Wat moeter nou gedetecteerd worden??? De aanwezigheid van water of het stromen van water?

Aanwezigheid van water in een pijp kan, als je een stukje glazen of helder kunstofleiding gebruikt nl ook erg goed optisch.

de aanwezigheid ervan, maar omdat altijd vocht door algen nablijft, kan ik dat het beste doen door de stroming te meten.

Optisch is dus zeker het proberen waard.

Bovendien zijn er natuurlijk meerdere manieren om water te detecteren. Gewoon een capacitieve sensor buitenop een kunstofpijp is uiterst trefzeker.

Om hiervoor een relatief ingewikkelde stromingsdetektie voor te willen misbruiken lijkt me een beetje onhandig. Een capacitieve sensor van een beetje kwaliteit kost rond de 100 euro, en die hebben echt geen last van wat alg en vocht.

graag een kleine klad een tekenprog.

De FS1L-sensor bestaat uit 2 PTC weerstanden die vlakbij elkaar op een plaatje zitten.
Door de ene (heater) wordt een stroom gestuurd waardoor de hele boel enigzins opwarmt.
Het schema heb ik enigzins aangepast en er een module van gemaakt voor mijn kachel-project. De sensor heb ik gemonteerd in een 28mm T-stuk zodat hij precies in de waterstroom hangt.
Schema
Module
achterkant module
Bij 'geen flow' ontstaat er een zekere balans (brugspanning = 3.8V). Naarmate er meer water langs de sensor stroomt wordt er meer warmte onttrokken en stuurt de opamp IC1A een hogere stroom door de heater. Er ontstaat een nieuwe balans waarbij de brugspanning 'Ubridge' een hogere waarde heeft.

Het tweede gedeelte rond IC1B maakt van de brugspanning een waarde van 0V bij geen flow en 5V bij maximale flow.
Dit heb ik erbij gemaakt om de flow met een microcontroller te kunnen uitlezen.
Je zou dit kunnen laten vervallen en er iets met een comparator voor in de plaats zetten, zodat je alleen een hoog of laag signaal krijgt bij wel/geen flow.

Op 11 januari 2009 13:19:21 schreef GJ_:
Optisch is dus zeker het proberen waard.

Bovendien zijn er natuurlijk meerdere manieren om water te detecteren. Gewoon een capacitieve sensor buitenop een kunstofpijp is uiterst trefzeker.

Om hiervoor een relatief ingewikkelde stromingsdetektie voor te willen misbruiken lijkt me een beetje onhandig. Een capacitieve sensor van een beetje kwaliteit kost rond de 100 euro, en die hebben echt geen last van wat alg en vocht.

dat klinkt geweldig maar 100 euro ik heb er 30 nodig 3000 gaat toch wat ver ik weet ik ben veeleisend maar er moet toch wat zijn?

De post van zonnepaneeltje boven je al bekeken ?

Op 11 januari 2009 13:21:01 schreef Zonnepaneeltje:
[...]

De FS1L-sensor bestaat uit 2 PTC weerstanden die vlakbij elkaar op een plaatje zitten.
Door de ene (heater) wordt een stroom gestuurd waardoor de hele boel enigzins opwarmt.
Het schema heb ik enigzins aangepast en er een module van gemaakt voor mijn kachel-project. De sensor heb ik gemonteerd in een 28mm T-stuk zodat hij precies in de waterstroom hangt.
Schema

Module
achterkant module
Bij 'geen flow' ontstaat er een zekere balans (brugspanning = 3.8V). Naarmate er meer water langs de sensor stroomt wordt er meer warmte onttrokken en stuurt de opamp IC1A een hogere stroom door de heater. Er ontstaat een nieuwe balans waarbij de brugspanning 'Ubridge' een hogere waarde heeft.

Het tweede gedeelte rond IC1B maakt van de brugspanning een waarde van 0V bij geen flow en 5V bij maximale flow.
Je zou dit kunnen laten vervallen en er iets met een comparator voor in de plaats zetten, zodat je alleen een hoog of laag signaal krijgt bij wel/geen flow.

is dat ic de sensor er stond toch kan tegen water ??
En die 3 draden zijn dat de voelers of de voeding ?

kun je dat met een pen intekenen wat je bedoelt met die comparator, (is geen gemakzucht ik ben een leek nabouwen kan ik, maar technische vragen)

Nogmaals die van jou zie ik het meeste zitten, moet ik dan deze hele schakeling in hars waterdicht ingieten ?

Dat heater gedeelte snap ik niet helemaal, hoort dat bij jou schakeling gaat dat naar de verwarming of wat ?

Kun jij hem zo veranderen met pen zoals ik hem moet precies moet namaken ?
Ik kan het zelf echt niet, voor mijn part maak ik je een klein bedragje over als wederdienst.

Capcitieve sensor valt ook prima zelf te maken, en dat hoeft niet duur te zijn. Voor 10 euro aan onderdelen haal je het makkelijk. Nadeel is dat het bij vochtige wanden waarschijnlijk nog steeds water detecteerd. Dus dat is dan een probleem, zoals je al aangeeft.

Even iets heel anders, kun je niet gedwoon een stuk flexibele leiding nemen, en dit wegen? Zit het vol water, dan is het zwaar, anders niet. Heb je genoeg aan een veer en een goede schakelaar.
Als je heel graag stroming wilt meten, dan kun je een bocht in een leiding leggen. Als de stroomsnelheid groot genoeg is, dan zal vanwege het afbuigen van de stroming in de leiding de leiding een beetje kracht geven in één richting.

en hoe meet ik dat dan die kracht?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (92%)]

Als je die productlink die ik eerder gaf nu even had bekeken, had je gezien dat de heater onderdeel uitmaakt van de sensor. De sensor gaat met 3 draden naar de elektronica.
Alleen de sensor maakt contact met het water.

Als ik nu eens een ptc in een aparte leiding steek waar nooit water door stroomt, die ik als referentie gebruik voor de temp in een leiding zonder water.

Dan 30 ptc weerstanden gebruik met een schakeling die meet als de temp drastisch afkoelt door het stromende water, en daar 30 signalen voor de plc aan koppel kan dat, is het betrouwbaar, en ja hoe maak je dat in een schema ik kan het zelf niet graag voorbeelden.

Mischien bestaat zo'n schakeling wel al en hoeft het alleen maar aangepast te worden.

Op 11 januari 2009 15:14:10 schreef nikki:
[...]

en hoe meet ik dat dan die kracht?

Een schakelaar met een veertje ernaast. De veer duwt de buis omhoog. Maar als de buis vol zit wordt de veer (samen met de schakelaar) ingedrukt. Mechanisch simpel; je zult wel een stuk buis nodig hebben dat stevig en flexibel genoeg is. (Maar dat zal vast wel bestaan)

http://images.conrad.com/m/7000_7999/7000/7010/7015/701564_LB_00_FB.EPS.jpg

een T-stuk met de t omhoog in elke pijp met zo'n ding erin.

bij conrad genaamd flotterschakelaar
http://shop.conrad.nl/elektronica-meetapparatuur/componenten/sensoren/…

anders weet ik het ook niet meer vissen van mogelijk enkele honderden tot duizenden euries per stuk maar de leefomgeving mag niks kosten?

[Bericht gewijzigd door Sparks op (20%)]

Op 11 januari 2009 14:48:36 schreef (Z)weetvoetje:
Als je heel graag stroming wilt meten, dan kun je een bocht in een leiding leggen. Als de stroomsnelheid groot genoeg is, dan zal vanwege het afbuigen van de stroming in de leiding de leiding een beetje kracht geven in één richting.

En voordat je het weet ben je een coriolis flowmeter aan het bouwen. :)

Als er normaal geen water in die pijpen staat zou ik er gewoon zo'n flotter geval in stoppen. In het ergste geval zal je die dingen een keer per jaar moeten schoonmaken, maar ik ben nog geen flowmeter tegengekomen die wel onderhoudsvrij is.

coriolis flowmeter 4" voor voedingsmiddelen die moet je eens zien.
je krijgt al een hernia bij de aanblik.
je beurs wordt er wel een stuk lichter van ;)

Op 11 januari 2009 15:48:57 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Een schakelaar met een veertje ernaast. De veer duwt de buis omhoog. Maar als de buis vol zit wordt de veer (samen met de schakelaar) ingedrukt. Mechanisch simpel; je zult wel een stuk buis nodig hebben dat stevig en flexibel genoeg is. (Maar dat zal vast wel bestaan)

leuk idee maar het is een heel netwerk aan leidingen die kan ik niet allemaal los ergens gaan neerleggen, ze komen in een filterkelder tegen de muur geschroefd

Op 11 januari 2009 16:03:20 schreef Sparks:
coriolis flowmeter 4" voor voedingsmiddelen die moet je eens zien.

Ik ken ze, E&H types. Zijn inderdaad behoorlijk zwaar. En prijzig. :)

Oke, om het even duidelijk op een rijtje te zetten:
Leiding horizontaal of verticaal?
Water in de leiding tijdens stilstand of leegstaande leiding?
Leidingdiameter?
Budget per meter?

Tis maar net hoeveel ruimte je hebt. In principe kan je dit heel klein maken. Dat je genoeg hebt aan 2cm ruimte onder de leiding, en ik schat dat je met 1m rechte leiding er wel komt. 1m rubberen buis zakt wel genoeg door. Misschien moet je minder nemen. Maar dat zal je experimenteel moeten vaststellen.
Het hoeft maar heel klein te zijn, en je kunt het redelijk goed integreren in de bevestiging van een leiding die er toch al loopt. Zo'n schakelaartje, met een veertje eromheen hoeft maar 3cm hoog te zijn, en 2cm doorsnee.
De andere oplossigen zullen waarschijnlijk niet heel veel minder ruimte kosten.

Zo'n warmte-element is ook prima; maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is. Het is een vochtige ruimte, en dan moet je daar allemaal zelfgemaakt electronica in stoppen. Kan wel, maar het zal wel vochtig worden enzo.
Aan de andere kant is een stuk buigzame pijp (met zijn aansluitingen) waarschijnlijk ook niet het eeuwe leven gegeven.
Over betrouwbaarheid kan ik niet echt een uitspraak doen wat beter is. De hoeveelheid werk om te bouwen lijkt me bij de elektronische variant iets meer werk. Maar ook niet vreselijk veel.

Op 11 januari 2009 16:19:32 schreef klein is fijn:
[...]Ik ken ze, E&H types. Zijn inderdaad behoorlijk zwaar. En prijzig. :)

Oke, om het even duidelijk op een rijtje te zetten:
Leiding horizontaal of verticaal?
Water in de leiding tijdens stilstand of leegstaande leiding?
Leidingdiameter?
Budget per meter?

leidingen horizontaal en vertikaal
pvc 50mm
ik zag dat temp sensors al voor 1 euro bij conrad staan daar moet toch een schema voor te maken zijn met twee sensoren en dan de koeling van het stromende water registreren om daar een 1 mee aan te plc te geven.

Lijkt verdacht veel op het onderstaande vind ik.. Lees het geheel eens rustig door, en vericht nog wat verder opzoekwerk. En zoals eerder gezegd: vissen van een paar honderd euro (gok) maar de installatie mag niets kosten??

Op 11 januari 2009 13:21:01 schreef Zonnepaneeltje:
[...]

Schema
Module
achterkant module

Op 11 januari 2009 17:23:41 schreef msicaron:
Lijkt verdacht veel op het onderstaande vind ik.. Lees het geheel eens rustig door, en vericht nog wat verder opzoekwerk. En zoals eerder gezegd: vissen van een paar honderd euro (gok) maar de installatie mag niets kosten??

[...]

Msicaron als ik er maar 1 nodig had ok maar ik moet er 30 hebben dan kom ik met die sensoren alleen al op 300 euro.

En als je denkt dat de leefomgeving niets kost, je wilt niet weten wat het totaalplaatje kost, ik had gehoopt dat voor enkele euro's per sensor het klaar was.

Deze sensor 10 euro en dan nog 30 x de schakeling, terwijl een ptc of temp element nog geen euro kost. snel 400 euro te gek voor een paar schakelaartjes.

De bedoeling van dit forum is toch dat hobiisten de apparaten en schakelingen van de dure fabrikanten, zelf maken voor een fractie van die kosten.
Ja er zijn zeker proffesionele oplossingen te vinden, maar waar zijn die hobbyisten waar de boeken van 1001 schakelingen op gebasseerd zijn, schakelingen waarbij men zich afvraagt hoe werkt dit.

Als ik het zelf kon deed ik het zelf, maar die ptc en temp-sensoren voor rond de 1-2 euro daar is toch een schakeling omheen te bouwen die betrouwbaar is, 1 die de omgevingstemp meet en de andere de daling van de waterstroom en hier een 1 naar de plc stroomt.

Ja de bovenstaande schakeling werkt mischien perfect maar die sensor van 10 euro is te duur voor 30 stuks, kan die dan niet met ptc weerstanden zelf gemaakt worden, of twee temp sensoren, en ik snap ook niets van wat ik nu zelf aan zijn schema moet aanpassen.

Nogmaals van schema bouwen kan ik, maar zelf iets aanpassen of de schakeling begrijpen niet.

Kan iemand een schema tekenen, met waarden en wat ik moet gebruiken, voor mijn part tegen een kleine vergoeding

Op 11 januari 2009 17:43:28 schreef nikki:
Msicaron als ik er maar 1 nodig had ok maar ik moet er 30 hebben dan kom ik met die sensoren alleen al op 300 euro.

300 euro voor 10 sensoren, koopje!

nikki: Aan wat voor kosten zit jij dan te denken? Een beetje pH probe kost ook al minstens 70 euro. En diens maximale levensduur is vaak al beperkt tot een jaar of 2.

Op 11 januari 2009 18:06:05 schreef nikki:
zo houdt het op

Best wel ja. Als jij het met hobbyspul onder de 10 euro kan houden vind ik het al knap, en als je dan ook niets maakt dat 10 jaar lang blijft werken vind ik het helemaal verbazend.

Normaal heb je voor 300 nog geeneens 1 fatsoenlijke sensor. 300 euro voor 10 stuks die misschien een paar jaar blijven werken is een koopje.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (10%)]