)

Of kan iemand dat uit ervaring melden of het Wel of Niet te doen is, (betreft opzoeken en daarna fixen).

A/B Speakerselectie verkeerd begrepen?

Was het maar zo...., dan had ik nu geen kapotte versterker gehad.

Voor de duidelijkheid het onderdeel waar ik beter vanaf had kunnen blijven (meest rechter unit op het koelblok)

http://lh4.ggpht.com/_3Sz9LYeVuGc/ST2S8NbWMeI/AAAAAAAAA7k/aoKANd7nKhQ/stillcap0002.jpg

Misschien is het handiger het plaatje te uploaden naar het upload archief. Dan kunnen we het allemaal zien.
http://www.uploadarchief.net

Één van de eindtransistoren, FET's of what ever.
Wat staat er op dat component? Dat is belangrijker.

Houdt er rekening mee dat er meer kaduuk kan zijn dan alleen die transistor.
Je dient ook gelijk de complementaire (de andere grote die er naast zit) vervangen en mogelijk de ruststroom opnieuw af te regelen.

Alles wat rechtstreeks DC gekoppeld is vervangen, dus ook de drijvers. Verder de weerstandswaarden controleren. Doe je dit niet en schakel je op goed geluk in, dan hoor je alleen maar BOEM! en kan je opnieuw beginnen.

Groetjes Hans.

Op 8 december 2008 22:44:16 schreef Bots:
Was het maar zo...., dan had ik nu geen kapotte versterker gehad.

Je vertelt niet welke twee van de vier kanalen werkten ;)

Het had een relais kunnen zijn, maar nu moet je eerst de rest repareren.