hallo, ik heb een multimeter, velleman DVM850BL (yes, i know het is een goedkoop ding.) en hij heeft volgens mij een eigen leven gekregen: als ik hem op DC zet gaat hij zelf al spaningswaarden aangeven en op AC doet hij dat ook en op het stopcontact geeft hij 170-180V aan. op het zicht is er niks aan te zien van binnen. zou dit aan de display kunnen liggen of weet iemand nog een andere mogelijke oorzaak of is het misschien beter op er mee terug te gaan (bijna niet de moeite voor zo'n goedkoop ding) of hem als onderdelen wrak te gebruiken? alvast bedankt!
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Grote kans dat de batterij leeg is.
Dan doen ze vaak de raarste dingen, in ieder geval verkeerde een waarde aangeven.
ik heb al een andere geprobeert maar er gebeurde nog hetzelfde maar op het uit te sluiten, ik zal hem is op mn labo aansluiten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat een multimeter met loshangende snoeren "zomaar wat" aangeeft. Als je de snoeren kortsluit hoort hij netjes "0.000" aan te geven.
ja maar dat is ook niet het geval, ik kan er gewoon niet meer mee meten zoveel flipt hij, afentoe geeft hij aan dat er teveel spanning is nagelang het meetbereik en de lege batterij is net ook uitgesloten. nu gaf hij aan dat er teveel volt was nagelang het meetbereik (600VAC) uit het stopcontact (en ik had mn meter nog niet dicht geschroeft dus kreeg ik net nog een schok ook) 
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
En dat met nieuwe batterijen? Dan is er wel degelijk wat mis.
Een spoedberichtje naar de kerstman lijkt me nog de beste oplossing...
en voor de meter een eenmalige rit naar......... de vuilnisbak. voortaan gewoon kwaliteit kopen, het jezelf moeilijk maken voor een 'kermis speeltje'is het niet waard
Raam open
Meter eruit
Raam dicht.
Ergens een redelijke meter in een aanbieding scoren. Ben je voor €10 klaar. Als je wat beters wilt, hoort daar ook de bijbehorende prijs bij.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
dus gewoon een nieuwe aanschaffen en hopen op meer succes, en deze bruikbare spullen eruit, vuilnisbak open, meter erin, vuilnisbak dicht
ik heb al twee jaar een goedkoop dingetje. hij doet het prima. en zit zelfs een baterijvervang figuurtje op het display =)
Ik heb laatst 3 verschillende (dankzij mijn Alzheimer) gekocht, die 1 extra hebben; moet kunnen doorpiepen (voor alarmcontacten in inbraakinstallaties), en deze goedkope dabberkes werken nog goed ook 
Geven zelfs nog vrijwel dezelfde waardes aan, en 1 kreeg ik een leuk beschermhoesje bij.
klein is fijn
Moderator
Op 22 december 2008 20:54:24 schreef T-baev:
bruikbare spullen in een multimeter ?
Beetje multimeter heeft een NTC erin zitten.
dus de mijne waarschijnlijk niet
nog wel wat elco'tjes, is dat ergens nuttig voor een temperetuurgevoelige weerstand?
[Bericht gewijzigd door (nog) amateur op (36%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb al een stuk of 6 van die goedkope dingen gehad, meestal waren ze stuk voor ik een fout kon maken. Maar ik heb ook al een jaar of 15 een fluke, die zette ik laatst op 600VDC terwijl hij op weerstand stond. Het ding geeft geen krimp. Ik heb wel een klacht over het stroomverbruik. Ik heb al na 14 jaar de batterij moeten vervangen 
Mijn AVO's (8 en CT38) zijn uit de jaren 50, mijn heathkits VTVM's uit de jaren 60, de HP VTVM uit 1954 en ik heb daarnaast twee analoge-"DVM" philips uit de 70er jaren, een jaren 60 rus en een kyoristsu uit de 80er jaren. Allemaal merkspul wat je voor weinig koopt maar je hele leven meegaat. Oja ook nog een duitser met nixies maar die heeft een storing mbt het stroommeten.
Koop gewoon een keer een echte en je bent voor altijd klaar.
op dat moment sta ik ook.... maar welke echte.
Als ik bij fluke naar de specs kijk dan schuift mijn wens steeds verder duurder. terwijl wat heb ik nodig
DC spanning
AC spanning
DC stroom
Weerstand
diode/doorgangstest.
de rest is leuk en wellicht handig maar meer heb ik nooit gehad. zoals capaciteit of frequentie is dat een goede aanvulling.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Capaciteit kan handig zijn maar als je dat echt nodig hebt zijn ze vaak te beperkt, als je tot nu toe het nooit gemist hebt.....
Bij Ctjes staat de waarde er meestal op en zo'n ding meet alleen de capaciteit en dat zegt vaak niets over de staat waarin het ding verkeerd.
Frequentiemeten: zelfde verhaal. Hoeveel megahertz of gigaherz wil je of is alleen audio voldoende. Ik heb een van gewone Flukes, ooit gevonden op een bospad. Heeft een knop voor AC, DC, mV, A, diode en Ohm. Hij is autorange en heeft een hold functie. Meer dan genoeg want voor LC meting heb ik een stuk of 8 aparte apparaatjes. Voor frequenties twee tellers en 6 scopen . Oja: voor je rare ideeen krijgt over dat ik met hele professionele dingen ofzo bezig ben, het is gewoon hobby, ik verzamel oude meetapparaten en misschien leer ik ze ook ooit nog eens gebruiken
.
Een avo8 of buisvoltmeter koop je voor 20-50 euro maar zijn natuurlijker wat lastiger in gebruik. (plus en min goed aansluiten, range instellen en vaak moeten ze aan netspanning wat leuke effecten kan geven als je DUT ook aan netspanning hangt. Ze zijn vaak wel erg hoogohmig, mijn hp is voor DC 120Mohm.