Hallo ik zoek een simpel schema om te detecteren of een schoepenwiel draait of stilstaat.

Aan een schoepenwiel dat in het water draait, monteer ik een magneetje, en dan wil ik meten of het wiel draait, of niet.

Als het draait zelfs heel zacht dan moet er een logische "1" komen voor de plc.

En als het helemaal stop staat een logische "0"

Waarmee kan dat het beste, de waterstroom is 6000l per uur, toeren ???? (hall reed contact de draaidetectie moet betrouwbaar zijn)

En met welk simpel schema kan ik dat schakelen ?

Is het moeilijk om ook de toeren de meten, wat is daar een makkelijk schema voor ?

Op 16 januari 2009 10:53:35 schreef nikki:
Als het draait zelfs heel zacht dan moet er een logische "1" komen voor de plc.

Dat lijkt me een rare situatie: een schakeling hiervoor bouwen terwijl het uiteindelijk richting PLC gaat. Er zijn dan twee logischer oplossingen:
1) koop een kant en klaar doosje.
2) zet op het schoepenwiel een krans met nokken en een normale naderingsschakelaar. De naderingsschakelaar kan zo de PLC in.

De tweede oplossing is de meest logische omdat een PLC prima in staat is om stilstand te detekteren.

in het geval van een S7 bijvoorbeeld:

U   ingang_sensor
UN  hulpbit
=   one_shot
U   ingang_sensor
=   hulpbit

UN  one_shot
L   S5T#500MS
SE  timer_stilstand
U   timer_stilstand
=   huplbit_stilstand

Er zullen wel wat typo's inzitten, ik klop het even uit de losse hand in, maar het gaat maar om het idee.

Toerentalmeting is hetzelfde verhaal. Als je een krans met 30 tandjes hebt kun je gedurende 1 seconde op- en neergaande flanken tellen. Je hebt dan het aantal toeren per minuut. Je hebt hiervoor overigens wel een snelle inputkaart nodig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (11%)]

Ik moet er bij zeggen dat ik dat toerental dan ook op een display wil laten verschijnen, en vervolgens naar de plc.

welke naderiungschakelaar kan dat niet met een lichtpoortje optisch, moet niet te veel kosten.

Hoe gaat dat met die plc programeren, ik heb zat digitale ingangen geen analoge meer over.

Hoe zou je het met een paar standaard onderdelen hardware- matig maken ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Hier zijn standaard oplossingen voor.
Misschien dat je hier wat meer ideeen vindt:

http://www.melexis.com/Assets/Hall_Applications_Guide__3715.aspx