Heb sinds gisteren een Trio-Kenwood Corp KA-1500 versterker staan die defect is. Er zitten 2 TB595 PNP transistors in, en 2 TD525 NPN transistors (waarvan beide 1 defect is, tussen de Collector en Emitter zit sluiting). Verder heeft elke transistor een "MPC70 0.47ΩK", waarvan alle 4 sluiting hebben.
Na het verwijderen van deze 6 defecte onderdelen, zat er nog steeds sluiting. Blijkt dat de trafo het zelf ook begeven heeft (sluiting tussen de 3 voedings draden).

Voor de 6 defecte onderdelen zullen wel vervangers bestaan, maar ik vind geen informatie over de trafo en welke spanningen die moet leveren.
Kent iemand deze versterker (komt uit eind jaren 70 begin jaren 80) toevallig en de technische specificaties over de trafo ?.

Sluiting tussen de 3 voedingsdraden?hoe konstateer je dat?
met aangesloten draden naar de gelijkrichter?dan kan die stuk zijn.
Voedings draden los en dan spanning meten.(ac)

Op 11 januari 2009 14:02:06 schreef Diamon:
Heb sinds gisteren een Trio-Kenwood Corp KA-1500 versterker staan die defect is. Er zitten 2 TB595 PNP transistors in, en 2 TD525 NPN transistors

T
B595

?

Zijn 2SB595 en 2SD525.

Bovendien horen zowel de 0,47 ohm weerstanden als de voedingstrafo op jouw multimeter "sluiting" aan te geven en zijn dus niet defect. Ik vrees dat je nog het een en ander aan achtergrondkennis mist, maar misschien komen we er wel uit.

De voedingstrafo blijkt gelukkig niet defect te zijn, er staat 2 keer 26V AC spanning op (losgekoppeld van de printplaat). Hoe kan het dat mijn multimeter sluiting op zowel de trafo als de 0,47 ohm weerstanden aangeeft ?.

Zal eens opzoek gaan of ik die 2SB595 en 2SD525 kan bestellen. Zullen de 2 nieuwe transistors trouwens problemen kunnen opleveren met de huidige 2 die er inzitten ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Op 11 januari 2009 21:27:36 schreef Diamon:
De voedingstrafo blijkt gelukkig niet defect te zijn, er staat 2 keer 26V AC spanning op (losgekoppeld van de printplaat). Hoe kan het dat mijn multimeter sluiting op zowel de trafo als de 0,47 ohm weerstanden aangeeft ?.

Je meet de gelijkstroomweerstand, onzinnig bij een trafo.
0.47 is een hele lage weerstand die de meeste meters niet aankunnen, en verder heb je met de probes als een meetfout van een paar honderd procent.

Zal eens opzoek gaan of ik die 2SB595 en 2SD525 kan bestellen. Zullen de 2 nieuwe transistors trouwens problemen kunnen opleveren met de huidige 2 die er inzitten ?

Als je die niet kan krijgen dan moet je op zoek naar vervangers, en dan liever alles vervangen.

Lees aub http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even.

Bij de elektronica zaak om de hoek kunnen ze de 2SD525 en 2SB595 niet leveren/bestellen.
Als vervanger wordt de TIP42C voor de 2SB595 aangeraden en de TIP41A voor de 2SD525, volgens zoek opdrachten in google blijkt dit ook.
Ik heb de datasheets van de TIP42C en 2SB595 vergeleken, en komen voor mijn gevoel overeen.
De eigenschappen van de TIP41A en 2SD525 daar in tegen verschillen wel weer, dan met name de spanningen.
Zou ik gebasseerd op de datasheets ongestraft de TIP41A kunnen vervangen voor de TIP41C ?

Zijn de TIP varianten geschikt voor deze toepassingen ?

Kreeg vanmiddag met de post de Peak Atlas ESR60 binnen, zal vanavond eens de elco's gaan testen.

Ja, de TIP41C en TIP42C vormen samen een officeel paartje... De -A versie heeft een lagere werkspanning.

Versterker werkt weer :)
Stuut en Bruin zaterdag gebeld, zij konden beide transistors nog leveren (al had ik van 1 de laatste).

Werd direct op de post gedaan, bij ontvangst de bijgesloten factuur betalen. Dat is vertrouwen hebben, en verdient een compliment :)