Anoniem
In mijn experimenten met mijn EL84 buizenversterker is het mij al een paar keer opgevallen dat de UGT geluid geeft. De audio is gewoon uit de trafokern hoorbaar.
Redenerend over deze kwestie denk ik dat de oorzaak is gelegen in het punt dat de kern bij een SE versterker half in verzadiging is ( dus een elektromagneet vormt ) en daar een wisselspanning over heen gaat. Feitelijk gaat de UGT dan als luidspreker werken.
Toch gaat op die manier natuurlijk geluid verloren en kan ik me indenken dat de geluidskwaliteit er onder gaat lijden.
Is dit verschijnsel te bestrijden? Ik heb er zelf eigenlijk nergens iets over kunnen vinden.
In principe kan een SE trafo, mits het een juiste trafo is, niet in verzadiging komen door de luchtspleet.
Verzadiging kan je zien met een scoop, er staat dan secundair een blokvormig signaal cq. afgeplatte sinus als je een sinus op de versterker instuurd. Wel de ingangsspanning dan ver onder de maximale ingangsspanning van de versterker houden.
Is het niet gewoon het wikkelingen of blikpakket wat je hoort zingen. Spoelkoker of blikpakket beter inklemmen.
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn, is dat de secundaire belasting niet juist is.
Anoniem
De trafo is een exemplaar uit een oude radio.
Ik heb uit de boeken van Menno VDV begrepen dat een SE trafo half gemagnetiseerd is door de gelijkstroom die er continu door heen gaat. ( Moderne High-end Buizenversterkers met ringkerntransformatoren blz 135 par 9.5 )
Met de scoop meet ik geen vreemde dingen als afgeplatte sinussen. Ik ga nu wat met de luidspreker experimenteren.
Natuurlijk is de kern gemagnetiseerd. Maar dat wil niet zeggen verzadigd!
Het kernmateriaal beweegt tegen zijn eigen veerkracht in en werkt dus als weergever.
Je kunt proberen het beter vast te schroeven. De blikjes mogen niet met ijzeren schroeven op elkaar zitten! Neem daar koper of messing.
Er gaat intussen niet merkbaar vermogen "verloren".
Anoniem
@ FET Inderdaad, ik bedoelde ook gemagnetiseerd. De trafo kan niet half in verzadiging zijn; er is dan geen verzadiging natuurlijk.
@ Hugo Ik heb de uitgang zwaarder belast door 2 luidsprekers parallel te zetten. Het probleem werd aanzienlijk minder. Het is waarschijnlijk dat deze trafo toen hij nog in een radio zat meerdere luidsprekers heeft aangestuurd. Een andere trafo die ik heb geprobeerd en waarvan ik weet dat hij uit een radio komt met maar 1 luidspreker ( 8Ω ) had dit verschijnsel niet. Hieruit blijkt maar weer dat er een nauw verband is tussen eindbuis, UGT en luidspreker zoals ik al had gelezen.
Ik heb inmiddels al voldoende moed verzameld om te beginnen aan "Het Project" van Menno VDV. Ga spoedig onderdelen bestellen.
Dat is een grappige demonstratie die aantoont dat de kern minder gemagnetiseerd wordt als de trafo zwaarder belast wordt.. het veld van de secundaire stroom wil dat van de primaire stroom opheffen en slaagt daar gedeeltelijk in.
Zònder belasting loopt er alleen de magnetiseringsstroom, die is wel relatief klein (bij een goede trafo), maar er is niets om hem tegen te werken. Dan zou je het het hardst moeten horen.
(Maar sommige -zelfs buizen- versterkers houden niet van helemaal onbelast draaien.)
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Heb zelf wel eens zo'n 'zingende' ugt met behulp van rubber tules flexibel opgesteld, scheelde wel.
Toen de kast er eenmaal omgeplaatst was hoorde je het nog nauwelijks.
Ooit eens van een collega vernomen dat hij zijn trafo had 'ingekookt' in een harde soort was, scheen ook geholpen te hebben maar dat heb ikzelf niet kunnen beoordelen.
Anders misschien ingieten in kunsthars?
Succes,
Mac.