Hallo allemaal,
Ik wil graag proberen om een webcam iets te laten volgen.
Van lings naar recht en andersom, met behulp van een servo en een PIC (PICAXE).
Alleen weet ik niet hoe ik de "ogen" moet maken of hoe dat stukje electronica heet.
het is de bedoeling dat, als ik lang kom lopen dat de webcam me volgt.
iets met IR warmte ontvangers (3 stuks in buisjes lings, midden en rechts) of zo iets.
Kunnen jullie me een zet in de goede richting geven ( of een schemaatje en of een site
.
Iets simels wat ik aan kan sluiten op een pic(axe)
Alvast bedankt voor het mee denken
Groetjes nonaak
Hoi hoi,
Kan iemand mij een klein beetje op weg helpen, kan ik daar IR leds voor gebruiken?
de afstand tussen de het opject (ik dus) en het apparaat is +- 4 meter.
of moet in ultra-sound gebruiken?
Bedankt voor de reactie
nonaak
P.S. ik heb al veel gegooglt (maar ik zie het bos ff niet meer door de bomen)
[Bericht gewijzigd door nonaak op (14%)]
software. heb je niks speciaals voor nodig op electronica gebied.
er bestaat software waar je een gewone webcam mee kan laten aansturen dat die 'een bepaald object' volgt.
ben ff aan het denken naar die website die ik een tijd geleden daarover heb gelezen
nop_debouwer
1,2,3,4 hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van rhodiumtrichloridemonohydraat
Ja geweldig, dat is heel veel bruikbare info.
Maar wat ik wil proberen, is dat de Cam me volgt van lings naar recht met een servo.
Die servo laten bewegen met een PIC lukt me wel, alleen hoe krijg ik die signalen dat (de electronica daar van) de PIC weet, of dat de servo naar lings, midden of rechts moet bewegen. de software voor de PIC is niet zo spannend
Gewoon 3 pootjes gebruiken. Elk pootje is één positie voor de servo (als je me nog kan volgen?).
Ik dacht zelf zoies van 3 PVC buisjes van +-4 cm met daar in elk PVC buisje één IR onvanger-led.
Op pagina http://www.matrixmultimedia.com/datasheets/FFschematic.pdf
recht boven staat een schematje met IR leds.
Kan ik dat schematje gebruiken daar voor? of gaat dat niet werken?
Ik wil graag alles met een PIC maken zodat ik ook nog meer dingen kan aansluiten B.V. een schakelaar op de garage-deur en of een lamp die aan gaat enz.
In elk geval die site is geweldig ( was ik ook naar op zoek)
Gr nonaak
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
volgens mij bedoelt TS zoiets maar in plaats van die stift, je handen, of het complete lichaam.
Jah da bedoel ik Electro_Freakz.
Alleen wat simpeler, dit gaat mij iets te ver (te moeilijk).
Hey PIA, stoer he om iemand proberen afterekenen op zijn spelfouten. Jij zal perfect zijn he.
[Bericht gewijzigd door nonaak op (19%)]
Val omhoog, kleuter (btj triest he om je bericht" zal ik je smoel ff verbouwen" toch maar te wijzigen)
Bij deze zal ik niet meer reageren, zeker niet op topics van nonaak
[Bericht gewijzigd door pia op (80%)]
Prima PIA want wat jij schreef voegde toch niks bij.
Het is een leuke forum hier.
Alleen jammer dat er van die vervelende pubers er bij zitten die het niet kunnen laten om er een vervelende puinhoop van maken.
Ik bedank de mensen die me wel hebben geholpen, maar ik ga op zoek naar een forum waar wel serieus om gegaan wordt met een vraag. Zonder telkens maar weer op spelling afgerekend te moeten worden.
Taal is nu eenmaal uigevonden voor communicatie tussen mensen, het gaat er om dat taal er begrepen wordt. En niet hoe het "persé" geschreven moet worden. de gene die daar anders over denken, hebben een gebrek aan inzicht en intelligentie.
Dit is een hobby forum. geen sollicitatie forum.
Heel Jammer dat dit zo moet lopen.
Aldrik Koster (nonaak)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (87%)]
Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
je kan ook gewoon eventjes een mailtje sturen naar een van de moderators als je een probleem hebt met een andere member 
Jouw gescheld ook niet!
Je hoeft niet meteen te happen na een kleine opmerking.
Ontevreden met de antwoorden? Het blijft een forum hoor.
Negeren en eventueel een mailtje naar ons.
"zal ik je smoel ff verbouwen"
Hiermee ga je helemaal buiten je boekje, we houden het wel netjes he!
@pia: Ook niet meteen gaan happen, pak een plak Ketelapper als je honger hebt.
Voor beiden de FAQ: http://www.circuitsonline.net/forum/faq Even goed doorlezen.
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Check this out!!
http://www.robotshop.ca/pob-technology-pob-eye-2.html
Daan Timmer
Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
Dan nog liever zo iets:
http://jrobot.net/
Is nog een stuk goedkoper. Je krijgt alleen niet de images daadwerkelijk op je computer, alleen de X/Y en X`/Y` posities van maximaal 8objecten. 30FPS. Gebasseerd op kleur herkenning.
Het was ook niet goed met wat ik schreef, mijn excuses daar voor, ik verloor ff m'n geduld.
Zal niet meer gebeuren.
Niet iedereen heeft een talenknobbel (al spreek ik wel 5 talen vloeiend)
Ik heb zoiets van: bereik maar eens eerst het zelfde wat ik heb bereikt, voor dat er geoordeeld wordt.
nogmaals sorry voor mij gefrustreerde reaktie van me, Vooral voor de mensen die hier niks aan kan doen. het sloeg inderdaad nergens op.
ik hoop hier niet te veel kwaad-bloed hebben aangericht.
Aldrik Koster (nonaak)
Hoewel ik niet meer zou reageren in dit topic: 
Dan zal ik ook sorry zeggen. Het was ook eigenlijk meer een grapje als je pakken op een taalfout.
Dus sportief van je reactie alsnog en succes met je projectje.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Goed, genoeg daar over.
Ik heb net dat robotkaretje besteld van Elektuur. Die Flowcode buggy + extra E-Blocks en componeten TSAL5100, BPV11F en de BC847B, de ogen van dat robotje. Ik ga daar eens mee aan de gang. ik ga ook die curus volgen nu zaterdag over flowcode3. met dat spul kan ik alle kanten mee op: Servo aanstuuring. Ir afstand meting. enz. ik denk dat meer aan heb dan de helenavond zoeken op google.
Ik heb nu zoveel gezien PIR, Camera enz.
Heeft iemand al ervaring met flowcode3?.
Het zal wel niet alles uit een PIC kunnen halen qwa funkties, maar lijkt me een stuk makelijker werken.
nonaak
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Flowcode is natuurlijk leuk maar haalt inderdaad niet het maximale uit je uC. Dan moet je minimaal naar Basic of C of, optimaal, naar assembler.
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
ik ga ook meedoen met dat taalgedoe: assembly!!!
de assembler is ht programma dat er het bestand van maakt dat rechtstreeks de MCU in kan.
ik heb ooit een blauwe maandag met de demo van flowcode gewerkt. het is een erg makkelijk programma, veel makkelijker dan alle andere talen. en het valt in de praktijk mee met de minder efficiente programma's, die pic's zijn dusdanig snel dat je er weinig nadeel aan ondervindt. als je nou softwarematig 30 pwm gaat maken is het weer andere koek, maar dat was je toch niet van plan.
het enige nadeel is de prijs van flowcode.
De prijs vind ik wel mee vallen, Proton is een stuk duurder.
Maar het gaat mij ook niet om het beste uit een PIC te halen, maar om lekker bezig te zijn met PIC's.
Telkens weer stoot ik m'n kop aan het programeertaal, ik heb vroeger wel met Basic (ZX81) gestoeit en ook nog ff met QBasic, maar ik heb de simpel weg de tijd niet om dat weer op tehalen, of te leren.
En daar bij ben ik zowiezo meer visueel aan gelegt, dan theoretisch.
Dus Flowcode ligt mij wel goed, en daar bij als ik iets aparts wil doen kan ik het nog altijd het progje naar C vertalen en daar nog in uitproberen.
Ik hoef ook niet m'n brood er mee te verdienen.
PICAXE heb ik ook in huis gehaald, werkt zobeetje het zelfde als Flowcode. via dat heb ik al wat dingen kunnen maken, waar ik eerst een halfjaar voor aan het google was voor dat ik ook maar iets werkend kreeg.
Dus voor mij is het wel een uitvinding die flowcode