Help!,
Na veel gelezen te hebben op dit forum ben ook ik gepakt door de wonderen van de buizenversterking(ers).
Helaas wreekt zich hier een totaal gebrek aan electrotechnische achtergrond. Uiteindelijk toch zover gekomen dat ik ik bovenstaand schemaatje aan elkaar heb gesoldeerd.
Nu krijg ik slechts signaal op een kanaal, daarnaast lukt het maar niet om de heaters (pin 4,5) op een aanvaardbare spanning terug te krijgen. Hoewel in serie meet ik op beide buizen 11,5V (zelfde spanning als na de gelijkrichter plus weerstand).
Verder meet ik ca 160V op beide anodes (pin 1,6) van de eerste buis en ca de helft op de kathodes (pin 3,8). Dezelfde spanning vind ik terug op de anodes van de tweede buis. Dit lijkt mij in orde.
Aangezien een kanaal wel (mooi!!)versterkt , vraag ik me af wat ik fout doe. Moet ik de heaters parallel op de secundairen (2 x 6,3V) aansluiten? heb deze nu in serie met 3,3ohm weerstand.
zucht...
Philippo
stom, stom,
het schema heb ik van meneer Fikus te vinden in ee DIY manual
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/photogallery/STEPS/Lampizator.doc
met wat gepuzzel op internet heb ik er dit van gemaakt,
http://www.uploadarchief.net/files/download/srpp.lampizator.pdf
ik weet niet of dit nu lees/zichtbaar is.
met vriendelijke groet en excuses voor het geklungel
Philippo
[mod edit] links gefixed
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (6%)]
Even jouw krabbels verduidelijkt
dit heb je gemaakt voor één kanaal. Dan is het toch geen probleem omdat ook voor het tweede kanaal te bouwen?
Bij een 6N2P heeft pen9 niets met de gloeidraad te maken. Pen9 is een interne afscherming en moet aan de ground (GND).
Van beide buisjes sluit je pen 4 en 5 (de gloeidraad) aan op de 6,3V of je zet de gloeidraad van beide buisjes in serie op 12V.
Ik vind de weerstand van 90 ohm van het rooster van de onderste halft van de 6N2P naar de GND wel heel laag. Klopt dit?
Beetje vreemde site die Lampizator. *.doc files daar houdt niet iedereen van.
Dank Hugo,
mijn gekrabbel is inderdaad erg amateuristisch als ik dit zo zie. Het andere kanaal heb ik in spiegelbeeld gemaakt (2=7, 8=3, 1=6), volgens mij zit er iets fout in de voeding. Zal vanavond in ieder geval de aarding aanpasssen, moet pin 9 van de bovenste buis ook naar de aarde? Erg bedankt!
Mbt R1 lees ik dat dit voor I/out DACS geldt, voor DACS met ingebouwde opams (V/out) wordt 250 ohm aangeraden. Vraag me (vooralsnog niet waarom)
Dank ik hou je op de hoogte.
groet Philippo
IK HEB STEREO GELUID...!!! dank voor het verhelderende schema Hugo
vraag niet wat voor (vervorming)... ben al supertrots, heb de boel in een wijn kistje geplaatst...

deze trap moet direct aan de TDA1541 (pin 6 en 25), de door mij gemaakte uitgangen doen echter niet veel (slechts ruisen, moeten deze ook geaard?), heb het nu achter de opams in de reguliere uitgang en tussen de versterker staan (Bocama) wellicht vandaar de vervorming?
Overigens brand de linker buis als een kerstboom (goed te zien op de foto), dat zit nog niet goed.
Overigens doen de 6n2's het op beide kanalen, met vervorming
12ax7b's vervormen (nagenoeg) niet maar hoorbaar op een kanaal
6n23P doen het ook mooi ...op een kanaal..
wondere wereld toch die buisjes..(voor mij althans)
groet,
Philippo
Ik neem aan dat je de gloeidraad van de kerstverlichting wel op 6,3V hebt aangesloten.
Het lijkt wel of je ze beide parallel op een 12V spanning hebt staan.
Je kan de andere buisjes niet zonder meer uitwisselen. Ik heb de datasheet niet bekeken maar de gloeidraad aansluiting van een 6N2P en een 12AX7 is totaal anders!!
Ook het rooster, anode en kathode kunnen andere aansluitingen hebben. Let dus op.
Hugo,
hoewel al lang geleden geen natuurkunde boek ingekeken geloof (hoop) ik dat de heaters in serie staan.
Het is een 2x6,3 trafo na gelijkrichting meet ik ca 18v met een 3,3 ohm/5w op de laatste + vd condensator meet ik 11,9V tussen de plus en de min. van de condensator ga ik naar 4, 5 en daarvan naar de volgende buis 4,5, van beide buizen heb ik pin 9 geaard.

heb ik weer, ik hou niet van kerstbomen
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
en dat is dus fout ... , zo moet 't:
+ vd condensator --- [4 ~~~ 5] --- [4 ~~~ 5] --- min
[4 ~~~ 5] => gloeidraad vd buis.
Roland,
en ineens ga je het zien... met een beetje hulp dan. de pijn aan de ogen is opgelost, nu de pijn aan de oren nog.
heb de 6n2 teruggeplaatst, zal de opams in de cd op een correcte wijze moeten omzeilen, ik heb nu pin 6 en pin 25 van de DAC (TDA1541) direct aan twee RC's gekoppeld (zonder deze te aarden) en de oude paden op de print intact gelaten, dat doet dus niks (ja een beetje ruisen.
Kan ik aan de uitgangen meten of ik goed zit? zo ja wat meet ik (mA?) en hoe?
tot zover grote dank
philippo
De ground van je buizen creactie moet natuurlijk wel met de ground van de cd speler worden verbonden.
Doe je dit niet zweeft alles en wordt er ook niets doorgegeven naar de uitgang van je buizen creatie.
Aan de uitgang van je creatie moet je AC mV (millivolt) meten als er een CD wordt gedraaid.
de creatie is a LIFE...! ik sta werkelijk paf.
ik had nog een schema fout gemaakt in de signaalweg (had een ingang aan de cathode ipv de grid gesoldeerd!!)
vervorming is helemaal weg... wat heet.. loepzuiver, ruimtelijk, mooie strakke bassen... en dat in een wijnkist...
ga morgen de opams bypassen, hoop daarmee een betere staging te krijgen waar kan ik de uitgangs RCA's het beste aan aarden, de cd speler is een plastic bak en er zit een printplaat in waar ik helemaal geen wijs uit kom (philips cd 582, 10 euro op marktplaats!),
enfin moet nog even op adem komen, dan te bedenken dat deze buisjes ca 5 euro per gematched paar kosten, er is een nieuwe wondere wereld voor me aan het opengaan
nog even een plaatje draaien voor het slapen gaan
Hugo,
ook de nieuwe RCA's werken! een volwaardige buizeneindtrap in een wijn kist,
ik ben content,
dank hugo voor de tips
philippo
misschien rare vraag, maar kan zo`n DAC ook DC op de uitgang hebben en is het daardoor raadzaam een condensator aan de ingang te plaatsen?
op de site van Lukas (www.lampizator.eu) vind je van alles over DACS, soorten wat je er mee kan doen en wat niet
ik heb hier even gekeken en heb besloten mijn CD160 van philips ook om te gaan bouwen.
Wat ik verder nog heb kunnen vinden is onderstaand voorbeeld.
alleen hoe kom ik er achter welke waarden de spoelen hebben?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De spoelen kan je berekenen als je de gewenste doorlaatfrequenties kan verzinnen. Theoretisch wil je alles boven de 22,05kHz afkappen, maar in de praktijk zal je de drempel wat lager willen leggen.
Ik zal de spoelen laten bereken door iemand die meer kundig is dan ik zelf. Philippo, zie jij voor/nadelen om deze oplossing te bouwen? Mijn inschatting is dat dit zou moeten kunnen passen in de cd speler. Buisjes er bovenop natuurlijk.
Thetris,
ik voel me vereerd, maar echt verstand heb ik er niet van. Mijn bescheiden mening op basis van wat ik lees op fora ed is om toch zoveel mogelijk het aantal componenten (zeker in de signaalweg) te beperken. Ik heb geen flauw idee wat die spoelen/condensatoren moeten filteren.
Waarom niet gewoon direct uit de dac via een simpele srpp naar je voortrap (werkt echt ontzettend goed!). Mogelijk heb je dan niet het schoonste signaal maar wel veel ruimte en dynamiek, daar hou ik van.
Het schijnt dat je deze schakeling aanzienlijk kan verbeteren door een penthode te gebruiken voor de bovenste buis. Deze variant ga ik eerdaags proberen. Succes!
zie bijgaand een foto van mijn srpp buizenbaksel, voordeel van een externe trap is dat ik ook mijn ipod/andere spelers hierop aansluit: dit werkt geweldig.
de volgende stap is een aanpassing met een el84 voor de bovenste buis van de schakeling

Niet zo zeer het geluid maar meer de techniek is het, dat met name mijn interesse wekt. Het zou een leuke test zijn om beide schakelingen te vergelijken. Ik kan me voorstellen dat het meest lineaire gedeelte van een el84 zich voordoet bij een veel groter vermogen dan dat je nodig hebt in je voorversterker. Immers is de el84 iets van 6 watt.
Philippo is het inmiddels gelukt om je buizenbrouwsel rechtsteeks op de dac aan te sluiten? Ik krijg alleen geluid na de opamps. Ik heb ECC81 gebruikt
Die spoelen en condensators filteren toch de storende signalen die uit de dac komen? Ik heb zelf ooit eens zo'n buizentrapje gebouwd voor mijn cd speler en deze had ik ook rechtstreeks op de dac chip aangesloten. Echt schoon was het signaal niet echt. Het klonk wel goed maar na het plaatsen van een filtertje was het toch even een stuk beter.
Misschien toch verstandig dit eens goed te bekijken.