hallo,
na wat opzoekingswerk op het internet rond cnc vond ik dit kleine freesje:
http://www.instructables.com/id/Easy-to-Build-Desk-Top-3-Axis-CNC-Mill…
dit freesje heeft drie assen en kan vooral gebruikt worden om pcbtjes te frezen en te boren maar je kan er ook mee frezen in plastic, hout en andere zachte materialen.
ik besloot hier een topic rond te openen omdat dit ook interessant is voor anderen die mat cnc willen beginnen, ook doe ik het zodat ik hier mijn vragen kan stellen als ik er even niet meer aan uit kan.
stap 1:
de mechanischeopbouw:
in plaats van de chaufagebuizen van de originele machine machine besloot ik toch maar MDF te gebruiken:
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe 't gaat worden, wanneer kunnen we een update verwachten?:P
zo snel mogelijk als het van mij afhangt maar de verzendingstijden zijn het grote probleem, kheb nu de voeding in bestelling en van zodra die er is post ik een update.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
He, dat is handig, messen en vorken in de bakjes vooraan, en het grote kookgereedschap kan rechtop in het achterste vak...
Ik ben benieuwd wat het wordt!
Die buizen in de originele machine lijken me wel redelijk sterk, met MDF moet je wat meer aandacht besteden aan de verbindingen. De krachten zijn natuurlijk niet erg groot zolang je printjes en zo freest, maar je wilt het geheel natuurlijk wel zo stijf mogelijk hebben.
het geheel is wel verlijmd met houtlijm en op de cruciale plaatsen heb ik een lammelenverbinding gebruikt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ok, dat is natuurlijk al veel steviger dan alleen schroefverbindingen. Als je op de cruciale hoeken ook nog driehoekjes zou kunnen aanbrengen, zou ik me niet al te veel zorgen maken over de stijfheid.
Heb je al bedacht hoe je de geleidingen gaat maken? Persoonlijk denk ik dat goede ladegeleiders misschien wel goed genoeg zijn. Een andere optie die ik zelf ook nog wel aantrekkelijk vindt zijn kunststof of bronzen glijlagers op stalen of aluminium staven.
ik denk daar ook al heel lang over na, maar de speling met gewone geleiders is blijkbaar veel te groot.
Voor mij is het mechanische gedeelte het moeilijkst.
ik zal de zelfde geleiding als de machine van de link bovenaan gebruike, als deze niet goed werkt kan ik nog altijd iets anders proberen, maar mijn ambities met deze machines liggen ook nit hoger dan pcb'tjes frezen en vormpjes in hout frezen, winkelhaken kan ik inderdaad mss nog wel gebruiken, aan welke plaatsen had jij gedacht?
SparkyGSX
@bobdeba: om pcb'tjes te frezen heb je een machine nodig met heel weinig speling en backlash, vooral als je met SMD wilt gaan werken, of spoortjes tussen de pinnen van een DIP IC wilt kunnen leggen.
Over de stijfheid heb ik nog een beetje twijfels bij de verbinding tussen de onderste bak en de 2 rechtop staande stukken, maar daar zijn de contactvlakken vrij groot. Ik zou het zelf gewoon zo proberen, en als blijkt dat het toch niet stijf genoeg is, het later alsnog verstevigen.
@kombucha: wat versta je onder "gewone" geleiders?
[off-topic] je nickname doet me steeds denken aan die vreselijk vieze "gezonde" thee die ik vroeger van m'n ouders moest drinken. [off-topic]
wel alle low budget oplossingen zowat. Gisteren nog een hp1600 afgebroken om te zien of er iets bruikbaars bijzat, maar helaas niet zoveel spul te gebruiken.
blijkbaar moet toch vrij goed materiaal gebruikt worden om speling, backslash te vermijden
hallo,
evn een update, de stappenmotoren zijn besteld,
het zijn de volgende geworden:
mischien voor anderen onder jullie met cnc ambities ook een goed adress, deze motoren bijvoorbeeld kosten maar 7,5 eurie per stuk, de duurste motor van deze site kost minder dan 15 eurie
ook de voeding verwacht ik een van deze dagen ( atx (pc)-voeding van 4OO watt) gekocht voor 12 eurie + 5 eurie verzending op kapaza (belgie)
@bobdeba.
Let er wel op dat je goede geleidinggen neemt, en goede spindels.
Kogel omloop is het beste, maar trapezium met antie backlasch moeren kan ook.
Heb zelf een standaard freesbank omgebouwd naar cnc, werkt perfect.
Hier heb je nog een paar adressen.
www.stappenmotor.nl
www.usbcnc.com
www.damencnc.com
Hier kan je van alles vinden op het gebied van motoren,drivers,geleiding,spindels,software,en nog veel meer.
Succes.
misschien stomme vraag maar de materialen van een tafelvoedbalspel
de baren en roulementen zou dat stevig genoeg zijn ?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 februari 2009 16:23:48 schreef SparkyGSX:Een andere optie die ik zelf ook nog wel aantrekkelijk vindt zijn kunststof of bronzen glijlagers op stalen of aluminium staven.
Brons vreet op alu in, evenals op RVS!!
Neem zilverstalen rondstaf met bronzen of nylon schuiflagers.
Met een goed stalen M10 of M12 tapeind (ongegalvaniseerd en geen RVS) Kun je misschien wel een spindel maken.
Als je een moer halverwege doorzaagt, er een M3 á M4 tap in draait, kun je met een inbusboutje nastellen.
Echt mooi gaat het niet.
Anders stap je naar Herman Buitelaar, die heeft voor zover ik kan herinneren trapezium spindels en (verstelbare)moeren.
SparkyGSX
Ik heb al een beetje geëxperimenteerd met stalen draadeinden (M10) i.c.m. zelf gemaakte "moeren" van HMPE, dat lijkt aardig te werken.
Ik wist niet dat brons en aluminium niet samen ging, maar ik was van plan om Drylin of Iglide glijlagers van Igus te gebruiken.
Misschien dat ik nog een poging ga doen met blokken HMPE, maar het blijkt nogal lastig te zijn om dat goed te laten glijden (en goed uit te lijnen) met een redelijke passing.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (25%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 februari 2009 23:35:15 schreef SparkyGSX:Misschien dat ik nog een poging ga doen met blokken HMPE, maar het blijkt nogal lastig te zijn om dat goed te laten glijden (en goed uit te lijnen) met een redelijke passing.
Het goed loodrecht op de oppervlakte of parallel aan de zijkanten van het materiaal boren is het moeilijkste, zelfs als je een geode freesmachine ter beschikking hebt.
Zilverstaal is nauwkeurig geslepen en werkt het beste. Passing is goed in standaard lagers. Kun je hier krijgen.
Overigens werkt mijn Unimat draaibankje af fabriek prima op een M10×1 draadeind. Alle "moeren" zijn nastelbaar op bovengenoemde manier
OK, trapeziumdraad en spieën op een prismabank gáát natuurlijk beter.....maar je kan niet alles hebben 
Op 23 februari 2009 20:58:32 schreef kombucha:
misschien stomme vraag maar de materialen van een tafelvoedbalspelde baren en roulementen zou dat stevig genoeg zijn ?
Hangt er van af hoeveel dat spel al "gebruikt" is 
[off topic]Ondertussen al tijd gevonden?[/off topic]
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
als je dure gelijdingen enzo gaat gebruiken, dan lijkt het mij zeker de moeite waard om je cnc opnieuw te maken uit alu platen van een 18mm dik ofzo. dat geeft veel meer stevigheid en hij is zwaarder dus heb je minder snel last van dat je machine gaat ''trillen'' tijdens het frezen (en is je speling ook groter)
op www.cnczone.nl staan ook een paar goede alu en mdf cnc machines,
even een update,
het is niet mijn bedoeling om mmet deze instructable een GOEDKOPE cnc machine te bouwen, ik ben overgens nog maar 14 jaar dus het budget is niet meteen heel groot:
de voeding vandaag toe gekregen en direct opengehaald:
alle draden die van de print komen met dezelfde kleure zijn gebundeld en verbonden met een soepelle kabel van 2,5 mm² , nu nog een paar weerstanden en een schakelaar en de voeding is klaar voor gebruik met de cnc machine.
Op 23 februari 2009 19:20:59 schreef bobdeba:
hallo,evn een update, de stappenmotoren zijn besteld,
het zijn de volgende geworden:mischien voor anderen onder jullie met cnc ambities ook een goed adress, deze motoren bijvoorbeeld kosten maar 7,5 eurie per stuk, de duurste motor van deze site kost minder dan 15 eurie
ook de voeding verwacht ik een van deze dagen ( atx (pc)-voeding van 4OO watt) gekocht voor 12 eurie + 5 eurie verzending op kapaza (belgie)
ik moet zeggen: heerlijke site!!! eindelijk kan een prutser zoals ik wat prijselijk gerief kopen!!!
btw: heb je toevallig specificaties van die motor gevonden/gevraagd?
ik ben zelf ook bezig met iets dat op een cnc machine moet gaan lijken en zoek nog stappenmotoren (3A steppers voor 10euro, das echt goedkoop, hopelijk geen brol...)