Hoi allen,

heb net een TFT schermpje met ingebouwde versterker voor in de wagen gekocht en geinstalleerd. Dit in het kader van een car-PC projectje.

Nu is het zo dat het scherm van uitstekende kwaliteit is, maar dat het wel een gigantische plop genereert in de speakers. Niet gezond dus.

Ik was aan het kijken naar http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=9237 , hetgeen een DC-beveiliging is, maar ik zou niet kunnen zeggen of dit gaat helpen tegen "plops". Als ik me niet vergis zijn dat eigenlijk wel kortstondige DC pulsen.

Iemand suggesties?

thx!!!

B.

Een DC-beveiliging weet ik niet of die werkt, maar kijk eens wat er gebeurt als je de ingang aan massa houd tijdens het aanzetten.

Als ik de ingang niet aankoppel, plopt ie alsnog, dus ik vermoed niet dat het gegenereert wordt door de PC die er aan hangt. Andere gebruikers van dat scherm klagen trouwens over dezelfde zaak. Maar ik zal het alsnog 'es proberen.
Stel dat dat helpt, wat dan?

Thx Maarten!

B.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38

Instellen op 2 seconden, gebruik een relais om je speakers te schakelen. Bij het inschakelen zijn je speakers dan afgekoppeld waardoor je geen plop hebt.

Ledlover,

ik had wat gegrasduind in de circuits hier, maar enkel in de audio-sectie. Dit is idd een zeer waardevolle suggestie.
Ik vogel even uit of ik droogweg daar een relay tussen kan steken of er nog een weerstandje bij moet ofzo.

Alvast dank!!!!

B.

Je kunt de LED gewoon vervangen door een relais, alleen wel even een diode antiparallel over het relais. Meer hoeft niet.

Juist ja, tegen het "klapperen", is het niet?

't zit allemaal ver weg, die theorie, maar hier en daar weet ik toch nog iets van mijn studies ;-)

thx!

Nee, niet tegen het klapperen. Tegen de piek die ontstaat als het relais afvalt, die de halfgeleiders niet echt kunnen waarderen.

Op 28 februari 2009 12:43:07 schreef damn:
Als ik de ingang niet aankoppel, plopt ie alsnog, dus ik vermoed niet dat het gegenereert wordt door de PC die er aan hangt. Andere gebruikers van dat scherm klagen trouwens over dezelfde zaak. Maar ik zal het alsnog 'es proberen.
Stel dat dat helpt, wat dan?

Als aan massa leggen helpt (dus niet open laten), kan je een mutecircuitje maken met een paar transistoren die de ingangen bij het aanzetten kort naar massa trekken. Als het niet helpt, zou je beter af zijn met een relais om de speakers vertraagd in te schakelen. In beide gevallen kan je een schakeling met een elco als tijdsbepalend element inzetten.