Hallo,
Ik ben op zoek naar een oscilloscoop. Ik wil deze kan gebruiken om schakelingen door te meten en om dingen te meten. Nu zag ik bij een paar topic's staan dat je het beste een LA erbij kunt kopen dan een ingebouwde. Is dat waar? En welke oscilloscoop kan ik het beste nemen? Het liefst een nieuwe. Ik kwam zelf al bij deze uit: Rigol DS1102E. Of is dat een slechte keuze.
Je kan imo beter voor een scoop en losse LA gaan.
Bij v&a staat een leuke LA te koop. Die moet je wel aan de pc hangen, maar dat lijkt mij juist een voordeel omdat je een groot scherm hebt ipv een klein beeldje.
rbeckers
Overleden
Rigol is een goed merk, maar ook o.a. Hameg, Tektronix en Agilent zijn goed
.
Aan welke schakelingen wil je meten?
Dit is voor de keuze van belang.
Ik wil er frequenties mee kunnen meten, audio en video apparatuur, gewone analoge en digitale schakelingen en sensors. Dat soort dingen. Waarvoor kan ik dan het beste gaan want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Op 14 januari 2009 23:41:54 schreef Karim:
Ik wil er frequenties mee kunnen meten
Bouw een frequentieteller.
rbeckers
Overleden
Voor de analoge schakelingen voldoet een scoop met een bandbreedte van ongeveer 40-60 MHz.
Bijv een Hameg HM400 of HM507, Rigol DS-1042C of Rigol DS-1062CA, Textronix TDS 1001B of TDS1002B.
Beter kan natuurlijk ook. Een losse LA heeft vaak de voorkeur.
Oke, bedankt voor je reactie. Ik heb al contact opgenomen met een webshop en kon die Rigol voor een lagere prijs krijgen:D
Dan ga ik maar eens verder borduren voor zover dat mag. Nu ik wat meer afweet van elektronica vind ik het ook wel handig om een scoop aan te schaffen.
Deze hobby is geen eendagsvlieg, dus ik wil graag investeren in een goede scoop. Een budget van tot 200 euro lijkt me goed genoeg voor een beginnerscoop.
Nou rest mij nog een vraag. Is het slimmer om een nieuwe scoop te kopen of 2de hands? Krijg altijd de zenuwen als ik relatief dure apparaten 2de hands koop. Bovendien kunnen die dingen soms wel ouder zijn dan ik.. 19+ jaar.
Is deze misschien wat?
http://www.marktplaats.nl/
trefwoord: "Oscilloscoop Tektronix 2225 inclusief verzendkosten!"
Aangezien ik geen verstand heb hiervan is het uitzoeken van een goede advertentie en prijs alsof ik een pandabeer moet uitzoeken terwijl ik nog nooit een pandabeer heb gezien.
Goeie scope voor een niet te gekke prijs,
Bedenk wel dat daar nog een setje probes bij komt als je hem een beetje wilt kunnen gebruiken.
Op 22 januari 2009 21:29:14 schreef Sine:
Goeie scope voor een niet te gekke prijs,Bedenk wel dat daar nog een setje probes bij komt als je hem een beetje wilt kunnen gebruiken.
Zijn probes duur? Dan hebben we het niet over ultra professionele probes, maar de probe voor de gemiddelde student/hobbyist. 
Op dit moment zijn er niet echt andere alternatieve te vinden op marktplaats. Ik ga hem iig niet in het buitenland halen.
Met niet te gekke prijs bedoel ik dat het een goede koop is,
Voor simpel werk zou je bijvoorbeeld deze probes kunnen gebruiken.
rbeckers
Overleden
De Tektronix 2225 is een goede maar oudere scoop.
Voor 200 euro krijg je geen nieuwe, goede scoop.
O.a. Conrad heeft voor 21,99 een probe van 150MHz.
De baco probe haalt maar 20MHz en kost ook maar 12,95 .
The Tektronix 2225 is a50 MHz Analog-Oscilloscope with 2 input channels and single time base.
Vertical sensitivity up to 500µV/division (5mV x 10). HF/LF reject trigger filters. Horizontal alternate sweep magnifications of x 5, x 10 or x 50 selectable. Peak to peak auto triggering.
Gekocht voor 150 euro. Hopelijk werkt hij naar behoren, ga uit van wel. 
Nu moet ik me verdiepen in probes. Eigenlijk weet ik nauwelijks iets van de oscilloscoop. Heb er 1 keertje mee gewerkt, maar dat is het. Hoog tijd om wat meer ervaring op te doen.
zomaar een suggestie en een vriendelijk verzoek:
ik verneem dat er veel mensen zijn die eigenlijk niet goed weten hoe met een scoop om te gaan, ik zelf voorop.
zou er iemand een artikel kunne schrijven over het gebruik van een scoop, ik denk dan aan b.v. aan de echte basis dingen b.v. probes, triger en nog wat meer.
ik ben ervan overtuigd dat de schrijver van een goed artikel veel lof word toegezwaaid.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De basis bediening van een scoop kun je toch wel ergens op het net vinden? Ook geldt: gewoon erachter gaan zitten, signaalbron erop, en net zolang pielen met de knoppen totdat het duidelijk is. En ehm, je hoeft niet alle functies te snappen. In mijn scoop zit ook wel het eea wat ik nooit gebruik en ook niet week hoe ik het moet gebruiken (zonder handleiding).