Ik moet regelmatig AC milivolt meten. Ik kan daar de scoop ook voor gebruiken maar een wijzer instrument is lekker handig met afregelen.

Ik kan wel wat schema's vinden maar die zijn allemaal met opamps en dat wil ik niet. Hij hoeft dit keer niet met buizen ;-) maar voor IC's ben ik geestelijk nog niet klaar. Gewoon quick en dirty met niet te veel toeters en bellen want ik heb genoeg projecten maar ik ben met een 70cm transceiver bezig en mis nu zo'n ding.

De ingangstrap van een ontvanger versterkt ook AC mV zonder diode kopjes enzo dus ik vermoed dat zoiets bruikbaar is.

Maar als ik een diode meetkop gebruik dan wordt het een DC meter en heb ik geen frequentie-probleem maar dan zit ik met de drempelspanning van de diode en geen idee hoe ik DC kan versterken. Mijn beste RFkop (HP kristaldiode detector) meet tot ergens in de GHz.

Je ziet ook mooie oude RF milivolt meters op beurzen maar er zitten bijna nooit meetsnoeren bij. Ik had er bijna een in bladel gekocht maar een andere bezoeker zei dat je er een speciale meetkop bij nodig had en dan ging hij nog maar tot 10MHz ofzo. Ik wil op 70cm nog kunnen meten. Die dingen zijn er zover ik weet in twee versies. De ene meet blijkbaar AC zonder diodekop de andere is dus een DC meter met diode (mijn HP en AVO doen dat met een diode buis maar hebben geen mV bereik)

Heeft er iemand een idee (tot ik tegen een mooi oud exemplaar van HP ofzo aanloop :-) ). Ik zat te denken aan :
- 100mV volle schaal maar 10mV tot bv 10V instelbaar is nog mooier
- aanwijzing met wijzer, analoog dus.
- met torren of FETs en het liefst zonder RF meetkop
- 1:10 scoopprobe of vergelijkbaar als meetsnoer
- geschikt voor RF tot iets van 500MHz
- Hoeft niet gecalibreerd of lineair te zijn. Ik gebruik hem alleen om een kring te pieken na een meetzender dus er komt niet eens een schaalverdeling op. Als ik de gevoeliheid mbv een potmeter kan instellen (zeg maar een volumeknop) is het prima.

Wat ook een optie is een logdetector met de AD8307.
Is geen opamp. ;)

Standaard schakeling is 50 ohm ingang. IC zelf heeft iets van 2k ingang. Dus of een bufffer of een weerstandsdeler ervoor om 1M ohm te krijgen.
500MHz is haalbaar over ong. 90dB in een enkel bereik.
Een goede 1:10 probe van een scoop haalt maar ong. 300MHz.

in de elektuur heeft ooit eens een schakeling gestaan voor een FET-meetkop, met een BF981 erin. Deze FET-meetkop had een ingangsimpedantie van slechts 1 pF oid. Dat ding, met een AD8307 erachter moet volgens mij wel een machtig mooie hoogohmige HF-millivoltmeter opleveren.

zoek-zoek: Gevonden, de actieve breedband probe uit oktober 2004

mag ik uit deze suggesties opmaken dat er geen RF meters bestonden voor de uitvinding van de opamp ;-)

Die electuur is erg mooi maar dat is voor later want dan moet ik eerst achter IC's aan. Ik zat evt te denken aan iets als een opamp mbv twee hf torren. Daarachter een uA meter met germanium diodes
Of gewoon een BF245 met het signaal op de gate en daarachter dan bv de HP voltmeter in AC 1V stand (die haalt 700MHz)

Fred,

Natuurlijk bestonden er RF meters in buizen etc.
Maar een logdetector is een erg mooie en eenvoudige oplossing.

zonder aktieve Fet probe haal je nooit goed 500 MHz. De belasting van het testobject door een 1:10 probe (10Mohm//12pF) is bij die frekewentie erg hoog.
Of alles in 50 ohm of aktieve probe.

Edit:
ook maar een bereik nodig.

Op 4 februari 2009 10:42:36 schreef DC2PCC:
in de elektuur heeft ooit eens een schakeling gestaan voor een FET-meetkop, met een BF981 erin. Deze FET-meetkop had een ingangsimpedantie van slechts 1 pF oid. Dat ding, met een AD8307 erachter moet volgens mij wel een machtig mooie hoogohmige HF-millivoltmeter opleveren.

Naar verwachting zal een FET frontend wel een stukje meer ruis geven. Ik ben benieuwd in hoeverre je de grote range van een log amp goed kunt benutten.

Meetsnoeren bij oude meters is inderdaad een probleem.
Mijn PM2421 kan tot 700 MHz meten, maar ik zoek nog steeds een HF probe PM9203. (Of moet er zelf een maken.)
Is wel gevoelig: 2...1399 mV, en heeft toch nog iets met buizen te maken... :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2421.jpg

mag ik uit deze suggesties opmaken dat er geen RF meters bestonden voor de uitvinding van de opamp

Niets let je zelf een opamp te maken van losse transistoren, afgezien van de bewerkelijkheid misschien ;)

Zoiets heb ik ook. Die gaat tot 400mV dus dat is mooi alleen heb ik er compleet geen info over. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=777

Er zit ook geen HF ingang op dus dat zal hij wel niet trekken.
Als ik een diode RF kopje gebruik heb ik toch een DC voltage en maakt het volgens mij toch niet meer uit wat de multimeter aan kan ? (voor afregelen zijn nixies mischien wat lastig)

Ik denk dat ik dan idd gewoon van twee HF torren een opamp maak. Zo bewerkelijk is dat nu ook weer niet, een opamp dead-bug stijl solderen is veel lastiger ;-) Misschien een FET ervoor als hoogohmige ingang. Ik heb wel opmamps liggen maar dat zijn gewone 741/lm386 achtige.