Beste Mensen,
Ik heb een speedsensor die current driven is, dit wil zeggen dat die een stroom uitstuurt. De duty cycle zal bepalen hoe snel het tandwiel draait, dus het tijdsinterval tussen twee pulsen.
Maar hoe kan ik nu die stroom meten? Ik heb al een weerstand geprobeerd en daarover heb ik dan de spanning meten met een fluke 125.
Maar ik mag deze weerstand zeker niet te klein nemen, anders ga ik die lijn te fel belasten en zal de rest niet meer werken. Bij de rest bedoel ik de elektronica die erachter komt.
Dus een hoge weerstandswaarde is aanbevolen,Klopt dit? Welke is dan de ideale waarde? Mijn max stroom is 16mA.
Hoe kan je eigelijk het toerental omrekenen naar hertz zodat ik weet dat ik het juiste aflees op mijn oscilloscoop.
Bedankt,
Jeroen
Welke sensor is dat precies?
RPM = toeren per minuut
Hz = pulsen per seconde
Aangenomen dat 1 omwenteling = 1 puls, zit er dus precies een factor 60 tussen.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Ik heb bakken vol met sensoren en zonder enige informatie daar over (datasheet) past die van jou daar nog wel bij.
Post dan ook de gegevens van dat ding.
Je 2e vraag: zoek eens op wat 1 Hertz inhoud.
Het is een RPM sensor.
http://www.allegromicro.com/en/Products/Part_Numbers/0643/index.asp
[Bericht gewijzigd door jef op (65%)]
morc
morc
ik zie het, om toch maar wat te helpen dan maar de datasheet ook nog.
http://www.allegromicro.com/en/Products/Part_Numbers/0643/0643.pdf
Bent u al iets wijzer geworden met de datasheet?
Welke shuntweerstand zou ik nu het beste gebruiken.
Als ik een shuntweerstand in serie zet op de outputpin van 3K, zou dit toch moeten lukken, zonder die lijn te fel te belasten.
Ik begrijp niet goed waarom dat intern analoog signaal van die sensor een sinus benaderd. Als u met een ferromagnetisch tandwiel werkt kan dat toch niet.
Jef
[Bericht gewijzigd door jef op (20%)]
Kan niemand mij even advies geven aub i.v.m bovenstaande post.
in de datsheet staat ook dat de pulsrate de snelheid bepaalt, dus als je de tijd tussen twee pulsen weet kan je ook de snelheid berekenen?
Jef
Misschien dat de typical application in de datasheet een idee kan geven.
Ook vermoed ik dat je niet goed begrijpt hoe dit type sensor werkt. Zoals ik de datasheet (vluchtig) lees, heeft deze chip geen "current driven" uitgang, maar is de Idd stroom 8mA en 16mA afhankelijk of de sensor al dan niet een metalen nok ziet. En moet je een serie weerstand in een voedingslijn zetten, waarover je de spanning meet.
Als je de applicatie gebruikt zoals in hun datasheet, dan krijg je over de 100Ohm een spanning van respectievelijk 800mV en 1.6V. Deze waarden zet je om naar de logische 0 en 5V met een schmitt trigger.
MGP
LDmicro user.
Maar ik mag deze weerstand zeker niet te klein nemen, anders ga ik die lijn te fel belasten en zal de rest niet meer werken. Bij de rest bedoel ik de elektronica die erachter komt.
De belasting kan niet hoger zijn dan 16mA, de keuze van de weerstand speelt in feite geen rol.
De weerstand die je neemt voor het meten is afhankelijk van wat je met dat signaal gaat doen.
Je moet er altijd voor zorgen dat de spanningsval over de
meetweerstand + de min. Vcc(4V) < Vcc voedingsspanning.
Bv je gebruikt een Vcc van 10V
Dan mag de max weerstand = (10 - 4)/16mA = 375 ohm zijn.
Je kunt nu "willekeurig" een weerstand kiezen, laat ons zeggen 220 ohm.
De minimum gemeten spanning is dan 8mA x 220=1.76V
De max spanning is dan 16 x 220 = 3.52V
Met deze spanningen zul je metingen moeten verrichten.
Dat die stroomveranderingen bijna een sinus zijn is normaal.
Die hallsensors ziet de tand (nok) naderen en zich verwijderen, hoe dichter in het midden hoe meer stroom.
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb die weerstand gebruikt zoals vermeld.
Maar als ik met mijn fluke 25 oscilloscoop de snelheid, en dus de frequentie wil meten, meet ik altijd 10x kleiner.
Bijvoorbeeld:
Toerental aandrijfas: 1000tr/min
Gemeten waarde sensor: 100Hz
Toerental aandrijfas: 851tr/min
Gemeten waarde sensor: 81.5Hz
Ik meet gewoon de periode tussen twee pulsen.
Ik kan dit dus niet verklaren, want die waarde gaat altijd mooi mee met de waarde van aandrijfas.
Jef
Dan heb je dus een wiel met 6 nokken:
1000 rpm = 16,66666667 revolutions/second
100 Hz = 100 pulses / second
100 pulses/second gedeeld door 16,66667 rev/second geeft 6
Je hebt dus een slim gekozen nokkenwiel voor je die het aantal rpms aangeeft als de uitgangsfrequentie (met een factor 10 ertussen, maar da gef niks)
beetje DUH is het wel 
fripster
Neen toch niet, ik dacht dat het tandwiel 60 tandjes had.
hhhmmmmmmmmm dit begint hier echt raar te worden.
Jef
't Is vreemd als je dat zo meet.
Er zit een hoop tovenarij in dat ding, maar alleen om mooie pulsen te verzekeren; met het aantal gebeurt niets.
Hij geeft altijd 1 puls per 1 tand die voorbij komt, volgens het datablad. Dus hoe..?
MGP
LDmicro user.
Vcc is 8V
8-4/16mA=250ohm.
Ik heb 390ohm genomen of de kring erachter niet te fel te belasten.
Ik heb een grotere weerstand genomen, dus zou dat dit effect kunnen vertonen?
jef
Het is een stroombron; geen spanningsbron.
Stroombronnen voelen zich heel wel bij een kortsluiting. Juist bij te hoge weerstanden kunnen ze de benodigde spanning niet meer opbrengen, zodat de stroom instort.
Probeer eens gewoon 100 ohm?
Ja begrijp u, maar ik meet op pin twee met een weerstand. Maar na die weerstand gaat er ook nog een draad naar een transitorschakeling. Ik heb schrik om die transistor schakeling te fel te belasten.
Die schakeling is de eigelijke omvorming van stroom van de sensor naar een toerentalgetal. Dus met andere woorden de bestaande schakeling.Deze schakeling gebruik ik om het juiste toerental te weten en zo te controleren met mijn resultaat op de scoop.
Jef
Misschien dat alles duidelijk wordt als je eens een simpele tekening laat zien van wat je nu precies waar aansluit.
Want in de datasheet hierboven staat dat pin 2 "not connected" is.
Voila hier een schema.

Ik zal morgen eens proberen met een kleinere weerstand.
jef
[Bericht gewijzigd door jef op (23%)]
MGP
LDmicro user.
Op 27 januari 2009 15:39:15 schreef jef:
Vcc is 8V8-4/16mA=250ohm.
Ik heb 390ohm genomen of de kring erachter niet te fel te belasten.
Ik heb een grotere weerstand genomen....
Je hebt er blijkbaar niet veel van begrepen van wat ik heb uitgelegd.Stroombronnen zijn dan ook niet gemakkelijk te begrijpen.
Die 250 ohm is het max, met die 390ohm heeft die sensor teweinig spanning over om goed te werken.
Zomaar aftakken van een weerstand en in een black box steken is niet verstandig.
Eerst moet je weten hoe de ingang van die box gemaakt is, dan pas kun je een schakeling ontwikkelen of uitrekenen.
En meestal plaatsen ze een condensator tussen 2 kringen als er impulsen of wisselspanning mee gemoeid is.
Ok ik ga dan eens proberen uit te leggen hoe ik het begrijp.
Een stroombron wordt meestal met een transistor gemaakt.
zie onderstaande link:
http://www.pi4hmd.nl/menu/varicon/v4150/v43/artikel07.htm
Wanneer je nu die emitterweerstand verandert gaat de collectorstroom ook veranderen. De zener zorgt voor de compensatie dat er altijd zelfde spanning op basis is.
Volgens dit principe werkt ook de uitgang van de sensor volgens mij, klopt dit?
Wat ik niet begrijp is, wanneer een dan een 'te hoge' meet weerstand neem, dan gaat de totale emitterweerstand ook verhogen, maar ik zie daar geen probleem in, zou iemand dit dan kunnen verduidelijken aub.
Een te grote emitter weerstand gaat toch alleen de amplitude van die pulsjes beinvloeden en niet de duty cycle, of ben ik mis.
Jef
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Jef, ben je wel zeker van je meetresultaten mt de scoop? de aangegeven sweepsnelheid (ms/div) is niet voor een heel scherm, maar het tiende ervan. Een vergissing in de interpretatie hiervan zou stroken met wat je opgeeft.
MGP
LDmicro user.
Op 28 januari 2009 09:54:53 schreef jef:
Wanneer je nu die emitterweerstand verandert gaat de collectorstroom ook veranderen. .........
Volgens dit principe werkt ook de uitgang van de sensor volgens mij, klopt dit?Wat ik niet begrijp is, wanneer een dan een 'te hoge' meet weerstand neem, dan gaat de totale emitterweerstand ook verhogen, maar ik zie daar geen probleem in, zou iemand dit dan kunnen verduidelijken aub.
....
Wat gebeurt er met die stroombron als je de collectorweerstand te hoog neemt?
Juist...de transistor heeft geen spanning genoeg meer om de stroombron stabiel te houden.
De collectorweerstand is de weerstand die jij in uw schakeling moet kiezen.
Edit: de emitterweerstand of de zener'spanning' is de waarde van de meting. En die waarde wordt intern gemaakt en die kun jij enkel beinvloeden door een tand/nok voor de sensor te bewegen.
@jongenswetenschap, afgezien van de te hoge weerstand en alles is juist opgesteld ga ik volledig mee in uw mening, aangezien die metingen toch "juiste" cijfers laat zien.