Werking Touch schakeling

Maar nu is het de bedoeling dat er een groot (6 strips van ca. 40 x 7 cm) metalen onderdeel als sensor gebruikt gaat worden.

Omdat dit een grote antenne is lijkt het mijn dat dit niet (betrouwbaar) kan gaan werken

Het gaat dus om een vrij groot vlak.

robint91: In het schema staat bij de condensator 'Piezo buzzer 10-30nf' maar dat zal toch gewoon een Ctje mogen worden ?

Lambiek: heb je hier ervaring mee (met zo'n groot opervlak) ?

Lambiek

Special Member

Heb het geprobeert met een bos draad van 100Mtr 0.75, en dat werkte goed.

Je kan de gevoeligheid ook instellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou je het schema willen posten ?

Ik ben met de QT110A bezig.

Re = 10k
Rs = 470k
Cs = 15n

Omdat er niets gebeurd heb ik onder het vergrootglas de solderingen maar eens bekeken.

Toen ik op het IC keek zag ik iets vreemds

12F509 i
SN ? 0824
(Rood puntje) 50Y

Tevens staat er een teken op dat mij aan Microchip doet denken.

Volgens de 12F509 datasheet zitten de voedings aansluitingen op de zelfde pennen als de QT110A

Zou de QT110A gewoon een geprogde 12F509 zijn ?

of heeft Digi-Key een 12F509 gestuurd i.p.v. een QT110A ?

(Digi-Key bestelnummer 427-1137-1-ND)

Edit:
De QT113A is ook een 12F509 (met een Grijs puntje)
De QT118 is ook een 12F509 (met een Geel puntje)

Edit2:
Net even de 'QT110A' uitgelezen met de PICKit2, en deze is dus gewoon uit te lezen...

:D Ik vond het al vreemd dat je die QT dingen allemaal kon krijgen want die zijn toch obsolete?

Maar het zou wel moeten werken. Ze mogen geen appels voor peren verkopen.

De QT110A werkt inmiddels (getest met een rol ca. 100m 0,75mm2).

Re = 10k
Rs = 470k
Cs = 15n

Het probleem was dat ik eerst de spanning ingeschakeld had, en pas daarna de sensor aansloot.

Het lijkt erop dat de QT110 eerst controleert wat voor sensor erop zit, en zich daarop kalibreert...

picsels

Golden Member

Ter info: in '273 schakelingen' heeft ooit al eens een aan/uit tiptoets schakeling gestaan (door A.J. Mulder).
Ik heb hem ooit wel eens gebouwd met een punaise als aanraak'vlak' :-)
4 weerstanden
3 torren
2 elco's
1 7400 (nou ja, eigenlijk een halve)

[Bericht gewijzigd door picsels op zaterdag 11 april 2009 14:11:00 (13%)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken, dan...

Een klein aanraak vlak lukt goed, echter gaat het hier juist om een heel groot onderdeel dat als sensor gebruik moet worden.

De QT110A werkt intussen.

Wat zou het verschil tussen de QT110A, QT113A en de QT118 zijn ?

Arco

Special Member

Zou de QT110A gewoon een geprogde 12F509 zijn ?

Dat zal wel. De QT11x family werd door Microchip gemaakt.
Nu Atmel Quantum heeft overgenomen, zijn deze chips trouwens obsolete verklaard.
(Wat te verwachten was; de relatie tussen Atmel en Microchip is niet zo goed. Nadat Atmel Quantum had overgenomen, heeft Microchip de prijs van deze chips aanzienlijk verhoogd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had zo'n QT110A uitgelezen.

Nu dacht ik dat ik zelf wel een paar van deze QT's kon proggen, maar nadat ik deze PIC opnieuw geprogt heb werkt deze niet meer...

Er is dus iets mee uit gespookt...

Zonnepaneeltje: Ik ben erg benieuwd naar deze code die jij gebruikt. Met name ofdat ik deze ook in deze PIC zou kunnen gebruiken...

Lambiek

Special Member

@ MMSOFT.

Zal binnen kort even kijken voor het schema, nog geen tijd gehad.

Hoe kan ik in een 12F509 een uitgang aansturen ?

MOVLW .0 ;	
TRIS GPIO;      //Alle pennen zijn nu Uitgangen ?

BSF GPIO, 5;    //Uitgang 5 Setten ? 

Ik krijg slechts sommige uitgangen aangestuurd, en heb het idee dat bovenstaande code niet klopt.
Wie kan hier iets over vertellen ?

Lambiek

Special Member

@ MMSOFT.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/capacitieve%20-%20sensor.jpg

Hier het schema van de capasitieve sensor met de NE555.
Als je C5 vergroot dan blijft de uitgang langer hoog.
Door eventueel een optocoupler in de uitgang te plaatsen kan je het signaal aan een prossor koppelen en verder bewerken.

Bedankt, kan je ook uitleggen hoe het werkt ?

Lambiek

Special Member

Ja door de verandering op de trigger ingang pen2, de capaciteit veranderd door het aanraken van de sensor.
met gebruik van deze componenten heb ik de waardes binnen gehaald op een pic 12F675, met pulsin je krijgt een waarde binnen tussen de 0 en +/- 2500, en met een potmeter op de analoge ingang bepaal ik het schakelpunt.

Ik stuur eerst met pen3 een optocoupler aan, een Pc817 en de interne transistor schakeld de 5VDC voor de processor.

Met de dipswitch kan je de spoel aanpassen en met P1 kan je de gevoeligheid instellen.

Ik loop met de gedachte om zo'n Touch schakeling in zijn geheel (op een enkele onderdeel na) in een PIC12F629 (of eventueel een PIC12F675) onder te brengen.

Zonnepaneeltje heeft zo'n schakeling ook werkend gekregen met een PIC, ik ben benieuwd hoe hij dit aangepakt heeft...

Zonnepaneeltje: nog bedankt voor het testen van de PIC10F206 opzet.

Ik heb een paar PIC's 10F206's in bestelling
Als dat werkt, dan zal ik nog een poging doen om de code om te zetten voor een 12F PIC.

In het schema
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/01202B.pdf
wordt een diode BAS16W gebruikt, welke diode in een normale behuizing (een met draadjes) zou daarvoor gebruikt kunnen worden ?

Ik heb de PIC10F206's binnen.
Deze heb ik in 2 verschillende behuizingen besteld.

Als eerste ben ik begonnen met de DIL uitvoeren.
Ik gebruik de hex code van microchip:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…

Voor de diode gebruik ik een 1N4148.

Met de weerstands waarde ben ik aan het experimenteren (10K...220K).

Het werkt redelijk, maar als ik de sensor iets te lang vast houdt dan schakelt de uitgang weer terug.

Dus lang schakelen is niet mogelijk.

Edit:
Ingang GP3 heb ik (via een weerstand van 10K) aan de GND hangen.

Zo'n PIC10F206 is wel erg klein.

Maar eindelijk werkt het dan

http://www.uploadarchief.net/files/download/touch_1.jpg

Iedereen die mee gedacht heeft bedankt !