bij het afbouwen van een buizenversterker met de 6n23p
in de voorversterker lees ik in de buis data dat deze een anode spanning van max 90 volt moet hebben ,
meet ik het correct als ik deze spaning meet bij ingebruik ziinde versterker?,en moet ik de spanning met een weerstand dan zo afregelen dat hij bij ingebruikte versterker 90 volt is ??
meet nu 3o volt maar versterker speelt ,kan nu de wwestand verlagen zodat ik op 85 volt uitkom ,doe ik het zo goed?
mvgr co

Maximaal 90v, dus 90v of minder. Als je het ontwerp van de versterker goed gevolgd hebt, mag die gewoon 30v zijn. Zo is de versterker dan ontworpen.

hallo ledlover
bedankt voor je snelle antwoord ,het probleem is dat ik niet echt een schema meer heb ,ik probeer nu met de buizen gegevens de zaak zo goed mogenlijk intestellen
by duncan amps heb ik de buizengegevens gevonden ,het schema waar mee ik werkte ging van een hele andere grid weerstand uit , nu ik de juiste heb geplaats ,was de anode spanning ook heel anders ,heb hem nu net met een andere weerstand naar 85 volt afgeregeld ,het geheel speelt goed
alleen begrijp ik niet of ik nu goed of verkeerd bezig ben
mvgr ko

Ik denk dat je niet goed bezig bent. Je kunt het best de originele onderdelen laten zitten, tenzij die onderdelen defect zijn.

De negatieve roosterspanning/bias is het belangrijkste. Die hangt af van de kathodeweerstand. De roosterlekweerstand/gridleak is niet kritisch.
De anodespanning laat je afhangen van de instellingen van de buis. de MAX spanning moet je bij voorkeur NIET gebruiken, maar er staat altijd een tabelletje in de datasheet welke spanning bij welke instelling hoort.

Het kan zijn dat het allemaal goed speelt, maar je buisjes kunnen evengoed teveel stroom staan trekken. Die zullen dan veel sneller dan normaal slijten.

Als de anodespanning echt "heel anders" is geworden is er iets geks aan de hand.
De enige situatie bij LF versterkers waarbij het negatief van de roosterweerstand afhangt, is waar ze een moderne pentode een 10MΩ roosterlek geven.
In alle andere gevallen wordt het negatief gemaakt met de katodeweerstand, of - uiteraard - met een aparte voeding (maar dat is dan geen voorversterker:)).

ik zie net dat ik een fout gemaakt heb,ik bedoelde de kathode weerstand die bij de 6n23p 680ohm moet zijn
en ik er vroeger 2k7 had ingezet omdat het een regelbare was die door bij schaleld van een 2 de weestand parralel werd verkleined [www.decware.com] /zen triode
ik heb die versterker destyds nagebouwed met voor handenzijnde onderdelen,nu ik de juiste kathode weerstand hen gemonteerd ,klopte de spanningen niet vandaar,ik kan goed schema lezen en solderen,alleen probeer ik nu iets dat van het schema afwijkt,zonder te veel basis kennis van buisen theorie,bedankt voor de goede raad zover
mvgr co