Mijn vraag valt samen met het al lopende topic over 2x fase op de keramische kookplaat. We hebben de boel eens bekeken. We hadden een oven met keramische kookplaat gekoppeld, daar zat een perilex stekker aan vast. Nu hebben we een nieuwe oven (met gewone stekker) en een losse kookplaat(zonder stekker) en die moet op de perilex. Nou zaten er 5 draden aan de oude perilexs stekker: boven een bruine en een blauwe, dan in het midden aarde en onderin zaten 2 zwarte draden. De nieuwe kookplaat heeft 1x blauw, 1x bruin en 1 x aarde. We hebben voor de nieuwe aansluiting de bovenste polen van de perilex stekker gebruikt +de aarde en de onderste polen leeg gelaten, Helaas deed de kookplaat niks, toen hebben we de blauwe en bruine draad op de onderste polen gezet en toen deed de kookplaat eventjes iets en vervolgens niets meer (dat was dus 2 x fase hadden wij bedacht). Hebben we de eerste keer de aansluiting niet goed gedaan en hoe moet het wel?

Bruin is fase en blauw is de nul.
In die perilex zitten twee groepen. De bruine en blauwe die tegenover elkaar zitten zijn één groep.

Je had de kookplaat dus tussen bruin en blauw moeten aansluiten.
Nu heeft de plaat tussen twee fases gezeten en 440V voor zijn kiezen gehad en zal nu wel overleden zijn.

Ja, je herhaalt wat ik al heb geschreven. De vraag is, wat heb ik de eerste keer fout gedaan?

Zucht.

Op 8 december 2008 13:14:34 schreef Hugo Welther:
Nu heeft de plaat tussen twee fases gezeten en 440V voor zijn kiezen gehad

Een vakman inhuren was goedkoper geweest.

Gr.

Erik

Zie mijn laatste regel. Dat heb je fout gedaan.

Erik bedankt voor je constructieve bijdrage. En Hugo, misschien begrijp ik je niet helemaal, maar dan moet je het even verduidelijken, je zegt bruin en blauw tegenover elkaar zijn 1 groep. Als ik bovenste bruin en blauw tegenover elkaar aansluit dan heb ik toch 1 groep gebruikt of niet?

Even de multimeter er op en na meten.

Je kunt een kookgroep hebben ( 2x220 ) of een drie fasen aansluiting ( 380 )

De aarde mag duidelijk zijn, de nul meet 0V tov aarde, een fase meet 230V tov aarde.

Meet je tussen twee fasen 380V heb je een drie fasen aansluiting en bij verkeerd aansluiten kun je daar het eea mee slopen.

Zoals je het beschrijft zou je dus eigenlijk zeggen dat de eerste keer de aansluiting juist is gedaan (bruin+blauw) en met de tweede keer (zwart+zwart) is bijna zeker je plaat gesloopt, met veel geluk blijft het bij een zekering.

Waarom werkte het dan toch de eerste keer (bruin+blauw) niet? Dat is een goeie vraag, meten is weten zoals Sine al suggereert. Misschien lag de zekering van die fase in de meterkast eruit?

Kijk en daarom is Jochem een Golden member. Dank je wel voor je antwoord, ik ga een multimeter aanschaffen en de boel eens doormeten

Neehoor, Jochem is een Golden Member omdat hij gewoon een paar tientjes heeft overgemaakt naar z'n stam-forum :)

Toch kan er niet zo veel stuk gegaan zijn.

Als.... de vraagstelster in huis een kookgroep, dubbelle 230 Volt groep op je perilex, dan kun je het goed of fout aansluiten. Doe je het fout, dan staat je fornuisje tussen 2 x dezefdre 230 Volt, dus geen spanningsverschil en doet het niet, of hij staat tussen 2 Nullen,en doet hij het ook niet, maar er kan niets kapot gaan.

Maar....
Er kan ook echt 3 fase op de perilex gestaan hebben, en als je het dan verkeerd doet, heb je 400 Volt op iets staan dat eigenlijk voor een voltje of 230 gemaakt is. En dan kan er van alles kapot zijn in het fornuis.

Dus eerst nagaan is je aansluiting 1 fase- dubbel, of 3 fase.

Op 8 december 2008 14:11:31 schreef Marialouisa:
.....ik ga een multimeter aanschaffen en de boel eens doormeten

Aaaarch! Je gaat toch ook niet eerst een auto kopen, ermee rijden, een botsing maken, en dan je rijbewijs maar eens halen?
(Positief bedoeld ;) )

Waarom 2 topic's, en niet hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/67985 , verder?

dan had je alles bij elkaar,

hey, die plaat kan gewoon op 3 fasen

tja, we hebben later een gewone stekker aan de plaat gehangen en in een gewoon stopcontact gestopt en toen deed ie het ook niet meer, en toen ie met dubbele fase in aanraking kwam, ging heel even alles op de plaat branden en toen een onheilspellend geluid en toen niets meer, dus onze conclusie was dat de plaat overleden moet zijn. We hebben geconcludeerd dat we 3 fase hebben anders was de eerste keer aansluiten blauw bruin boven, gewoon goed gegaan.

Ook met 3-fasen zou de eerste keer aansluiten goed gegaan moeten zijn.