ik heb een vraag, wij hebben een systeem met twee oude pa versterkers. De luidsprekers hebben een 50v trafo. alle luispreker staan parralel(tenminste zo lijkt het) op de 4ohm uitgangen van de versterker.Wat is nou een 4 ohm uitgang op een pa-versterker? Is dit een ander soort uitgang dan een normale 4ohms uitgang op een 'standaard' versterker? En wat zou er gebeuren als ik dat zou doen?

Een 4 ohm uitgang behoort gewoon een 4 ohm uitgang te zijn.

Mogelijk hebben de luidsprekers een wat hogere impedantie, b.v. 16 ohm zodat vier parralel weer op vier ohm uit komt.

Als de transformator niet aangesloten is doet hij er niet toe, behalve voor het gewicht ;)

dat snap ik. maar de trafo's doen wel mee! 50V ingang en de 3watt uitgang. En allen lijken parallel te staan en dan samen op de 4 ohms uitgang van de versterker. Ik heb trouwens de versterker open gemaakt en de 4 ohms-uitgangs zit wel op een uitgang van de inwendige trafo.
Iemand?

lees dit eens. Het is wel in het engels

dank voor het stuk maar dat had ik al gevonden met google. Wel verhelderend maar het geeft niet echt een antwoord op mijn vraag. Het stuk gaat voornamelijk over 70 en 100v systemen. Maar hoe zit dat in mijn situatie? Is het gewoon heel eenvoudig dat alle luidsprekertrafo's parallel bij elkaar 4 ohm zijn en dat je dat dan met elke willekeurige versterker kan aansturen? En wat is in dit geval dan de functie van de luidsrpekertrafo's? Etc,etc....

50 volt hoort ook bij het constant voltage systeem.
Er wordt alleen naar 70 of naar 50 volt geschakeld als men 2 of 4 keer zoveel luidsprekers eraan hangt dan de versterker kan geven.
Die extra 4 ohm wikkeling op een 100v lijn versterker is normaal voor een "MONITOR" speakertje, om mee te kunnen luisteren.
Ook daar is dan een luidspreker met lijntrafo op aangesloten.
Deze gaat dan een stuk zachter zodat hij niet overstemt.
Wanneer die wikkeling uit een dikke draad bestaan dan is het "of". Je gebruikt de 100V of je gebruikt de 4 ohm. In het geval van 4 ohm, dan gebruik je geen met lijntrafo uitgeruste speakers.

wij hebben dus hier een systeem met vele luisprekers (allemaal met 50V aansluiting gebruikt op trafootje). Dit alles zit parallel op elkaar en komt tot (dc gemeten) ongeveer 5,5 ohm. Deze zit dan rechtstreeks op de 4ohms uitgang van de versterker en dat heeft jaren goed gewerkt...
Dus ik snap het nog steeds niet?

Dat kan, als het een wat zwaardere versterker is komt er spanning zat uit om het zo te doen.

De signalen zijn bij constant voltage audio niet anders als bij een normale amp-luidspreker combinatie.
Het verschil zit hem enkel in de manier van specificeren.

Vertel eens wat over de imp. van je speaker en het vermogen ervan. Ook even zeggen hoeveel speakers je op die versterker hebt aangesloten, dan ga ik eens eraan rekenen.`

ik heb zo een 40 luidsprekers met een 50v aansluiting en 3watt geschakeld. DC gemeten heeft 1 luidsprekerstrafo een ingangsweerstand van 220 ohm. Alles lijkt bij elkaar opgeknoopt te zijn. Totaal meet ik aan de versterkerkant 5,5 ohm.
Dit alles zit aangesloten op de 4ohms uitgang van de versterker. Dit werkte prima tot voor kort...
Nu dus niet meer. Ik heb een andere versterker gepakt (een normale 400watt aan 4ohm) maar dat doet het erg slecht(veel te zacht!)

Weet je ook de impedantie van een speakertje zelf. Ik moet dat nl ook weten voor de berekening.
Om jouw probleem met je 400 watt versterker vlug op te lossen:
Zet er een lijntrafo tussen van 4 ohm naar 50 volt 150 watt, en je hebt weer volume genoeg.
De impedantie van het speakertje staat meestal op het speakertje gedrukt. typenummer en impedantie.

[Bericht gewijzigd door mississippi op (17%)]

de impedantie van een luidspreker is 4ohm/6watt en de ingangsimpedantie van de trafootjes is 220 ohm

Bij 400 W gemiddeld in 4 ohm is de spanning al zo'n 40V RMS..

[Bericht gewijzigd door Aart op (16%)]

Sommetje:
speaker 4 ohm 6 watt. spanning hiervoor is dus ongeveer 5 volt. (P = U^2/R)
Je hebt de trafo aangesloten op 50 Volt dus de trafo is 1:10
Je primaire imp. is dus 4 x 10 x 10 = 400 ohm.
Je hebt 40 speakers par. staan dus je imp. gezien door je versterker is 400/40= 10 ohm.
Je versterker moet dus 40 x 6 = 240 watt zijn.
Als je hem zo aansluit dan krijg je het maximale eruit.
Als je een echte lijn versterker hebt zou dit allemaal geklopt hebben.
Je 400 watt versterker op 4 ohm geeft inderdaad 40 V, maar die 4 ohm heb je niet en die 400 watt ook niet. Ik weet niet wat die versterker doet als je 10 ohm aan imp. aansluit. Ik stel voor een trafo ertussen die je 4 ohm naar 10 ohm brengt.
Een trafo met een verhouding van 1 : 1,6 met voldoende vermogen en geschikt voor audio.