Masterbus spec

Mastervolt heeft sinds een aantal jaren een communicatiebus in z'n producten zitten. Dit noemen ze masterbus.
De specs blijven onduidelijk. Enerzijds hebben ze het over RS232, maar ook CAN komt voorbij. Uiteraard is er niet zoveel over te vinden, anders dan dat er een converter naar USB te koop is en dat het idee is dat je het spul daisy-chained aan elkaar knoopt; ster is nadrukkelijk niet de bedoeling.

Ik ben op zoek naar de protocol spec (software) en een spec van wat er op hardware gebied gebeurt. 'Reverse engineeren' is wellicht een optie, maar ja... Liever vanaf een spec (al is het maar omdat ik de mastervolt spulletjes niet thuis heb). Is iemand die al eens ergens tegen gekomen?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

kickje

Helemaal niemand? Heb ik weer zoiets obscuurs te pakken? Hmz...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Schema voor een MASTERBUS naar PC interface.

Ik ben ook opzoek naar een schema voor het maken van een Masterbus interface. Deze stekker interface is nogal prijzig.

Ik wil mijn microprocessor gestuurde Mastervolt Alpha 3 dynamo regelaar aan mijn computer hangen om de laatspanning aan te passen die te laag is 24.4 volt wat te laag is voor mijn accubank "28.8" is normaal.

Mocht iemand een schema hebben dan verneem ik dit graag. Mocht ik een schema vinden dan zal ik het hier plaatsen.

@ hierboven, ik denk dat je een ander probleem hebt. volgens specs zou je 28,5V laadspanning krijgen op die alpha dynamo regelaar. je hebt er ook de dynamo van alpha zelf bij? tussen de dynamo en regelaar zal een communicatie zitten wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die interface heeft waarschijnlijk een FTDI2232 of zo, of een microcontroller; in het laatste geval hebt je niets aan een schema, je moet dan ook de firmware voor de controller hebben. Sowieso heb je de PC software nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Victron is daar toch een stuk opener in.
Die interface is niet buitensporig duur. En ook het protocol is best aardig gedocumenteerd.

Het is natuurlijk raar als je maar 24V4 uit zo'n ding krijgt. Er zou een setting omgevallen kunnen zijn. Maar dat is eenmalig (als het goed is) en kan een 'dealer' vast wel voor je oplossen.
Verder is het dus juist de bedoeling van zo'n dynamo dat-ie niet direct na starten op komt en daarna 'intelligent' gaat laden en niet botweg 28V8 afgeeft. Hoe groot het 'voordeel' daarvan is, laat ik maar even in het midden.

fatbeard

Honourable Member

Masterbus is CAN-based.
Tenminste, dat was het ca. 11 jaar geleden.
Dat zal niet veranderd zijn, omdat het anders wel een erg grote klantenkring zou wegjagen.

Helaas weet ik nul komma nul van het gebruikte protocol.
Misschien met een sniffer gaan luisteren? Het zat wel redelijk logisch in elkaar.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

https://cdn.webshopapp.com/shops/74363/files/279225625/450x450x2/maste…

Ik heb nog uitgebreid gezocht naar een schema om zoon interface te bouwen.
Mastervolt houd dit goed geheim.

Heb ik voor veel geld €174,- er Uiteindelijk maar een gekocht zie link afbeelding.

Ik had de software geïnstalleerd "MasterAdjust" maar kon de laadspanning alsnog niet instellen het veld was grijs.

Uiteindelijk contact opgenomen met Mastervolt nu blijkt dat er een code nodig is om het menu te ontgrendelen.

Deze code werd mijn per E-mail toe gestuurd.

Ik heb een grote accubank 12xT105 Trojan accu's 6 volt 275 ampère uur.
totaal deze 12 accu's vormer een accubank van 24V 675AH.

Ik kan de laadspanning nu instellen en heel belangrijk ik kan ook de BULK laadtijd instellen.

Ik ben zeer tevreden, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Ik heb even op de:
https://www.mastervolt.nl/producten/masterbus/

website gekeken, en ze maken er geen geheim van dat ze CAN gebruiken. Dat stond in ongeveer de 2e of 3e regel tekst die ik daar las.

Iets dieper, en een repeater (o.i.d.) kwam ik "NMEA 2000" tegen.
https://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_2000

Ach ik heb het nu eenmaal gekocht en het werkt goed. Ik woon op een boot en moet mij zelf voorzien van energie.

Op deze plek is voorlopig geen wal aansluiting mogelijk.

Van half februari tot eind oktober red ik mij wel met zon energie daarna moet ik stroom draaien DC generator 24V 100Amp.

Hiervoor heb ik een kleine Kubota diesel motor met een zware dynamo type Bosch met een Mastervolt Alpha Pro 3 laadregelaar, deze heeft een masterbus aansluiting.

Ik ben zeer tevreden oven de software. Vooral de laadtijd in BULK mode te kunnen instellen scheelt enorm in de laadtijd.

Bijkomstige pluspunt van de regelaar is dat de draaiuren van de dynamo worden opgeteld.

Lex

EricP

mét CE

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die website er 13 jaar geleden, toen dit topic begon, anders uit zag :)

Maar goed... de kaarten in dit landschap liggen nu toch anders dan toen zeg maar...

Lex zat er nog ff tussendoor... Ja, als het werkt, dan is het wel mooi. Genny draaien om accu te laden is hoe dan ook eh... inefficiënt, maar ja, je moet wel eens wat...
Zeker in jouw situatie zijn 'dikke' draden van belang. Als er bij een redelijke stroom spanning over valt (dat gebeurt dus altijd, maar minder is altijd beter), dan zal de laadstroom eerder terug lopen dan nodig. Met als gevolg dat je langer moet laden...

[Bericht gewijzigd door EricP op 13 december 2022 23:19:07 (52%)

Dat dit al in 2009 was begonnen had ik even gemist inderdaad.

Nu nog even een simpel zoekopdrachtje gedaan met de volgende toverwoorden:
masterbus protocol specification reverse engineer

En dan komt er onder andere al een github project bovendrijven:

https://github.com/pmarches/masterbus-esp32