Ik heb een defecte Beomaster 1900 gekocht die niet uit standby komt. Het relais schakelt snel aan en uit. Dit is gebeurd nadat de versterker te warm is geworden. Met de eindtorren nog op het pcb valt al op dat er 1 PNP (tip 146) bij zit die van base naar emitter en collector 0.0001 V meet op de diodetest. Dit lijkt me een defecte transistor. Echter, zou de versterker naast die ene tip 146 meer schade hebben opgelopen bij de hoge temperatuur?

veel info is te vinden op het net, maar op de gok componenten gaan vervangen lijkt me niet helemaal verstandig.

Wat is WEL verstandig?

veel info is te vinden op; http://www.davidbarraclough.plus.com/Beomaster/beo1900.htm

Vervang eerst de gelijkrichter eens en kijk dan of het weer werkt .
Want het lijkt wel ofdat er ac op het relais staat waardoor die de hele tijd af en aan schakelt.

Sorry, ik was niet volledig genoeg. Het relais schakelt aan en dan eenmalig uit. Het blijft dus niet "knipperen". Volgens mij is het echt de tor. De 0.45 ohm weerstand die tussen de tor en de uitgang zit is doorgebrand. Het is een 2 watt weerstand die netjes door is gescheurd. Volgens mij begaf de tor het, kwam er 32 V over de weerstand te staan en heeft de beveiliging daarna pas ingegrepen.

Als er nog tips zijn hoor ik ze graag.

Dat klopt.

Sowieso beide eindtransistors van dat kanaal vervangen, en de transistors die daarvoor zitten doormeten.

Na vervanging niet zomaar de 230V op de versterker zetten maar via een 40W lamp. Als de lamp alleen even oplicht is versterker in orde en mag je verder gaan, anders doorzoeken naar kapotte onderdelen.

Als laatste meet je spanning over de nieuwe weerstand, die moet gelijk zijn aan die in het andere kanaal, zoniet dan het potmetertje in de buurt van je TIP164 bijstellen.
Gaat dat rot, dan potmeter vervangen (vaste prik bij mij) en die van te voren ongeveer in de zelfde stand zetten voordat je de spanning er op zet!

Okee, dus je raadt aan om de verbande weerstand(en) + de twee torren tip 141 en tip 146 te vervangen? Zullen we daar maar eens meer beginnen. Vervelend dat ik bijna niet bij de componenten kan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (99%)]