Nut van IC-database

Kan iemand mij het nut van de IC database vertellen ? deze vind je veel sneller met google...

Als je nu eens het IC ging uitleggen dan zou het allesinds veel meer nut hebben...

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

en er zitten ook niet eens veel in anders zou het maybe nog wel handig wezen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

je hebt van de ene kant gelijk, misschien moeten we eens gaan kijken hoe gebruikers de database kunnen aanvullen.

en wat betreft de uitleg van de IC's.... hoe stel je je eigen dat voor??

IF you can't convince them, then confuse them!

Waarheidstabel + de uitleg bij logische ICs... als je niks van ICs weet haal je niet veel uit de datasheet

opamps enzo gewoon beetje uitleg maar dan heb je die database niet meer nodig tenzij om te selecteren, met lijstjes zodat je kan kiezen slew rate ed.

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 16 november 2003 14:44:40 schreef Aedolon:
Waarheidstabel + de uitleg bij logische ICs... als je niks van ICs weet haal je niet veel uit de datasheet

opamps enzo gewoon beetje uitleg maar dan heb je die database niet meer nodig tenzij om te selecteren, met lijstjes zodat je kan kiezen slew rate ed.

Dit lijkt mij ook wel erg handig, als je een IC analfabeet bent, ben jehandiger met een beetje algemene info, wat het ic doet, spanningen, inganen, uitgangen....

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

classificatie van verschillende soorten??

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Aedolon heeft een goed idee ;)

elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk

neem vb de 555 ik durf te wedden dat 75% van het forum hem wel kan aansluiten maar de interne werking helemaal geen zak van kent/begrijpt zo van die dingen

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

hehe, en als het dan ook nog allemaal in het nederlands word uitgelegd met de werking van verschillende IC's, is Roel ook weer blij ;)

P.S waar is eigenlijk het kopje Elektronica Info??

Hieper de piep!

Idd een goed idee, om uitleggen hoe een datasheet te lezen, en de werking uit te leggen van diverse componenten, niet alles hoeft precies in detail.

grtz

nice idee

Op 16 november 2003 22:09:15 schreef Roel:
hehe, en als het dan ook nog allemaal in het nederlands word uitgelegd met de werking van verschillende IC's, is Roel ook weer blij ;)

P.S waar is eigenlijk het kopje Elektronica Info??

idd: Waar is de electro info? De aansluitingen staan onder artikelen maar de transistor lijst was toch wel erg nuttig vond ik. (gelukkig heeft bliksem hem uitgeprint :))

Op 16 november 2003 21:09:48 schreef Aedolon:
neem vb de 555 ik durf te wedden dat 75% van het forum hem wel kan aansluiten maar de interne werking helemaal geen zak van kent/begrijpt zo van die dingen

het hoeft niet bij alle ic's maar een paar ic's waaronder de 555 of de 741 zou erg leuk wezen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

of gewoon de IC's die hier op CO, in de schakelingen staan.

Hieper de piep!

Ben ik het mee eens. Via google heb je sneller een datasheet gevonden.

Als de datasheets (van de IC's die hier op CO in de schakelingen staan) nu al eens vertaald waren, zou dat voor sommigen wel een grote hulp zijn.

Alleen de meest gebruikte zou erg handig zijn, een NE555 ic, en wat IC uit de 40XX reeks, meer hoeft niet, met deze ic en combinaties daarvan kom je al een heel eind, als je precies weet wat je er mee mag, ...

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

Ik zou wel eens wat foto's van een IC van binnen willen zien. Uitvergroot enzo. Ik kan het op google namelijk niet vinden. Lijkt me wel grappig om te zien.

Ik verwijt niemand iets, maar bij een goed forum hoord een goede database.

Ik zelf ben juist men eerste IC`s gaan kopen, geholpen door het www en dit forum. Maar als beginneling weet ik amper hoe ik men IC moet aansluiten, welke voeding ik nodig heb...is eenstabiele voeding een vereiste?
Kheb hier een variabele voeding en kan dus 5v verkijgen.

Ik zou geen 555 timer kunnen aansluiten...om dat te kunnen zal ik de forum gangers moeten lastigvallen.

Een site die echt uitleg geeft hoe en waarom je dit en dat doet heb ik nog maar weinig tegen gekomen.

Soms zijn er zo van die zelfbouw pakketjes waar je dan zogezegd kennis opdoet van elektronica....ik ben daar dus 2x nx mee. Waarom gebruiken ze een 150micro farat condensator van dat type en geen andere? ik stel me 1000 vragen over die dingen.

Ik ga me zeker en vast van die goede tijdschriften aanschaffen waar met concreete voorbeelden wordt gewerkt en alle info wordt gegeven. Op school is onze leerstof enorm beperkt...belange niet genoeg als basis voor men eindwerk. We leren allerhande karakteristieken en curves en forumules...als je dan echt met die dingen gaat werken merk je inneens dat je eigenlijk nx kunt.

Daarom ga ik rondzoeken op het www voor extra info.

Byee

.

[Bericht gewijzigd door Tsjernobyl op zaterdag 17 januari 2004 18:44:40

Vaak zijn de application notes in datasheets leuke schakelingen, maar helaas ontbreekt daar meestal ook enige uitleg.

Een grote database met IC-informatie lijkt me lastig te plaatsen trouwens, er zijn zoveel IC's voor zoveel toepassingen dat het zinloos is een poging te doen zoiets een beete compleet te krijgen.

Evengoed vind ik het een mooi streven om van de IC's die gebruikt worden in schakeling op CO ook een datasheet beschikbaar te hebben!

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Kan de ic-database niet beter zoiets worden als bij bijv maxim waarbij je op parameters kan selecteren. Want met google kan je wel makkelijk een 5V regelaar vinden maar het is moeilijk om er een tevinden die 5V is en meer dan 500mA aankan(dit is natuurlijk maar een makkelijk voorbeeld)
Ik heb ook geen idee hoe moeilijk dit te maken is.
De meest boeiende onderdelen zijn de standaard bij de elektroboer verkrijgbare onderdelen zoals een lm324. Hele rare onderdelen zijn toch bijna nergens te vinden.

Inderdaad. Ik vindt het toch heel handig om even snel een ic'tje op te zoeken. Als mensen exotische schakelingen gaan maken met exotische ic's kunnen ze meestal het zelf wel vinden maar een lijstje met de meest gebruikte ic's is zeker voor mensen die net met electro beginnen heel handig.

Een database maken van een aantal IC's is wel grappig om een keer in te kijken, maar wat me nuttiger lijkt is om te zorgen dat mensen de datasheets kunnen lezen en begrijpen. Sommige mensen weten niet eens wat termen als VCC en GND betekenen. Dit soort standaard afkortingen zouden uitgelegd kunnen worden en als je daar ook nog de uitleg van verschillende IC's bij zou doen zoals de LM547, de 555 en misschien ook nog van een transistor, bijvoorbeeld de BC547. Dan hoeven mensen alleen nog maar zelf op google naar de benodigde datasheet te zoeken en engels te kunnen lezen.

Op 16 november 2003 14:37:30 schreef Jeroen Boere:
je hebt van de ene kant gelijk, misschien moeten we eens gaan kijken hoe gebruikers de database kunnen aanvullen.

en wat betreft de uitleg van de IC's.... hoe stel je je eigen dat voor??

Misschien een stel originele schema's met het IC

Hij was al kapot toen je em aan mij gaf!!!

datasheets zijn NOG eenvoudiger te vinden bij www.datasheetcatalog.com
(staat hier op CO ook bij Links)

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

Op 8 april 2004 16:04:52 schreef zuliani:
datasheets zijn NOG eenvoudiger te vinden bij www.datasheetcatalog.com
(staat hier op CO ook bij Links)

en @douwe over die VCC en GND : daar heb je gelijk in :o

[edit]
sry, verkeerde knopje
[/edit]

[Bericht gewijzigd door zuliani op donderdag 8 april 2004 16:08:14

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.