Ik probeer de gemiddelde stroom te meten door een solenoid(spoel). De spoel wordt aangestuurd door een 1Khz PWM signaal.
De meting doe ik door gebruik te maken van een shunt weerstand en dan de spanning te meten.
Over die weerstand meet ik dus oscillaties, ruis met de oscilloscoop. Zou die ruis er zijn door het uitschakelgedrag van de spoel?
Ik heb al eens geprobeerd om dat signaal met een RC filter uit te middelen, maar dit bleek ook niet fel te helpen en ik begrijp niet echt waarom?
Zou iemand mij kunnen helpen?

Mvg,
Jeroen

Is de scoop geschikt om zo zwevend te meten?

Wat is de stroom, zelfinductie, gebruikte weerstand?
Kun je er nog een plaatje van laten zien?

De stoom is 200mA. De coil resistance is 5ohm en de zelfinductie is 20mH.

De shunt weerstand weet ik niet, omdat die simpelweg in een box zit. Die box stuurt ook de PWM en leest ook het signaal terug in om te weten of hij genoeg stuurt of niet.

jef

[Bericht gewijzigd door jef op (25%)]

Dan valt er ook weinig over die ruis te zeggen.

Je zou in ieder geval een blokspanning van 1kHz over die shunt moeten zien. Zie je die? Hoeveel volt?

Een uitschakelende spoel geeft eventueel een spanningspiek, als daar geen voorzorgen voor genomen zijn; nooit een stroompiek.
Als je dus toch rommel ziet, moet die binnen die 'box' overwaaien uit het schakelgedeelte.

Hoe word je geacht die stroom te bepalen als de shunt geheim is? ;)

Wat voor een scoop?
Kun je eventueel een foto plaatsen van het scoopbeeld?

Op 9 januari 2009 18:06:37 schreef Frederick E. Terman:

Hoe word je geacht die stroom te bepalen als de shunt geheim is? ;)

De stroomwaarde op zich is op dit moment nog niet zo belangrijk. Maar ik begrijp je vraag. Door het systeem te calibreren met 100% duty cycle en 0% zou je ongveer moeten weten wat er met een duty cycle gebeurt van bijvoorbeeld 20%.

Het probleem is dat wanneer je de stroom meet dat niet niet meer een mooie blokgolf is maar die zijn afgerond en daarvan willen we het gemiddelde meten door een RC filter erachter te plaatsen. Maar die gemiddelde spanning is dan nogal ruisig en dan zouden we een minder nauwkeurige gemiddelde waarde hebben. Daarbij mijn vraag hoe je dat meer naar een DC spanning ga krijgen. Natuurlijk mag die filter ook niet het signaal te fel gaan vertragen want dat betekent dat we niet zo snel kunnen bijsturen.

Ik heb geen scoop beeld opnemen.
Ik meet bij zo een veldoscilloscoop, zal het type hier dan nog posten
Jef

Een (goede) TRMS meter, of omvormer IC, geeft de effektieve waarde.
Een RC filter ruist zelf nauwelijks. Na een RC filter heb je normaal gesproken juist minder ruis.

Wat zijn de waardes van R en C?
Zweeft de scoop tov de shunt? (zie vraag van F.E.T.)
Wat voor probes worden er gebruikt?

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

De waardes zijn 5k en 1uF.
Ik weet niet wat u juist bedoeld met of de scoop zwevend is.
Ik meet gewoon met de tweepennen die voorzien en die staan over de weerstand.
Er is geen probe gebruikt, we hebben zo een veldoscilloscoop gebruikt die evenees ook kan fungeren als multimeter en nog andere functies. Dus de draden waren dezelfde als men gebruikt met een gewone multimeter.

Jef

Net als in het dagelijks leven, bedoelen we met 'zweven': los van de aarde zijn.

Bij een gewone werktafelscoop de ingang niet zwevend - en dan kun je niet zomaar gaan meten over een component, want dan zou je sluiting naar aarde maken. Vandaar de vraag.

De spanning kan eigenlijk na het RC filter nooit ruiseriger zijn daarvoor. Heb je wel met dezelfde schaalverdeling gekeken? (V/div)

Ik wacht even een foto af, want verder heb ik nog geen nieuwe antwoorden bedacht. :)

De waardes zijn 5k en 1uF.

Voor een frequentie van 1kHz kan je beter 47k/1uF nemen. Dat levert --bij een blokspanning van 5V-- nog een rimpeltje van 50mV. Bij het wijzigen van de duty-cycle veranderd de spanning bijna onmiddelijk.

Sorry ik kan niet direct een foto posten van het scherm van de oscilloscoop. Ik ben nu niet in staat om deze proef terug te herhalen, omdat ik simpelweg er nu niet meer aan kan.

Ik denk het belangrijhkste voor in de toekomst is te weten dat zo een filter niet meer ruis kan veroorzaken als je initieel al had. Het kan hoogstens uw signaal vertragen.
Door die mosfet te laten schakelen kan je toch ook ruis veroorzaken veronderstel ik, want de PWM was 1kHz.

Op 10 januari 2009 18:39:00 schreef pros:
[...]
Voor een frequentie van 1kHz kan je beter 47k/1uF nemen. Dat levert --bij een blokspanning van 5V-- nog een rimpeltje van 50mV. Bij het wijzigen van de duty-cycle veranderd de spanning bijna onmiddelijk.

Hoe kom je aan die 50mV, dit is wel interessant denk ik.
Dus je kan uitrekenen hoeveel rimpel dat je maximum mag krijgen?

Jef