Is er iemand die mij kan vertellen of er elektronische relais bestaan voor automotive toepassingen (en zo jaar, waar je die kunt kopen?)
Ander moet ik zelf iets gaan fabrieken. Het gaat dus om een relais wat je zo in je zekeringkast kunt steken. Overigens om de smalle versie met maak contact. hij zal (geschat) een 10 A (piek) moeten kunnen schakelen. waarsch is 6 A ook genoeg.
Reden is dat in mijn auto door de regelaar een engine run relay word geschakeld: echter de spoel van dit relais is 100 ohm. Die is dus zo laag ohmig dat tegelijkertijd mijn laadlampje oplicht (wat een ledje is)
waarsch is de bron (de regelaar) dus te hoogohmig, waardoor een spanningsdeler ontstaat. als ik het relais lostrek werkt het wel. Het lijkt een ontwerpfout, want heb het bij 2 van mijn auto's en de enige die het niet heeft heeft een ander type dynamo.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]
Bedoel je een Solid state relay voor DC ?
Bijvoorbeeld een RD0605-D van Electromatic
(dat is geen insteek model)
Deze heeft wel een insteekvoet:
Comat, C37/UC
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (31%)]
negatief: geen van beide is een echt automotive relais.
ik zoek iets wat in zo'n voetje past:
en het moet een maak contact zijn.
de huidige spoel is bijna 100 ohm. Moet dus veel hoogohmiger worden om het geheel goed te laten werken. daarom dacht ik idd wel aan iets solid state achtigs idd.
@ H-H.
Maar waarom wil je een normaal relais vervangen door een solidstate achtig iets.?
Inbranden van je kontacten of zo.?
Edit weet het al, overheen gelezen.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (13%)]
@hmh
- koop een BOSCH relais voor je auto
- Haal het kapje er af
- Soldeer 1 zijde van de spoel los
- Zet er een transistor + diode +weerstand bij
- Voeding komt van 1 zijde van de relais (hoop ik, of schakel je naar ground?)
- Isoleren die hap
- Kapje er weer op
- klaar is henk
lijkt me best te doen voor iemand als jij
grtn
fripster
probleem is dat een relais in deze grootte ingegoten zit....
en ik wil de zekeringkast eigenlijk niet verkloten.
Neem dan eentje van COBO of een ander goedkoop merk, daar kan het kapje zo af!
edit: of zo eentje:
http://www.kramp.com/shop/action/itemgroup_60_-1_11351_40724_0_Relay+0…
[Bericht gewijzigd door fripster op (43%)]
het relais in de auto is de helft zo breed als degene die jij hier laat zien........
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (33%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
jeps, probleem is dus eindelijk ook gevonden: het zou mij ook NIETS verbazen als alles gepowered wordt via de pull up weerstand in het dash.
ik dacht altijd dat er 1 fase op de dynamo uitviel, maar als ik het engine run relay eruit trek werkt het allemaal
het zit nl zo:
+ accu
|
|
|
laad lampje
|
|
|
+---------------D+ dynamo
|
|
|
relay
|
|
|
GND
Waarbij laadlampje (even uit mijn hoofd) zo lijkt te zitten
+ 12V
|
+-------------|
| |
=== |
\ / HELE DIKKE R
--- |
| |
| |
--- |
| | |
| | |
--- |
| |
| |
LED |
| |
| |
+-------------+
|
Ik zou dus ook die dikke R iets laag ohmiger kunnen kiezen, maar das zo'n gepiel... Bovendien vindt ik het neit echt handig om zo te doen:
die regelaar is nl volgens mij altijd al alleen een open collector geweest.....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik snap de werking nog niet uit je tekening, weet ook niet waar een engine run relay precies voor bedoeld is, of waar de onderkant van je LED-tekening heen gaat. (Misschien als ik morgen naar je tekening kijk dat ik het wel snap.)
Volgens mij hebben wij 2 Scorpio's gehad die zo nu en dan iets met het accu-lampje hadden. Sowieso de laatste (NL-NJ-44 van 1996, een kikkeroog dus). Als ik me goed herinner hadden we er (behalve dat lichtje zelf) in de praktijk nooit echt last van.
Uberhaupt een van de weinige dingen die we met die wagens gehad hebben. Met het oudere model (ik meen onze eerste scorpio, de SN-23-KY, maar het kan ook de GB-TX-84 geweest zijn
) wel ooit een bak die lastig in de 1e versnelling wilde. Nooit laten maken, zal wel iets met de synchromesh geweest zijn?
Ben wel benieuwd of je het opgelost krijgt. Lijkt dus een design-fout te zijn?
het gedeelte wa tik daar getekend heb onderaan is eigenlijk wat ik in de 1e instantie als alleen laadlampje heb gezien
btw die NL-NJ-44 is ook een 6 pitter, alleen de 6 pitters lijken er last van te hebben....
En dan ook nog alleen met de magnetti marelli dynamo (het zal een keer niet van die italiaans troep zijn, Wat lucas in de UK is is Magnetti magzooi in Italie)
de oude scorpio's hebben er geen last van. Overigens is dat run ralais voor je airco en voorruit verwarming en nog iets... Werkt allemaal alleen als je motor draait (dus je dynamo laad)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
schopje........... niemand enig idee of zoiets te leveren,
een schema kan ik ook wel bedenken.... (zie hieronder)
+
|
+-----------------+-------+
| | |
O ) |
\ ( ---
\================) ^
\ ( / \
O ) ---
| | |
| | |
| +-------+
| |
| |
| \ |
| \|
| /|-----+----+--[10 K]----
| |/_| | |
| | | -
| | ___/ |1|
| | / ^ |0|
| | / \ |0|
| | --- |K|
| | 4.3 V | -
| | | |
| +--------+----+---- GND
PS de tor is een FET.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (78%)]
Is die led in deze vorm origineel ?
Een andere optie zou zijn de serie weerstand van de led wat kleiner te kiezen en er een zener diode mee in serie te zetten.
die led is helemaal origineel.
jouw optie gaat wel, ware het niet dat ik bang ben dat die R een veel grotere invloed heeft...
Als mijn automotive kennis goed genoeg op peil is zijn de meeste regelaars nl. open collectoren en geen totem pole drivers! M.A.W. dat ding KAN geen spanning leveren en teneinde dat relais open te trekken moet je die dikke R vrij kritisch nemen.
dat relais mag daar dus helemaal niet zitten.
Een zener in serie is trouwens ook wel lastig: het is een heel mooi dashboard printje... iets erop aanpassen is lastig, flat cables en dike laag beschermlak erop. alles is ook bijna SMD op die diode en dikke R na.
Echter heb liever een plug en play oplossing, omdat ik 4 van deze auto's op het terrein heb staan en 3 met potentieel dit probleem. (2 ervan zeker)
dat ziet er goed uit! schakelen dus naar VCC als ik even goed begrijp.
2 weerstandjes erbij, ik kom alleen niets tegen over maximum ingangsspanning.....
Op blz 1 staat "Cmos compatible input", dan denk ik aan 3 tot 15 V. Maar het lijkt erop dat de input geclamped wordt. Op blz. 9 staat een Vi-clamp genoemd van 6.8V bij 1 mA..
das dus beetje tricky: dan kan ik wellicht beter zelf nog even een extra clampje plaatsen.... Boordspanning kan kortstondig nl wel behoorlijk hoger zijn..... (bijv bij overstarten ofzo)
wordt dan toch wel ineens best wat componentjes: denk dat ik eerst even voor een bekragtigd relais ga kijken en kijken of dat werkt...
Als ik daadwerkelijk een printje gaat maken zal ik deze wel mee bestellen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (37%)]