Hallo,
Ik wilde de bias controleren omdat ik merkte dat mijn versterker zich anders begon te gedragen. De linkerkant was ok maar de rechterkant meette ik maar liefts 16 volt waar het 0,4 moet zijn. De buis daaronder meette niets. De andere twee van hetzelfde rechterkanaal meette wel goed. Ik zie duidelijk dat de weerstanden bij de slechte buis bijna in rook zijn opgegaan. Mijn vraag is of iemand weet wat het probleem kan zijn. Zijn het puur de weerstanden die een maatje groter moeten (heb ik eerder gehoord) of is mijn buis niet in orde of een ander onderdeel (die er voor zorgt dat de spanning zo hoog komt) of komt dit doordat de weerstanden niet meer werken?
Als laatste kan ik de buis weggooien omdat deze een tijd te hoge spanning heeft gehad?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet Michael
Misschien is het handig het schema en de component waarden in je post te zetten.
Ik heb gezocht naar het schema van de K4000 maar alleen een vaag en incompleet schema gevonden.
Welke weerstanden zijn doorgebrand en waar meet je 16V ipv 0,4V. De kathodes van de EL34's?
Ik heb de zelfde versterker in mijn bezit denk ik. Is het die met 8x een el34 ?
Bij mij is ook al eens de rechter kant er uit gebrand. Het viel nog in de garantie. Die van mij zijn toen 4 nieuwe buizen in gekomen en hebben ze die weerstanden vervangen. Volgens mij voor dikkere. Ik zal eens kijken of dat ik er nog foto's van heb. Dan kun je het zo over nemen.
Ps het schema staat toch op de site van velleman ?
Schema gevonden. dit is van de 4040 die is stereo de 4000 kon ik niet vinden maar als die er was was deze mono volgens mij.
schema van de 4040
http://www.velleman.be/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_ma…
[Bericht gewijzigd door apolloelectro op (23%)]
Ik zocht naar de K4000. Van de K4000 is alleen een heel vaag schema van te vinden. De kathode weerstanden zijn daar ook anders samengesteld door parallel schakeling van meerdere weerstanden.
Vervang die kathode weerstanden maar door 3W of 5W exemplaren.
Daarna bias opnieuw afregelen op 0,4V op de meetpunten.
Ik denk dat de eindbuisjes zelf weinig schade hebben gelden.
Controleer en vervang wel alle kathode weerstanden. Ook de weerstanden en instelpotjes in het bias circuit per eindbuis controleren.
Hugo, apolloelectro
Dank je wel voor goede adviezen. Ik ga vandaag nieuwe weerstanden halen. Ik heb inmiddels wel een beter schema gevonden kreeg hem alleen niet gepost in dit tekstvak.
Dit is iig de link http://diyparadiso.com/mod-k80104.htm het is het middelste schema.
Laat nog we horen of het gelukt is!
Groet Michael