tek455 reparatie

Hallo allemaal,

Ik heb hier een tektronix 455 staan waarvan kanaal 1 geen vertikale afbuiging meer geeft. Kanaal 2 doet het wel gewoon maar ik krijg dus het signaal van kanaal 2 met een horizontale streep er doorheen(alsof het standaard op GND staat).

Nu zou ik natuurlijk graag willen dat kanaal 1 het ook weer doet.
Ik ben in het bezit van een servicemanual van een 465 die erg veel op een 455 lijkt. Toen ik ging zoeken kwam ik volgens de manual uit bij de switching circuits en preamplifiers uit(pag 5-25).

Toen ik in H6 het schema hiervan wilde opzoeken bleek helaas dat het grootste gedeelte van de schema's ontbreekt.
Ook het volgen en vergelijken van de kanalen levert problemen op omdat de module alles behalve symmetrisch is opgebouwd.
De spanningen zoals aangegeven staan op meetpennen op de print kloppen wel, dus de voeding is in orde, wat natuurlijk ook niet verwonderlijk is omdat kanaal 2 gewoon functioneert.

Mogelijk heeft hier iemand wel een complete manual of weet er iemand welk onderdeel waarschijnlijk defect is omdat dit vaker voorkomt.

Hopelijk kan iemand helpen.

Groeten

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
rbeckers

Overleden

Zie:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/56331/1/tektronix+456m

Het manual van de 465M moet je hebben (38MB).
Zie fig 4.2 channel switching gates.

http://www.uploadarchief.net/files/download/456m-ch1-2-switch.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/456m-ch1-2-switch.jpg

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 11 januari 2009 18:30:02 (33%)

Bedankt.
Blijkbaar moet ik dus eerst lid worden van die groep voordat ik iets kan downloaden. Membership pending..
Ik heb de manual van BAMA dus al (10MB) maar die is helaas incompleet.
Ik vermoed dat het niet al te moeilijk is om hem te repareren maarja..

Even afwachten van de manual zodat ik kan proberen het signaal vanaf de ingang te volgen.

guidob

Overleden

Op 11 januari 2009 19:00:11 schreef MAH:
Bedankt.
Blijkbaar moet ik dus eerst lid worden van die groep voordat ik iets kan downloaden. Membership pending..
Ik heb de manual van BAMA dus al (10MB) maar die is helaas incompleet.
Ik vermoed dat het niet al te moeilijk is om hem te repareren maarja..

Even afwachten van de manual zodat ik kan proberen het signaal vanaf de ingang te volgen.

Kijk hier eens

http://www.ko4bb.com/cgi-bin/manuals.pl?dir=Tektronix/Tektronix_-_465M

Bedankt hiervoor. Dit bevat inderdaad het ontbrekende hoofdstuk.

Ik heb het eens doorgekeken maar ik kan de beschrijving van de echte pre-amp niet vinden. Ik zou graag vanaf daar(de ingang) gaan meten tot waar het signaal komt, zodat ik eventueel een onderdeel kan vervangen.

Het echte begin heb ik gelukkig wel gevonden, op de laatste bladzijde van de schema's, de BNC en probetip.
Ik zie nu dat H6 een stuk duidelijker gescand is.

Ik probeer er morgen verder mee te gaan.

kleine update:
ik heb weer een signaal gezet op de ingangen en ben vervolgens weer gaan meten.
Ik ben er nu achter dat het signaal niet meer uit partical A1 cam switching board komt. ( http://www.ko4bb.com/Manuals/Tektronix/Tektronix_-_465M/465MChapter6.1… pagina 17)
Dit was door te meten waar het signaal uit de 'wasmachineklok' komt, via de achterkant van het print weer naar de voorkant wordt gebracht. Dit is bij punt C4124 (kanaal 1) en C4224 (kanaal 2).

Op hetzelfde punt bij kanaal 2 meet ik weldegelijk het signaal dus het probleem moet in A1 of in A2 attenuator board zitten. Dit zijn de opzetprinten.

wederom een update:
LEVEN! :)
Wanneer ik een signaal aanbracht op een verderop in het circuit gelegen spoel (eerst signaal gemeten op kanaal 2 en daarna gereproduceerd) kreeg ik wel beeld op de buis!
Vervolgens de gehele module weer los gehaald.

Een weerstandsmeting tussen de ingang van de bnc-connector en de uitgang van A1/A2 leverde op dat er weldegelijk contact moest zijn tussen beide punten.
Eens een gokje genomen en ik kon Q4124 maarzo uit de print nemen(1 pootje zit vast gesoldeerd, de rest zit ingestoken.
Dus de ene pin eerst vast gesoldeerd maar helaas was dit het probleem niet.

Daarna Q4124 met q4224(komt van kanaal 2) verwisseld. hij gaf zowaar weer beeld op kanaal 1!

Na nog eens een plaatsing/verwisseling blijkt toch echt een van de 2 overleden te zijn.
Toen geprobeerd het onderdeel op te zoeken in de onderdelen lijst. Het typenr dat daar stond kwam niet volledig overeen met mijn typenr dus verder gezocht op internet.
Mijn TO-78 behuizing (met slechts 6 pinnetjes, geen substraatpin) heeft de nummering [zwart blokje met vertikaal streepje]7947 151-1090-02.

Dit nummer lijkt overeen te komen met het hier genoemde nummer met beschrijving: TO-78 Dual 151-1090-02 TO-78 Dual JFET, 2N5911 family
Dus dat betekend dat 2n5911 een vervanger zou zijn?
Even gezocht, maar dat ding is dus nergens meer verkrijgbaar...

Weet iemand een vervangend typenr of heeft iemand nog zo'n ding in de oude doos liggen??

Ik heb op het werk nog wat spareparts (oud tot zeer oud) liggen van Tek. Zal maandag eens kijken of deze erbij zit.

rbeckers

Overleden

Gefeliciteerd met het vinden van de fout.

Vishay maakt de 2N5911 nog.
Eventueel (tijdelijk?) twee losse FETs gebruiken.

Farnell heeft 'm. Duur beest, zo uit de states.

Wellicht kun je hier meedoen als het niet anders kan.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

farnell kan hem inderdaad leveren. het bestellen is geen probleem, dat kan via school/okaphone maar die 25 euro vind ik nogal wat. Maar als hij het daar mee weer doet..

Alleen er staat '2n5911 family', en ik weet dus niet of dat hetzelfde is als het genoemde typennummer. families kunnen veel leden/variaties hebben.. en dan vind ik 35 euro toch wel duur als hij het er niet weer goed mee doet.

Hopelijk heeft driessens het goede onderdeel nog liggen. Dan heb ik heel wat meer zekerheid dat het echt de goede is.

2 losse mosfets.. gaat dat goed werken?

Ik zal het plaatje uit de manual knippen en uploaden, dan weet iemand misschien eerder een eventuele vervanger.
Er zijn wel wat tabellen in de omloop met vervangbare types, alleen weet ik geen goede te vinden.

edit: Het te vervangen onderdeel: http://www.uploadarchief.net/files/download/tek455_part_replace.jpg

Heb net gekeken, maar helaas dit onderdeel was er niet bij.
Succes met het zoeken naar (een betaalbare) vervanger.

edit: de firma fibra-brandt (uit duitsland) kan de 2n5911 leveren voor 13,80 (excl 4 - 6 euro verzendkosten)
Zij spreken echter wel van een to-99 behuizing ??
website: www.fibra-brandt.com

[Bericht gewijzigd door driessens_nl op maandag 19 januari 2009 10:18:39 (46%)

Henry S.

Moderator

Op 17 januari 2009 22:09:33 schreef MAH:
2 losse mosfets.. gaat dat goed werken?

2 losse J-fets.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Maar wel met ong. dezefde specs en liefst gematched.
Ook thermisch koppelen kan helpen.
Dwz tegen elkaar monteren met wat thermische pasta.

@driessens: Bedankt!

Gematched wordt moeilijk natuurlijk maar we zullen er maar vanuit gaan dat de onderdelen goed geproduceerd zijn.

Dat van die TO99 behuizing kon wel eens kloppen. Daar zitten inderdaad 6 pootjes aan en de tip is waarschijnlijk substraat. Alleen heeft farnell ze alleen maar in TO-78 behuizing.

Ik zal eens kijken of ik wat geschikte jfets kan vinden. Mogelijk werkt dit. Ik zal okaphone even een mailtje sturen of ze daar mogelijk eens in de zoveel tijd gaan bestellen. Dan kost het wat minder.