Haha het zal allemaal wel;)

Nou ik heb ze vanmiddag toch binnen gekregen! De 2-6 weken heeft het vol geduurt. Bestelling was geplaatst op 14 mei. Wel een beetje jammer dat de tnt dan aan de deur nog 25 euro vraagt...

wat 25 euro waarvoor ???

Invoerbelasting en inklaringskosten.

mag ik vragen wat het nou heeft gekost totaal ???
en hoe bevallen ze ???

ik zou wel heel graag een filmpje willen zien !!!

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (44%)]

Ik ga ze vanmiddag uitproberen. Dan zal ik hetzelfde doen als op het vorige filmpje zodat je verschil kan zien.

Kosten zal ik nog even nakijken. Maar ook met die 25 zijn ze volgens mij bijna nergens goedkoper te krijgen.

Ik zit nu een beetje vast... Wat ik nu heb werkt uitstekend. Op een raster van 5mm kan ik de poot goed neerzetten en de pwm voor de servo's blijft goed werken.

Alleen nu wil ik hem nóg preciezer krijgen. Ik dacht om het gemiddelde te nemen tussen de omringende coordinaten maar dat lukt dus niet.

Mijn vraag nu, hoe zouden jullie dit oplossen? Ik begin toch weer een beetje te denken aan het laten uitrekenen van de PIC zelf, maar of dat werkt...

Alvast bedankt.

Zijn er ook pwm-expanders, op i2c bijvoorbeeld? Ik kan even niks vinden...

Edit:
Een pwm expander kan ik natuurlijk ook zelf maken, een PIC met 18 I/O en usart is genoeg. Ik zit alleen nog even te denken hoe ik dat ga doen... Ik heb hetvolgende idee:

Begin:

- Serieel servostanden inlezen.

- SERVO porta.0, Servostand[0]
  SERVO porta.1, Servostand[1]
  ...

- Delayms 20
Terug naar begin

Programmeren doe ik in Proton PICBasic plus.

Het enige probleem dan is dat het verzenden van de data en de servopulsen geven niet in de war komt. Hoe kan ik dat doen? Eigenlijk moet de PIC de servopulsen kunnen geven en steeds aan het begin de nieuwe servostanden inlezen. Maar hoe laat ik dit goed gaan?

De data moet dan gebufferd ofzo worden als gestuurd wordt en als de PIC aan het begin van de loop is kijkt hij of er nieuwe standen zijn en dan leest 'ie die dan uit.

[Bericht gewijzigd door tralala op (10%)]

als je echt snel wilt, zou ik je aanraden om in ASM te werken.

Zie hier:
http://www.dattalo.com/technical/software/pic/pwm8.asm

Op 1 juli 2009 08:38:37 schreef tralala:
Ik ga ze vanmiddag uitproberen. Dan zal ik hetzelfde doen als op het vorige filmpje zodat je verschil kan zien.

Kosten zal ik nog even nakijken. Maar ook met die 25 zijn ze volgens mij bijna nergens goedkoper te krijgen.

weet je de kosten al ???

vroeger zeiden ze altijd tegen mij dat het onbeleefd was om naar andermans financiën te vragen :)

ja maar ik ben een STUDENT die niet zo heel veel geld heeft en eerst zeker wil weten wat het kost voordat die het besteld
oké ???

Your total is:
$15.99 per item
$1.30 insurance (optional)
$0.00 Sales discounts (-) or charges (+)
$37.00 shipping/handling

-----
$132.94 = Total

reken die dollars maar om.

Bij de deur kreeg ik nog een formulier:

Belastingen : BTW bij invoer       EUR 13.30
              Totaal belastingen   EUR 13.30

Overigen :    Inklaringskosten     EUR 12.50
              Totaal te betalen    EUR 25.80

Totaal werd het dus:
$132.94 + EUR 25.80

Dit was voor 6 x Hitec HS-475HB.

ik heb ze via school besteld, met een andere scholier die ook servo? nodig had, heb torcs pro's besteld, waren geloof ik 7 euro de stuk, maar doordat we er zoveel bestelden 6,25

Waarom kies je voor pic? ik ben zelf meer van de Atmega's :)

Tip: don't ask :p De meeste argumenten die voor PIC's gegeven worden, gelden ook voor AVR's en andersom. Vaak zijn het persoonlijke meningen die per persoon verschillen, wat vaak uitmunt in:
PIC IS BETER, AVR IS BETER, PIC IS BETER, AVR IS BETER, NIETTUS, WELLUS, NIETTUS, WELLUS.
-.o

On-topic. Dat is nog een dure grap, volgens mij, die servo's als ik het zo bekijk.

Zou het achteraf niet goedkoper zijn geweest om ze via een nederlandse verkoop (web)winkel te kopen?

PIC? Tsja...

Servo's waren daar het goedkoopste waar ik ze kon vinden.

Misschien zijn ze ook zo duur omdat je persé een (hoog) aantal Newton/Centimter verhouding hebt op gezocht, aangezien die van mij geen kont hebben gekost (in verhouding dan) (misschien ook omdat je via school geen btw betaald).

Ja hogere specificaties zijn natuurlijk duurder. Dat is logisch. En via school kan ik ze niet bestellen, zit nog op gewoon vwo:P

Wat kostte die van jou? En welke types waren het?

Edit: Heb je trouwens foto's/verder info over jouw hexapod? (Zie onderschrift van jou)

[Bericht gewijzigd door tralala op (20%)]

Op 30 juni 2009 22:24:10 schreef manga valk:
[...]

ik zou wel heel graag een filmpje willen zien !!!

Filmpje

Deze servo's zijn veel precieser, is moeilijk op het filmpje te zien maar is zeker zo.

je kan echt wel zien dat die veel soepeler beweegt
ik ga die servo's ook bestellen (18 stuks a ~ 250 euro)

Waar ga je ze bestellen? Ook dezelfde ebay winkel?

hoe bereken je nu hoe/wat/waar de poot moet staan?
Hardcoded? Of met feedback (en dus dynamisch)?

Nu is het nog steeds berekenen. Met sin en cos berekeningen in de PIC zelf. Een andere pic zorgt nu voor de PWM signalen.

ja ik ga ze bij die zelfde ebay winkel kopen

Ok, waarschijnlijk heb je na een tijdje het idee dat ze niet meer komen, maar het duurt gewoon lang... Bij mij duurde het 6 weken!