Ik was vandaag even bezig met een vintage pioneer versterktertje te repareeren. Dit is ook helemaal gelukt, maar helaas is het draaistaafje van de balans potmeter afgebroken. Hij werkt verder nog wel, maar ik zou er graag een nieuwe in willen zetten zo dat er weer op een normale manier een knop op gemonteerd kan worden.

Het blijk helaas een erg vaag ding te zijn.
De werking is als volgt:

- Het is een dubbele potmeter (zoals in een stereo potmeter)
Voor de uitleg zie ik ze even als 2 losse potmeters.

- In de middelste stand zijn beide potmeters 0 ohm (of 500 ohm, net hoe je ze aan sluit.)

- Draai je de potmeter helemaal naar links wordt potmeter 1, 500K ohm, terwijl potmeter 2, 0 Ohm blijft

- Draai je de potmeter helemaal naar rechts, blijft potmeter 1, 0 ohm terwijl potmeter 2, 500 Ohm wordt.

Een erg vaag ding dus. Bij conrad of display heb ik nog niets kunnen vinden wat er op lijkt. Aan de andere kant, ik zou niet eens weten hoe je zoiets zou willen noemen, dus zoeken gaat ook een beetje moeilijk.

Iemand enig idee hoe ik aan zo'n potmeter zou kunnen komen?

Heet gewoon een balanspotmeter... Is een gewone log potmeter en een reverse log potmeter aan een as...

kan je niet gewon het asje repareren?

Buis- of transistorversterker?

Op 24 februari 2009 16:45:10 schreef djoveld:
Heet gewoon een balanspotmeter... Is een gewone log potmeter en een reverse log potmeter aan een as...

Is het zo simpel?

Het is dus wel meer dan alleen een dubbele potmeter he, in het midden zijn beide potmeters dus 0 ohm ipv de helft van de schaal

Maar waar kan men zoiets kopen?

Op 24 februari 2009 19:50:28 schreef Henry S.:
Buis- of transistorversterker?

Transistor.

een Pioneer SA-608 om iets specefieker te zijn.

Op 24 februari 2009 16:52:56 schreef shogun:
kan je niet gewon het asje repareren?

Hij is er ver afgebroken. Ik kan vast wel iets verzinnen, maar ik doe het liever gewoon goed.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Je zou twee log potmeters kunnen nemen en die naast elkaar monteren en met twee tandwielen aan elkaar verbinden. Als de ene linksom draait, draait de ander rechtsom...

Zijn het soms van die potmeters met een middenaftakking op de baan (dus niet de loper!!), die ook wel voor fysiologische volumeregeling werden gebruikt? Ging een RC-netwerkje van de aftakking naar een van de andere aansluitingen (weet niet meer welke).

De balanspotmeter waar jij het over hebt is bij de betere onderhandel verkrijgbaar,in den haag bij stuut en bruin en bij radio twente

Anders een gewone lin stereopotmeter die je gekruist aansluit gebruiken.
Met de 500 uit je startpost bedoel je waarschijnlijk 500k ohm? 500 ohm is wat laag voor een balans potmeter.
Tenzij er iets elektronisch wordt geregeld met een toonregel/volume chip.
Maar helpt mijn oplossing ook niet vermoed ik.

@buizenbouwer. Hé, een dorpsgenoot.

Suggestie:
Potmeters zijn vaak netjes open te buigen bij de lipjes.
De assen zijn twee delig en schuiven in elkaar.

Kun je van een soortgelijk merk een zelfde asje uit een normale stereo potmeter halen en daar de oude mee "reviseren"?

Wat is het voor soort huis? Post eens een detail foto van het ding.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (13%)]

Op 24 februari 2009 21:04:57 schreef SuperKris:
Het is dus wel meer dan alleen een dubbele potmeter he, in het midden zijn beide potmeters dus 0 ohm ipv de helft van de schaal

Hoe meet je dat? De bedoeling is tussen een uiteinde en loper te meten.

Idd is een 500k stereo lin potmeter een goede optie.

Denk je btw om de postregels: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Op 24 februari 2009 21:16:27 schreef Tidak Ada:
Je zou twee log potmeters kunnen nemen en die naast elkaar monteren en met twee tandwielen aan elkaar verbinden. Als de ene linksom draait, draait de ander rechtsom...

Zijn het soms van die potmeters met een middenaftakking op de baan (dus niet de loper!!), die ook wel voor fysiologische volumeregeling werden gebruikt? Ging een RC-netwerkje van de aftakking naar een van de andere aansluitingen (weet niet meer welke).

Iets met tandwielen enzo is geen optie.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met heyt onderste stukje van je post, maar ik heb geprobeerd uit te tekenen hoe ik gok dat de potmeter van binnen in elkaar zit, of hoe hij iig lijkt te werken.

http://img27.imageshack.us/img27/9813/potmeterwerking.jpg

Op 24 februari 2009 21:19:10 schreef buizenbouwer:
De balanspotmeter waar jij het over hebt is bij de betere onderhandel verkrijgbaar,in den haag bij stuut en bruin en bij radio twente

den haag en twente is ene beetje ver rijden voor ene potmetertje :P enig idee of zoiets ergens online te koop is?

Op 24 februari 2009 21:21:56 schreef Hugo Welther:
Anders een gewone lin stereopotmeter die je gekruist aansluit gebruiken.
Met de 500 uit je startpost bedoel je waarschijnlijk 500k ohm? 500 ohm is wat laag voor een balans potmeter.
Tenzij er iets elektronisch wordt geregeld met een toonregel/volume chip.
Maar helpt mijn oplossing ook niet vermoed ik.

@buizenbouwer. Hé, een dorpsgenoot.

Sorry, ik bedoel natuurlijk 500K in beide gevallen.

Ik voeg direct even het schematje bij. De potmeter heeft ook een beetje vreemd symbool.

http://img27.imageshack.us/img27/9364/potmeter.jpg

Op 24 februari 2009 21:45:39 schreef Henry S.:
[...]
Hoe meet je dat? De bedoeling is tussen een uiteinde en loper te meten.

Idd is een 500k stereo lin potmeter een goede optie.

Denk je btw om de postregels: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Dat is tussen een uiteinde en de loper gemeten idd, dus een stereo potmeter is helaas geen optie. in mijn geval moeten beide potmeters 0 Ohm zijn, of 1, 0 ohm, en de andere tussen de 0 en 500k. 1 potmeter moet dus altijd 0 zijn.

wat doe ik trouwens dat niet in lijn is met de forum regels? ik probeer me er aan te houden hoor :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Deel potmeterbaan (het zigzagje) en deels gewoon een doorverbinding (het rechthoekje).
Mijn oplossing gaat hier gewoon werken.
Eigenlijk is de originele potmeter al zo aangesloten.

Neem dan maar een lin 1M stereopotmeter.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]

Op 24 februari 2009 21:49:15 schreef SuperKris:
Dat is tussen een uiteinde en de loper gemeten idd, dus een stereo potmeter is helaas geen optie. in mijn geval moeten beide potmeters 0 Ohm zijn, of 1, 0 ohm, en de andere tussen de 0 en 500k. 1 potmeter moet dus altijd 0 zijn.

Halve potmeters, dat wordt een stereo lin.

wat doe ik trouwens dat niet in lijn is met de forum regels? ik probeer me er aan te houden hoor :)

Doe dan ook de moeite om de gegeven link te lezen.

CO is geen MSN.

Op 24 februari 2009 22:08:39 schreef Henry S.:
[...]
Halve potmeters, dat wordt een stereo lin.
[...]
Doe dan ook de moeite om de gegeven link te lezen.

CO is geen MSN.

Tja, ik wou meerdere quotes doen, maar ik heb zojuist uitgevogeld hoe dat ook in 1 post kan :)

Op 24 februari 2009 22:03:49 schreef Hugo Welther:
Deel potmeterbaan (het zigzagje) en deels gewoon een doorverbinding (het rechthoekje).
Mijn oplossing gaat hier gewoon werken.
Eigenlijk is de originele potmeter al zo aangesloten.

Neem dan maar een lin 1M stereopotmeter.

Ik voel mij nu een beetje dom, maar ik snap echt niet wat je bedoeld...

Als ik een stereo potmeter neem, en die gekruist aansluit dan creeer ik toch gewoon de volgende situatie:

Wederom zie ik het weer even als 2 losse potmeters.

Als de potmeter in het midden staat zijn beide potmeters 250 Ohm (dit zou 0 moeten zijn)

Als de potmeter naar links gedraaid is, is potmeter 1, 0 ohm, en potmeter 2, 500k (dit is wel de bedoeling, maar als de potmeter slechts deels naar links gedraaid is, potmeter 1 niet 0 ohm, maar bijvoorbeeld 100k)

Zie ik het nou helemaal verkeerd, of praten we langs elkaar heen

Nee, maar het effect is hetzelfde.

Op 24 februari 2009 22:40:53 schreef Henry S.:

Hoe creeer ik dan een situatie waarbij, wanneer de potmeter in het midden staat, bijde potmeters 0 ohm zijn?

Of iig altijd 1 potmeter 0 is en de andere een waarde tussen de 0 en 500K heeft?

Volgens mij is dat echt niet mogenlijk met een normale potmeter. Misschien kan je het eens uitekenen?

Is niet nodig, dit moet je gewoon een keer horen.

En nee, in de middenstand heb je nu natuurlijk nooit 0Ω fysiek onmogelijk. Middenstand van een 500k potmeter (wat ik een veel te hoge waarde vindt,maakt de boel ruisiger) is 250k en het verloop is liniear.

Een keer horen?

Maar de grap van de potmeter die ik nu heb is dat de middenstand dus wel 0 ohm is. Dat is nou juist een van de lastige feiten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Op 24 februari 2009 22:59:29 schreef SuperKris:
Een keer horen?

= proberen.

Dat is nou juist een van de lastige feiten

Niks lastigs aan, de voorgestelde methode werkt.

BTW: je hoeft niet elke post te herhalen, onderaan de pagina beantwoorden als het een direkt antwoord betreft.

Je kan wel zeggen dat jouw methode werkt, maar de potmeter moet als in het midden staat gewoon 0 ohm zijn. Dit is helaas gewoon een fysieke eigenschap van de potmeter.

Zoals ik het zie, heeft jouw methode als effect dat beide kanalen flink gedempt zullen gaan worden als de potmeter in het middens staat (250K ipv 0 Ohm) Dat is gewoon geen oplossing.

als je de potmeter naar links of naar rechts gaat draaien gaat 1 kanaal harder, en een ander kanaal zachter. Daar valt nog wel mee te leven, als is dit niet de bedoeling, maar het hierboven genoemde probleem is gewoon niet acceptabel.

Jij maakt er een probleem van, die er niet is...

Proberen, praten we daarna weer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

mensen,mensen ik zie een heleboel "oplossingen",maar het makkelijks is of het asje vervangen(vraagt wat handigheid).
of toch maar een nieuwe Balans regelaar kopen kost de kop niet,let op want het is een speciale regelaar die per kanaal maar een half koolbaantje heeft.je kan hem denk ik ook wel bestellen bij Stuut en Bruin in Den Haag

strike that.... klopt niet ;-)

[Bericht gewijzigd door fripster op (89%)]

Op 24 februari 2009 22:40:53 schreef Henry S.:

OPGELET. Gans die verster is DC gekoppeld.
als je die vreemde constructie vervangt door een normale potmeter dan trek je dat ding krom.

Op 25 februari 2009 18:44:57 schreef buizenbouwer:
je kan hem denk ik ook wel bestellen bij Stuut en Bruin in Den Haag

Kan je ook bij Radioservice Twenthe. Hun website is even beroerd als die van S&B, maar ze zijn heel meewerkend via de mail en er is ook nog telefoon ;-) Nummer staat op de web site