Werking Touch schakeling

Hoe werkt deze schakeling precies ?
http://www.discovercircuits.com/DJ-Circuits/5vmom1.htm

Er wordt dus eerst een freq. van 20KHz opgewekt, maar hoe/wanneer schakelt de transistor (PN2907) ?

Hoe groot zou het metalen gedeelte mogen zijn dat als aanraak schakelaar moet werken bij deze schakeling ?

Pffff, wat een berg componenten voor 1 toetsje.
Een kleine PIC en een paar weerstandjes, en je hebt gelijk 4 toetsen..+ een microcontroller :)
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/01101a.pdf

@zonnepaneeltje: ken je de uitdrukking: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?

Mama look, -a-booboo

Ik was in eerste instantie bezig om via de ADC (van een PIC) het signaal dat een 'mens als antenne' opvangt te meten.

Dat werkt best wel goed !

Maar nu is het de bedoeling dat er een groot (6 strips van ca. 40 x 7 cm) metalen onderdeel als sensor gebruikt gaat worden.

Omdat dit een grote antenne is lijkt het mijn dat dit niet (betrouwbaar) kan gaan werken.

De schakeling op die site, zet blijkbaar een signaal op de 'sensor', een controleerd of dat dit signaal verstoord wordt ?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Het essentiële sensorgedeelte van bovenstaande heeft toch niks met een pic vandoen? Die wordt ermaar bijgesleurd om het af te werken.

TS vraagt hoe de schakeling werkt in zijn link. De capacitieve massa in die schakeling kan klein tot groot zijn, aangezien door aanpassing van de componenten naar het omgevingsmilieu er een groot schakelgebied onstaat. In beestentaal: van een volwassen kat tot een olifant.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 februari 2009 18:43:50 (20%)

Mama look, -a-booboo

Wellicht heb je hier iets aan??

Aan de QT110 (QT114) had ik ook al gedacht.
Wie weet hoe groot de 'sensor' mag zijn ?

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/100840/QUANTUM/QT110.h…

Op 2 februari 2009 21:45:31 schreef jongensenwetenschap:
@zonnepaneeltje: ken je de uitdrukking: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?

Dat zijn anderen, die zeggen dat de jonge generatie te veel zijn pic achterna loopt. ;)

Als er goede argumenten zijn om een pic in te zetten, waarom niet?
1 van de belangrijkste argumenten vind ik of de persoon in kwestie het proggen van microcontrollers al kan.
Als dat zo is en er ook nog eens op componenten, pcb-ruimte en geld bespaard kan worden...
En MMSoft kennende, hij heeft al vaker een PIC in z'n handen gehad :)

@ MMSoft: het lijkt me moeilijk met zo'n grote sensor. Er zit waarschijnlijk niets anders op dan het te proberen.

En over die schakeling in jouw startpost-linkje:
Volgens mij werkt het zo:
Op de emitter staat het pulserende signaal.
Als je 'de basis aanraakt' kun je zien als een condensator naar aarde.
De basisspanning loopt dan minder mee met de emitterspanning en de tor gaat pulserend geleiden.

De gate van het fetje wordt omhooggetrokken en de ingang van de schmitt-trigger-inverter wordt omlaag getrokken. Als die ver genoeg omlaag wordt getrokken slaat hij om.

In het schema zie ik een paar (voor mij) onbekende onderdelen, namelijk de BSS138ZX en de PN2907.

Zou het mogelijk zijn om deze te vervangen door makkelijk aan te komen onderdelen ?

Ik denk hierbij aan een BC548B, en als FET bijvoorbeeld iets als de BS170.

Die tor is een PNP, daar kan je gewoon een BC558 voor nemen.

Die fet is een ander verhaal, daar zou ik wel ongeveer een zelfde voor pakken, N-channel logic level mosfet met een gate threshold van 2V.

Volgens de datasheet van de BS170 is de gate threshold 2,1 volt (Typ).
Min. 0,8 en Max. 3 volt.

Zou deze te gebruiken zijn ?

http://www.fairchildsemi.com/ds/BS/BS170.pdf

En over die schakeling in jouw startpost-linkje:
Volgens mij werkt het zo:
Op de emitter staat het pulserende signaal.
Als je 'de basis aanraakt' kun je zien als een condensator naar aarde.
De basisspanning loopt dan minder mee met de emitterspanning en de tor gaat pulserend geleiden.

Wat is de verwachting als deze sensor een behoorlijk groot metalen opject is ?

Er zit een condensator in de schakeling met een waarde van 0.0022 is dat 2,2 nf ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op dinsdag 3 februari 2009 21:09:14 (57%)

N.a.v. je vraag in het showtopic over de PIC10F206 capacitive sensing:
Ik heb de bakplaat uit de oven getrokken en met een klemmensnoertje op de sensoringang aangesloten :+

Hij wordt behoorlijk gevoelig, op 5cm afstand reageert hij al. Af en toe stoort hij echter ook..
Heb de skoop erbij gepakt; de frequentie was gezakt tot 50 kHz en het 'rommelde' nogal. Ik vermoed dat hij een stoorsignaal oppikt. Microchip geeft als ondergrens 100kHz aan, dus het lijkt me onbetrouwbaar voor grote oppervlakken.

Edit: met alleen het klemmensnoer van 40cm eraan, doet 'ie het wel leuk, hij reageert al op een afstand van 1 cm en de frequentie ligt op ruim 200kHz.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op zondag 22 februari 2009 20:42:45 (12%)

Bedankt voor de test.
Deze mogelijkheid valt dus (helaas) af.
Ik krijg binnenkort een paar QT100A's binnen, en zal daar eens een proef mee doen....

Mocht iemand tips en/of oplossingen hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Ik kon het niet laten en heb er nog even mee door geexperimenteerd :)

Ter compensatie van de grote capaciteit van de bakplaat (38x25cm) heb ik de paralllelweerstand van 220k (zie schema)AN1202 van Microchip, nieuwe link: https://www.arrow.com/en/reference-designs/an1202-capacitive-sensing-a… verlaagd naar 68k.

Hij werkt nu naar behoren en reageert al op een afstand van 4cm.
De oscillator draait nu op 190kHz en bij aanraking is hij gezakt tot 110kHz.
Hoe betrouwbaar het is i.v.m. stoorsignalen op de lange duur zul je moeten uitproberen.

Dat wordt al beter.
Nu is het wel de bedoeling dan het metaal echt aangeraakt moet worden, dus de gevoeligheid zou nog minder moeten zijn.
De kans op spontaan reageren wordt dan waarschijnlijk ook een heel stuk kleiner.

Inderdaad. Het trippoint staat nu in de software op 6% frequentieverlaging. Dat percentage kan dus een flink stuk omhoog. Daarmee wordt hij ook veel minder storingsgevoelig.

Als het niet te lastig is, zou je dat eens willen testen ?

U vraagt en wij draaien ;)
R1 is nu 44k (220k // 56k) en trippercentage op 13%.
Nog steeds de bakplaat eraan gekoppeld met een klemmensnoer :P
Heb de ground van de labvoeding aan randaarde gehangen.
Frequentie zit op 200kHz en daalt naar 130 kHz bij aanraking.
Hij reageert uitsluitend op aanraking en werkt prima.
Geen enkele storing of valse trip gezien.

Bedankt voor het testen.
Werkt het ook nog goed als je de verbinding naar aarde los haald ?
(Voor het doel dat ik voor ogen heb is het niet altijd mogelijk om een verbinding met aarde te maken)

Welke code heb je in de PIC zitten ?

Zonder aarde is de frequentie wat hoger, maar werkt het ook.
Ik gebruik m'n eigen software.

Intussen heb ik het een en ander geprobeerd, maar krijg het met zo'n grote sensor niet echt betrouwbaar aan de gang.

Voor de volgende proef wil ik eens een poging doen met een QT IC

Welke zou het meeste kans van slagen hebben?:
QT100A (moeilijk tot niet aan te komen)
QT110A
QT113A
QT118

Of heeft iemand nog een andere oplossing ?

Ik heb de QT110A, QT113A en de QT118 binnen om het een en ander te kunnen testen.

Ik begin met de QT110A, hierbij moet 2 weerstanden (RS en RE) geplaast worden en één condensator (CS).
Welke waarde zou ik deze het beste kunnen geven om een zeer groot opject als sensor te kunnen gebruiken ?

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/100840/QUANTUM/QT110.htm…

Niemand die hier iets over kan vertellen ?

mss dit schema
http://www.imsasafety.org/journal/nd06/17.pdf

Re = 10k
Rs = 470k
Cs = 10n-30n

Ik denk dat je wat met die waardes moet spelen. Het hangt ook af van hoe groot het vlak is.

Robin

PS Pittig detail: Quantum de maker van dees chipje is van atmel(avr)

Lambiek

Special Member

@ MMSOFT.

Het kan ook met de NE555 dat werkt ook prima en betrouwbaar.

Je kan er een hele hoge gevoelig heid mee berijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.