Heren,

Ik heb een probleem met mijn wasmachine. De aardlek vloog er een aantal keren uit de afgelopen week. En nu valt deze eruit op het moment dat ik de wasmachine aan zet.

Het probleem zit in de motor voor de aandrijving van de trommel. Als ik deze loskoppel dan werkt de wasmachine verder gewoon.

Ik heb de motor eruit gehaald en als ik deze ongeaard weer aansluit. Dan meet ik als de motor gaat draaien dat er ook 230V op de behuizing van de motor komt te staan. Logisch dat de aarde er dan meteen uitvalt lijkt mij. Ik heb geprobeerd de motor door te meten maar kan nergens sluiting oid vinden.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Groetjes,

Peter

Waarschijnlijk is ergens de isolatie beschadigd. Als je geluk hebt in de aansluitdraden van de statorwikkelingen, als je pech hebt in de statorwikkelingen zelf. Afwikkelen, isolatie repareren en terug wikkelen is dan een optie, maar dat laatste lukt je waarschijnlijk niet.

Wat ook nog kan is de wikkelingen met islatielak bewerken, en als de sluiting een heel klein stukje door lucht gaat, dan is dat weer geïsoleerd.

Zie je ergens een draad zitten die beschadigd is, of erg strak tegen metaal aan zit ?

Stinkt de motor (een verbrande motor kan je ruiken) ?

Hallo,

Motor stinkt niet en zie geen beschadigde draden oid. En een directe kortsluiting tussen de wikkelingen en het ijzeren omhulsel meet ik niet.

Heeft iemand enig idee wat het opnieuw laten wikkelen van een dergelijke motor zou kosten? Of is dit niet rendabel?

Dat is niet rendabel...

Om een isolatie fout te meten heb je een megger nodig, dat is een weerstands meter die met een hoge spanning werkt.

Post eens een foto van de motor...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohmmeter

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (10%)]

Hierbij een fototje van de ingewanden. Een megger heb ik helaas niet. Maar ik denk dat ik beter opzoek kan gaan naar een andere motor.

http://img4.imageshack.us/img4/1484/img4916kt6.jpg

Het probleem kan in de Rotor of in het Veld zitten.

Is er niets te zien op de plaats waar de aansluit draden de motor in gaan ?

Kijk ook eens goed naar de koolborstel houders, wordt er geen sluiting gemaakt door een berg koolstof ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op (29%)]

bij een sluiting denk ik dat de zekering klapt en niet de aardlek terug springt.

Dat ligt er maar aan of het om een kortsluiting of een aardsluiting gaat.

Het gaat bij deze motor om een 'aardsluiting'
Een bergje koolstof zou isolatie doorslag kunnen geven...

Nieuwe motor aanschaffen als er een aardsluiting inzit krijg je die er nooit uit. Al zou het lukken is de machine niet betrouwbaar.

een aardfout zit overigens 9 van de 10 keer in de stator van de motor.
Motor is een AEG gok ik zo als ik het zie misschien handig als je even het type motor en machine vermeld.

motor`s zijn eventueel tweede hands te verkrijgen mocht je omgeving Nijmegen wonen dan mail maar even ik weet wel een adres.

Het KAN zijn dat je een lekstroom hebt die kruipt over vochtig stof. Spuit alles eens door met perslucht, en verwijder met een kwastje met alcohol oid eens al het stof dat zich op de plastic delen bevindt.
Kleine kans dat dit help.

Een wasmachine motor is het in 99% van de gevallen niet waard om opnieuw te laten wikkelen.
Er zijn plenty handelaren te vinden in je streek die beschikken over een arsenaal aan tweedehands onderdelen.

Een leuke optie:
Zoek eens op marktplaats of je eenzelfde type machine kunt vinden voor weinig. Mogelijk een defecte machine (waarvan natuurlijk wel de motor nog ok is :) ).
Je kunt dan van twee machines 1 nieuwe bouwen, EN je hebt een hoop andere spare-parts.
Ik heb dit ook eens gedaan, en het was best een leuke bezigheid voor een zaterdag.

Nieuw is natuurlijk alles te krijgen, maar vaak worden er belachelijke prijzen gevraagd voor deze nieuwe delen.

zo te zien ligt er veel koolstof op je wikkelingen, af en toe wil het wel eens helpen om met hoge druk de wikkelingen proper te blazen. indien er witte sporen (vocht) aanwezig is op de motor heb je een lek gehad (of nog steeds) of staat het toestel in een veel te vochtige ruimte. in het laatste geval kan je beter de motor vervangen en het toestel verplaatsen naar een beter geschikte ruimte.
het verlies valt niet te meten met een gewone multimeter omdat de spanning van dit beestje te laag is. hiervoor gebruikt men isolatiemeters zoals de collegas hier al hebben aangegeven. deze meten met een vele hogere spanning (500 a 1000V), in de volksmond noemen ze zo een isolatiemeter ook wel eens een 'megger'.
veel succes.