Hallo,
Ik heb in mijn auto een waterstofgenerator gebouwd. Die vraagt in het begin, als het water koud is ca. 15 amp. Na verloop van tijd is het water warmer geworden en slaat de zekering van 30 amp steeds door. Ik genereer wel meer waterstof, maar vind voor een afname van ca 25 amp voldoende om veilig te zijn. Kan iemand me melden, waar of hoe ik aan een (liefst instelbare) begrenzer kom?
Kan je de spanning niet gewoon wat verlagen? Klinkt misschien te logisch maar dan daalt je stroom dus ook.
Mijn auto heeft gewoon 12 volt, dus die kan ik niet verlagen. De generator vraag alleen zo veel stroom, als ik een tijdje rijdt en de zaak warmer wordt. Ik moet dus zien dat ik iets heb om de afname van stroom te begrenzen.
Kan je misschien een regel IC gebruiken? Je hebt er ook met stroombegrenzing.
(hoe heb je die waterstof generator gemaakt? Ik ben wel nieuwsgierig. Als je dat zou willen uitleggen mail het maar want onders wordt te veel offtopic)
[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 8 februari 2009 18:00:57 (50%)]
Je zou een bimetaal in serie kunnen zetten, dat opengaat bij een bepaalde temperatuur. Dus dan vloeit er geen stroom meer en gaat de zaak afkoelen. Als het koel genoeg is zal het bimetaal terug contact maken en dus terug stroom doorlaten. Maar dan is er kans dat het bimetaal aan-uit-aan,... gaat.
En je hebt waarschijnlijk een constante stroom nodig. Misschien een PWM-regelaar? Met een NE555 en een MOSFET moet dit wel te doen zijn. Deze hakt je spanning in stukjes zodanig er een gemiddelde spanning, die lager is over je belasting komt. Je zou de gemiddelde waarde kunnen regelen om zo een stroom van 25A te doen vloeien.
Ik heb inderdaad een constante stroom nodig. Als er geen stroom is, is er geen gas! En dat gas is nodig om te rijden.
Probleem is, dat ik helemaal geen kaas heb gegeten van electronica, en dus niet weet wat bepaalde termen inhouden.
MGP
LDmicro user.
Ik zal mijn vraag anders stellen, heb je een idee hoeveel de max stroom zou bedragen moesten de zekeringen niet springen?
Dat is een beetje de onbekende factor.
Je kunt een stroombegrenzing maken op 25A maar na enkele tijd gaat die zelf in gas op
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Wel van waterstof mag ik hopen !
Of zien we je terug in wounded in action ???
Neem is een kijkje naar deze link:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Als je ipv de motor jouw toestel zet (zal wel elekrolyse apparaat zijn, dus dan mag D3 ook weg). Dan kan je met behulp van P1 (=regelbare weerstand) de gemiddelde spanning en dus ook stroom en dus ook vermogen regelen.
Alleen zal je wel een FET moeten nemen die meer stroom kan schakelen. Of meerdere parallel zetten.
Geef anders eens wat meer uitleg het elektrische circuit van je toestel? Waar sluit je die 12V op aan, enzovoort. Misschien zijn er nog andere manieren.
Hoe maak je stroom om H2 te maken?
En om ontopic te blijven. Ik zou de spanning verlagen met een zware step-downconvertor.
Heb je al eens uitgerekend hoeveel brandstof je extra verbruikt met z'n waterstofcell?
ik wel , je gaat dus niet besparen maar extra verbruiken !!!
beste Grun
Heb je deze H2 generator zelf gemaakt,dan ben ik wel benieuwd hoe je deze gemaakt hebt.
Het is misschien wel geen electronica maar het is wel interessant.
Als ik een afgeregelde 25 amp heb, zal de generator ook niet meer kunnen gaan vragen, omdat de warmtetoename dan ook gelimiteerd is. Aan de vragende kant zal dan ook een stabilisatie zijn.
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=hydrogen+…
Op bovenstaande link zijn een paar generatoren te zien, die werken.
Natuurlijk vraagt de opgewekte stroom ook energie, maar ik ga er vanuit, dat ik toch zeker 10-20% fosiele bradstof kan besparen. Mijn eerste signalen lijken ook wel die kant op te gaan.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Mogen we ook zien wat jij in je auto hebt ?
Je maakt mij (ons) wel nieuwsgierig..........
De generator is inderdaad en elektrolise-apparaat. Ik heb hem rechtstreeks, geschakeld met een relais, aan de accu verbonden. Een amperemater heb ik er tussen zitten.
Ik overweeg, om de voeding nu ook direct van de dynamo te halen en dan de amperemeter tussen de dynamo en de accu te plaatsen. Daarmee blijf ik zich houden over het feit of mijn accu wel bijlaad.
Ik zou graag laten zien wat ik heb, maar kan geen afbeelding hier plaatsen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 8 februari 2009 21:10:21 (10%)]
Klink misschien simpel.. maar een meetweerstand in serie met je "verbruiker", en dan kun je daarmee de stroom meten. Hierna gewoon een microcontroller, comparator oid plaatsen. Met PWM heb je nauwelijks verlies dus dat moet wel lukken.
oei,oei,oei, weer een die het bos in gaat.
laten we ervan uitgaan dat het rendement van je H2o Cell 100% is , dus wat er in gaat komt eruit, afgezien van de warmte die het ding produceerd.
Pin = 30A x 13,8 V = 414 W
spanning word geleverd door de dynamo, renement 80%
Pdynamo in = 517 W, deze dynamo word aan hgedreven door de motor, en die heeft ene rendemant van 30%
Pmotor = 1725 W
om dus 414 W power te krijgen uit je cell, stop je er 1725 W in, das dus een verlies van 1,3 Kw
dus een meer vebruik van 1 KW, ja en die komt toch echt uit je tank
Maar ook jij bent van harte welkom om een keer een gratis meeting te laten uitvoeren , incl. koffie, gebak zelf mee brengen
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 8 februari 2009 19:45:53 (11%)]
Ik zal je aanbod in overweging nemen. Maar eigenwijs als ik ben, wil ik eerst zelf een verbruikstest doen.
OK , zo eigen wijs was ik ook
Maar ik heb er meerde mogen testen/meten, waarvan 1 redelijk veel gas produceerde (helaas werke hijniet 100%, bleek achtersf door een slecht contact)
Maar heb nog geen besparing kunnen meten
die regeling met PWM is prima geschikt hiervoor, zet wel meerdere FET's paralel , ik zou zeggen een stuk of 4 , en goed koelen !!!
denk ook aan een zekering, en dan wel op de goede plaats : direkt/ zodichtmogelijk bij de accu.
Ik zie helaas te vaak een dikke voedings kabels, die dan eerst 3M door de auto loopt , door scherpe boorgaten zonder rubber steken , en dan pas gezekerd worden.
dat geeft serieus vuurwerk, en voor de boel af hebt kunnen koppelen is de boel uitgebrand
Even afgezien van de te verwachten resultaten...
Kun je de elektroden niet gewoon wat kleiner nemen (of het water lager laten staan), zodat - als de zaak warm is - de stroom zo ongeveer is wat jij wilt?
Dat hij dan koud wat minder doet geeft niet. Dat stukje moet je dan even op benzine rijden.
tja , waarom regelen weet ik ook niet, hoe meer stroom ==> des te meer H + O2 , en dus een lager benzine verbruik.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
jaja, op internet staat het vol met filmjes over dit gedoe, heb ze gezien, heb de schemas gezien en het kan niet
je kan niet elektrisch water omzetten in gas, zodat je op dit gas rijd en genoeg energie hebt om nog gas om te zetten. das onmogelijk
trouwens, waar je nu mee bezig bent (waterstofgas) is enorm explosief hé. je speelt letterlijk met een bom als je denkt daarop te gaan rijden.
ik heb al dergelijke centrales gezien (online met 10tallen paginas over de werking) waar ze met zonne-energie waterstofgas halen uit water. en de katalysatoren die ze ontwerpen om elk deeltje zuurstof uit de waterstofleidingen te halen is kritisch. zuiver waterstof kan je opslaan, als er 'vervuilende' zuurstof bijzit, heb je een bom
ik heb ooit een werkende installatie gezien(filmpje online) waar ze elektrisch aluminium verbranden onder water. dit alu dat verbrand haalt de zuurstof uit het water om aluminiuoxide te maken zodat de waterstof vrij kan ontsnappen. heel schoon project om op water te rijden, alleen verbrand je veel aluminium in dit proces. je auto rijd dus op alu en niet op water. nogthans zagen de schemas, de bouw, en de filmjes er volledig goed uit
op internet gaan veel fantasieverhalen rond hoor, ondersteund met filmpjes en al (zoek maar eens op instant freeze water with salt). dit soort waterstof experimenten is toch gevaarlijk hoor. ik heb ook gedacht dit te kunnen bouwen, maar wijselijk besloten van waterstofgas af te blijven
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als je brandstof wil besparen, dan moet je een kleine auto kopen met een zo klein mogelijk motortje. Punt.
Ik rij een Daihatsu Sirion2 met een 1 liter driepitter (toch nog 69 pk). Ik heb een Scangauge II boordcomputer erin zitten, en op ritjes van 15 km (thuis->werk) verbruik ik 5,5 tot 5 liter per 100 km. Op lange, rustige ritten (50-100 km aan 90 km/h) zit ik op 4,5 l/100km
Ik rij 50 in de 4e versnelling en 80 en 5. Ik wacht zo lang mogelijk met ontkoppelen, en ik anticipeer op aankomende situaties. Maar ik trap hem ook vrolijk op de plank als ik de snelweg opdraai.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zolang je op een mengsel van benzine en waterstof gaat rijden, zou het theoretisch iets op kunnen leveren, als de verbranding beter gaat. Door een zeer brandbaar gas toe te voegen, zou mogelijk het vlamfront sneller door de verbrandingskamer kunnen bewegen, waardoor er net iets langer een hoge druk op de zuiger ontstaat, en dus de gemiddelde druk stijgt (de einddruk bij het openen van de uitlaatkleppen blijft gelijk).
In de praktijk blijkt echter dat deze, in theorie gunstige effecten, zodanig klein zijn dat ze niet opwegen tegen de energie die nodig is om de waterstof te produceren.
Als je echt zuiniger wilt rijden, kun je beter een 6-takt motor bouwen, waarbij er na de uitlaatslag water wordt geïnjecteerd, wat vrijwel direct verdampt en dus druk op de zuiger geeft door de restwarmte in de cilinder. Hiervoor heb je echter extra injectors nodig, en aangepaste nokkenassen en riemschijven voor de distributieriem.
EDIT @Fuzzbass: als je echt voordelig wilt rijden, kun je beter een kleine motorfiets nemen. Een goed afgestelde, lichte motor (GS500 in goede staat, bijvoorbeeld) kan gemakkelijk 4L/100km rijden, en dan ben je nog steeds alle auto's te snel af bij het stoplicht, en hoef je geen 90 te rijden op de snelweg. Ook in wegenbelasting en verzekering erg interessant, en nog veel leuker ook.
Mijn woon-werk verkeer toerbuffel (een FJ1100 die 1:16 rijdt ongeveer, maar ik rijdt ook altijd flink te hard) kost tegenwoordig nog 3.51 euro per maand aan vaste lasten...
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 8 februari 2009 22:44:02 (23%)]