Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Ik heb een senseo gekregen die niet meer warm werd. Na veel zoekwerk kwam ik erachter dat de weerstand die het water moet opwarmen maar 61 VAC kreeg. Dat leidde me naar de triac die op de print zit.
Ik heb deze eruit gesoldeerd en getest met deze schekaling:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/148
Nu blijkt als ik de T1 en T2 correct aansluit volgens het schema dat de LED niet oplicht en dus kapot is.
Als ik dan de T1 en T2 verwissel, dan licht de LED wel op; is de TRIAC nu kapot of niet?
MGP
LDmicro user.
Type triac?
Een triac is defect of goed, kan niet aan één kant goed zijn en de andere kant slecht.
Ofwel heb je het testen niet juist uitgevoerd.
Vovpvi
Type BT 139 400.
Vergat er nog bij te zeggen dan de senseo is bevroren tot min 20, waardoor het boilertje is gesprogen, maar geen water op de print is gekomen. (Boiler is intussen gemaakt)
[Bericht gewijzigd door Vovpvi op (85%)]
Ik heb wel triacs gehad die voor de helft doorgeslagen waren. Dat was in een zware lichtdimmer. De aangesloten lamp brandde altijd op halve kracht, maar was wel regelbaar tot 100%. Aangezien dit toch wel een erg heftige preheat was heb ik de triac vervangen.
In jouw geval: Vervang het ding maar om een defect uit te sluiten, hij is er nu toch al uit en echt duur zijn ze ook niet.
Vovpvi
Was ik ook al van plan. Ik heb nog een BT 139 600 liggen, ik neem aan dat ik die ook mag gebruiken, de elektronicaboer is nu dicht.
Weet er tot slot nog iemand hoeveel spanning op de gate komt te staan? Dat heb ik nog niet gemeten.
MGP
LDmicro user.
Op 15 februari 2009 12:57:58 schreef Vovpvi:
.........
Weet er tot slot nog iemand hoeveel spanning op de gate komt te staan? Dat heb ik nog niet gemeten.
Normaal 1 a 2V, maar dat is niet belangrijk een triac moet het hebben van gatedstroom.
Vovpvi
Wat ik eigelijk wil weten is of ik ook kan meten of die triac aangestuurd wordt vanuit de controller, is trouwens SMD.
Als hij geen aansturing krijgt dan is de senseo rijp voor de sloop want SMD solderen kan ik niet.
Hoe zit de Triac aangesloten op de uc.
Zit er alleen een weerstandje tussen of nog iets anders (Triac drive of optocoupler) ?
Vovpvi
Meet de spanning eens tussen dit weerstandje (aan de zijde van de uc) en de GND van de schakeling.
Als de verwarming in hoort te schakelen moet deze spanning wijzigen.
Welke spanning(en) meet je ?
Vovpvi
Ik heb de triac vervangen en hij doet het!!
@MMSoft: ik had jou bericht nog niet gelezen en ik heb hem helemaal terug in elkaar gestoken. Bedankt om mee te denken en sorry voor de niet gekomen meetresultaten.
Ik zal een tasje kofiie drinken op jullie gezondheid