de fluke 123 lade ik een tijd altijd op met een voeding van 15volt. Dit werkte prima, maar pas wou de meter niet meer aan gaan. De accu spanning geeft ongeveer 2.3Volt aan, wat 4.5 moet zijn. Ik hoor hem enkele keren een klik geven (relais?)en zodra ik hem oplaad met de voeding;tikt (zacht.. relais?)de meter alleen. Weet iemand hier de oorzaak van? is het oplaad circuit defect? Geeft de voeding te weinig stroom? Accupack dood? Het is een oud demo model geweest, maar zou toch wel leuk zijn als hij weer werkt.

iets meer witregels in je verhaal kan geen kwaad

Vervang de accu is door een labvoeding. Als de meter dan werkt dan kan je al een deel uitsluiten.

Daarna het accupack is vervangen door een nieuwe.

Als het dan nog niet werkt, het laad circuit doormeten.

Een Fluke 123 met een defecte accu start niet meer op, ook niet op de netvoeding.

Haal de accu eens los en probeer het opnieuw.

Dit werkte bij mijn meter prima.

er is een menu om de accu te herxx (calibreren ?) weet niet meer hoe ze het noemen, je meter moet dan minimaal 24 vast op het net zijn aangesloten.

Op 10 december 2008 12:14:10 schreef morc:
Een Fluke 123 met een defecte accu start niet meer op, ook niet op de netvoeding.

Haal de accu eens los en probeer het opnieuw.

Dit werkte bij mijn meter prima.

Dit werkt bij mij helaas niet!, heb helaas geen labvoeding die de spanning van 4,5volt kan geven. Nog meer opties?
Het tikkend geluid is trouwns nu over.. zou zo eens meten of de accu wel opgeladen is.

Op 10 december 2008 13:53:38 schreef shiptronic:
er is een menu om de accu te herxx (calibreren ?) weet niet meer hoe ze het noemen, je meter moet dan minimaal 24 vast op het net zijn aangesloten.

Mja, leuk bedacht maar die functie is niet echt heel geweldig, dwz het effect is niet lang merkbaar. De 123 heeft gewoon beroerde accu's, of waarschijnlijker: er is niet goed over nagedacht.

het zijn erg fijne apparaten maar die accu......

en nieuwe voor beetje absurde prijzen, 4 cellen voor 80 €

Ja, en die nieuwe zijn netzo belabbert. Als ze verbeterde hadden zou ik het er zeker voor over hebben. NiMH ofzo.

die hebben ze of dat zijn ze al, ik zie ik het nu verkeerd : http://www.fluke.nl/comx/show_product.aspx?pid=37150&locale=nlnl&a…

ik moet beter lezen, ze zijn nu dus leverbaar als vervanger voor de oude NiCd 3000 mAh, 50 % meer als de ori

bestellen dus maar GJ ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (33%)]

tnx voor de tip ship, die ga ik vandaag nog bestellen.

Als ik dat pack zie, kan je dat ook op maat laten maken. De eventuele custom stekker heb je: http://www.vabo.be/ned/ned_main.htm

En een pak goedkoper

Ja, dan ben ik een uur bezig met bestellen. Dat is dus duurder. Nu heb ik straks een fijne nieuwe batterij met een fluke logootje erop. ;-)

Bovendien is de bestelling al de deur uit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (29%)]

Vorige keer 2 verschillende types besteld: 5 minuten!

Je hebt vast en zeker gelijk. Maar ze zijn nu besteld, 30s werk, dus het is sowieso te laat. En nu krijg ik natuurlijk wel de echte fluke accu's (voor wat het waard is, de eerste waren domweg slecht).

Dit betekend ook dat TS half januari, als ie toevallig in de buurt is een originele Fluke Nicad kan komen ophalen. Niet in topconditie, maar iig niet stuk.

ik heb tijdelijk een andere meter gehad, maar zou toch graag in de ouwe nieuw leven willen blazen(immers zonde om te laten liggen.)
Voordat ik dus z'n dure accupack bestel, kan ik gewoon 4,5volt op de pinnen zetten waar de accu aangesloten was?

-waarschijnlijk zonder de adapter te gebruiken, want in de fluke zit een eigen laad-systeem?
Heeft iemand hiermee ervaring?

Rood,
2x zwart
wit.

Kan iemand even nameten welke spanningen op de draden staan?want deze accu is geheel leeg en heb geen andere meer tot beschikking.

Rood is +4.8 volt. De 2 zwarte zijn nul en intern aan elkaar verbonden bij een NiCD batterij (in het geval van een NiMH batterij is een zwarte draad vervangen door een geel draadje en zit er een weerstandje van 825 ohm naar de zwarte draad).
In de batterij zit een NTC van 10k tussen de witte en de zwarte draad. Als je de witte niet aansluit zal de lader niet werken maar het instrument moet wel opstarten.

[Bericht gewijzigd door RobHoi op (13%)]

En als je de nieuwe hebt minimaal 4 keer per jaar battery refresh modus gebruiken met lader aan gesloten .

Dan ontlaad ie eerst de accu om hem daarna op te laden.

Dit is om de conditie van je battery te behouden.

ik heb er zelf panasonic accu's van c ingzet en dan ben je voor 25 euro klaar en wat soldeerwerk . helaas is het leeglekkende probleem niet van de accu's alleen .de meter trekt ook nog een beetje stroom en zelfs met deze 3200mah accu's is hij helemaal leeg na 1 maand .
wil je hier helemaal vanaf ( accu's danwel ) dan 8x eneloop erin zetten dan heb je 4000 mah ook voor 25 euro .

maar ik heb ook gespeeld met een adapter en de meter regelt de laadstroom navanant de spanning en een 15volt adapter onbelast is wel 18 volt en daar kan hij niet tegen , en zal miss de zekering eruit liggen op de print .

Op 11 december 2008 10:50:37 schreef GJ_:
Dit betekend ook dat TS half januari, als ie toevallig in de buurt is een originele Fluke Nicad kan komen ophalen. Niet in topconditie, maar iig niet stuk.

kans laten lopen, GJ kennende had hem evt. ook wel op willen sturen( agzv. vergoeding), die goede heeft nu meer dan een jaar op de plank gelegen , en is nu ook helemaal om zeep.

de mijne start met een lege accu niet op,hij moet min een minuut of 3 laden voor dat die door kan starten , anders gaat deze tijdens opstart procedure ( je ziet niks maar hoord wel relais aan en uit "klikken") weer uit.

zonder accu nooit getest, maar kan me voorstellen dat de lader niet de opstart stroom kan leveren en door z'n knieen gaat.

Maar bij mij kan de laden de accu ook het probleem zijn, eenmaal aan laad de accu voldoende bij.

opladen en wegleggen is er niet bij, als hij niet gebruikt word staat hij hier dag en nacht aan de lader, of en toe gebruik ik de refresh funktie.

voor mij houd hij het net meestal voldoende uit, anders pak ik er hier een verleng snoer bij.

Voor in het veld is het een waardeloos ding, op de accu's valt er niet fatsoenlijk mee te werken. en ik heb betere fluke's :( , ik vind hem zijn geld niet waard.

Op 11 december 2008 10:50:37 schreef GJ_:
Je hebt vast en zeker gelijk. Maar ze zijn nu besteld, 30s werk, dus het is sowieso te laat. En nu krijg ik natuurlijk wel de echte fluke accu's (voor wat het waard is, de eerste waren domweg slecht).

hoe heb je dat zo snel gedaan, ik wil er eindelijkook en bestellen, maar kan dat niet(meer) via de fluke site ?

Bij Fluke zoek je je suf als je het nummer niet weet:
http://fluke.nl/comx/show_product.aspx?locale=nlnl&pid=37150

Volgens mij heb ik hem overigens bij HAVE Digitap gekocht:
http://www.have-bv.nl/digitap/product/index.php?pID=49
Prima clubje waar ik verder eigenlijk, geheel onterecht, nooit zaken mee doe.
En ze dan wel lastig vallen voor zo'n batterijtje :-)

En hier:
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=sear…

Jij zal ook wel zaken doen met Lasoulec, die moet ze iig kunnen bestellen.

Zo, genoeg mogelijkheden. Een prestatie om ze niet te kunnen vinden :-)

Op 20 januari 2010 23:24:09 schreef Shiptronic: Voor in het veld is het een waardeloos ding, op de accu's valt er niet fatsoenlijk mee te werken. en ik heb betere fluke's :( , ik vind hem zijn geld niet waard.

Klopt als een bus, beetje tegenvaller. Maar met de nieuwe MH accu is het een stuk aangenamer werken. Die zijn niet om de haverklap leeg. 100% verbeterd dus, nu is ie gewoon paraat als je hem nodig hebt.

Bedankt voor de link, ben hem aan het bestellen, moet aleen nog een mail krijgen met het adres waar die heen moet, meter is op dit moment niet meer in mijn bezit :( hij is nu zelf patient

* Shiptronic , baalt van de kans op de lichtmis die hij heeft laten liggen, de autoscoop complete set van fluke

klopt is een snel bedrijf , heb er onlangs een display van een fluke 75 besteld en hun waren het goedkoopste incl verzenden , en ik had het ding al binnen 24 uur in huis . bij display , fluke en andere bedrijven komt er dan nog 25 euro orderkosten bij , en hier in eindhoven kan ik het niet afhalen want hier is geen opslag van fluke .