Hallo,
Ik heb mijn bocama een onderhoudsbeurt gegeven en hij speelt fantastisch (koppel c's en elco's vervangen, signaal direct van de trafo naar de uitgang, en CV 492 siemens buisjes)
Nou speel ik alleen CD's direct van de DAC via een externe SRPP-buizentrap naar de Bocama (dit speelt echt geweldig!). Aangezien ik geen platen draai zou ik graag de riaa willen vervangen voor een ingebouwde SRPP
- kan ik zomaar de de spanning (115V en 6,3) gebruiken? deze waarde is nml precies wat ik nodig heb (trek dan zowel 230 als 115).
- als ik het goed zie is de gloei spanning AC, kan ik deze ook gebruiken in de SRPP?
- kan ik eea zo bouwen dat ik zowel met als zonder de srpp kan spelen (afhankelijk van de bron) via de keuze schakelaar?
- als ik het wel begrijp zijn de twee linker buisjes de voortrap en zou ik de andere 3 buisjes kunnen verwijderen, dit kan ik in mijn geval niet (straffeloos) doen.
ik ben in het bezit van het schema maar te dom om hier mijn voordeel mee te doen.
mvgr
Philippo
Op 19 februari 2009 16:17:55 schreef philippo rocour:
Nou speel ik alleen CD's direct van de DAC via een externe SRPP-buizentrap naar de Bocama (dit speelt echt geweldig!). Aangezien ik geen platen draai zou ik graag de riaa willen vervangen voor een ingebouwde SRPP
Als ik het goed begrijp wil je de pickup ingang (die 50mV ingangsgevoeligheid bezit) vervangen door een line ingang (2 volt ingangsgevoeligheid).
Je kunt de 'tape' ingang uit het schema van je versterker nabouwen voor een extra line ingang. Bedenk echter dat in de jaren 60 de ingangsgevoeligheid een stuk lager lag (0,7V, Hugo?).
Disko,
ik overweeg inderdaad een ingang die ik niet gebruik en waarschijnlijk nooit zal gebruiken liefdevol (dat dan weer wel) maar resoluut te verwijderen, met de vrijgekomen buisvoeten ( 2stuks?) kan ik een srpp of een active load ( een buis) trap maken voor mijn cd speler. er is al gloeispanning en 115V op de trafo beschikbaar. dit scheelt een apparaat en interlinks. is dit mogelijk?
de trap in de speler plaatsen zie ik niet zo zitten (kan ik niet) het is een philips cd304 (plaatsstaal en geen ruimte). mogelijk een mijl op zeven, het leek me wel handig.
groet Philippo
Is die 115 V voldoende voor een SRPP, je hebt dan maar een kleine 60V per buis in je SRPP. Je zult dus hierop de DC instelling moeten baseren.
Ik ben verre van expert maar ik heb net zolang geleden een externe srpp gebouwd (mijn eerste zelfbouwprojectje!) die het prima doet (zie andere post)met behulp van Hugo en anderen op dit forum (ben nml volstrekte leek).
Uit mijn hoofd bestond deze voeding uit uit 115 volt gelijkkgericht en afgevlakt (3x 100uF/250volt) waardoor ik een spanning kreeg van ca 160 en 80 volt op de annnodes. Dit klinkt geweldig goed (heb nauwelijks refentie dat wel) met twee 6n2 in srpp. Het schema is door Hugo gepost.
Ben overigens begonnen met el84 se projectje (gebaseerd op de zen triode van decware) maar krijg frustrerende genoeg geen spanning op de secundaire van de trafo (is een scheding met twee gloiesopanningen en shield?)
zit die 115V niet aan de primaire kant van de trafo? Lijkt me een slecht idee om die te gebruiken. Beter kijken of je geen SRPP schakeling kunt vinden die je op de 'gewone' hoogspanning kunt draaien.
lijkt me inderdaad erg logisch, we laten de bocama intact en zullen eea in een nette behuizing stoppen.
philippo