Hallo,

zoals uit mijn vorige topic al bleek ben ik een versterker aan het maken. Hier enkele specificaties:

6 x stereo ingang
3 x stereo 200W uitgang (Surround sound)
Vga display
IR receiver
RF receiver
RF keyboard receiver
equalizer
spectrum analyzer
interface met mijn andere audio apparaten (cd-speler, tuner, mp3 speler)

zoals je ziet zal dit een zwaar bakje worden. Uiteraard zal hier koeling nodig zijn. Aan de 3 apparte versterkers hangen aan elke versterker een koelblok die meer dan voldoende is. Maar is dit genoeg? Ik zal dit alles inbouwen in een doos gemaakt van plexiglas. Het zal er warm worden!

Ik zal vast en zeker een killswitch instaleren die het apparaat uitschakelt als de temperatuur een bepaalde grens overschrijd. Welke temperatuur neem ik hier best voor? ik dacht aan iets rond de 80°C.
Moet ik ventilatiegaten maken?
Moet ik een ventilator instaleren?
Als ik een ventilator moet instaleren, wat is de stilste?

danku!

Heeft iemand nog tips bij het maken van een versterker?

Persoonlijk zou ik voor een koeltunneltje gaan met dus een fan aan in en uitgang bij 600 watt heb je voor een versterker een aardig koelblokje nodig.

Ik heb toevallig een autoversterker die ook 600 wat kan leveren (over 4 kanalen) en die word bij vollast in brug op 2 kanalen ook wel een graad of 80 de volledige bovenplaat is een koelplaat.
bijna 2 cm dikk alluminum ribben 30 cm breed 45 cm lang

Het probleem is dat ik wil dat de versterker er min of meer "normaal" uit ziet. Ik heb al eens gaan kijken in de winkel en de versterkers die het meest lijken op wat ik wil zijn enorme bakken.
Ik vind het wel iets hebben zo'n bak, maar in de hoogte mag hij niet te hoog gaan. Zeker niet hoger dan 16Cm
Zal dit gaan met al die koelelementen?

Ik zou inderdaad beter de behuizing ook een onderdeel van de koeling maken. Hoewel ik de versterker niet zo veel op maximum zal zetten. Anders word ik doof:P

Kan ik hier peltier elementen toepassen? of zou dit geen nut hebben?

Peltier lijkt mij onzin. Het kost hartstikke veel energie om die peltier zijn werk te laten doen. Dan zit je uiteindelijk met die 600W van je versterker + 400W(?) voor de peltier

Op 16 maart 2009 22:32:58 schreef Electro:
Hier enkele specificaties:

{belachelijke lijst}

[...]

Heeft iemand nog tips bij het maken van een versterker?

Eerst eens een normale versterker proberen te bouwen?

Op 16 maart 2009 23:08:49 schreef klein is fijn:
[...]Eerst eens een normale versterker proberen te bouwen?

Al gedaan!!!

Maar, ik krijg binnenkort nieuwe speakers, en daar hoort een nieuwe versterker bij.

En die lijst is gewoon de reden waarom het een diy versterker is. Je kan er alles meedoen wat je wil, alles is hoe jij het wil. Misschien vindt jij dat een belachelijke lijst, dat is je volste recht, maar voor mij is dat mijn droomversterker

Op 16 maart 2009 23:03:37 schreef Bas Smit:
Peltier lijkt mij onzin. Het kost hartstikke veel energie om die peltier zijn werk te laten doen. Dan zit je uiteindelijk met die 600W van je versterker + 400W(?) voor de peltier

Ja inderdaad. En mijn voeding zal nu al zwaar genoeg zijn! en ook weer warmte opwekken en koeling nodig hebben, dus meer koelelementen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

Bij zulke grote vermogens zou ik anno 2008 omzien naar klasse D eindtrapjes ?
Dan zit je veel minder met koeling en het scheelt ook flink in de voeding.

Een gewone versterker die passief gekoeld 1200W kan leveren zal een nogal extreme koelprofiel-achtige behuizing vereisen, maar meestal hoeft het niet erg stil als er zoveel vermogen gepompt wordt ;)

Je droom bestaat verder uit een PC met een fatsoenlijke (semi-professionele) geluidskaart en een berg programmeerwerk. Als je er een 19" rackje van maakt is het netjes modulair, PC's komen standaard in 19", audio interface's ook, eindverstekers moet lukken.

110+ dB in je woonkamer? Met 20 watt per kanaal blaas je de ruiten er al uit mits je goede speakers hebt.

Last van een watt-obsessie?

UCD180 Hypex modules http://www.hypex.nl/UcD180.htm
Price: € 60,00 excl. VAT

Begin die eindversterker in een aparte behuizing te zetten.
(deed QUAD 60 jaar geleden al!!) Dat scheelt in de opwarming van je andere componeneten.
Je zou een kast kunnen maken die geheel uit koelprofielen bestaat Dat zijn er dan vier stuks. Wel van elkaar isoleren. Kun je die eindversterker elders plaatsen, dan ben je gelijk van je formaat af en heb je meer speelruimte om grote koelvlakken te kiezen.

Ik ben blij dat ik je buurman niet bent, maar jij zal met het omgekeerde nog veel blijer zijn >:)

Eindversterkers in de boxen plaatsen is nog veel handiger.

Nog maar een dun flutkabeltje nodig om de box aan te sturen. Totale dissipatie wordt verdeelt per box, en niet meer centraal. Nadeel is wel dat je 6 kleinere voedingen moet bouwen ipv 1 grote. Of is dat een voordeel?

Plus zes netsnoeren!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]

tunnel maken, 2 fans achteraan, 1 die erin blaasd, 1 die eruit blaasd. dan ziet deze er qua vorm langs voor wel normaal uit. net zoals ze bij pc's doen dus.

ik heb een 2x 100watt versterker gebouwd met aardig grote koelvinnen en na 3uur keihard spelen blaasd het ding zichzelf op (koelplaat is dan +125°c en die plastiek ringetjes rond de transistor hun vijzen smelten, transistoren komen van de koelplaat af en KABANG.

ik heb ook een koeltunnel gebouwd. werkt goed nu, wil alleen een schakeling die de fan pas aanstuurt als het warmer wordt.

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/eindwerk/640/PIC00021.jpg

enneuh, elco's houden niet van warmte. ik zou de koelplaten niet warmer laten worden dan 80° maar de totale kast niet warmer dan 50°

[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]

Waar wil je het ding eigenlijk kwijt? Want je zit dus met zo'n 500W aan warmte; als dat ergens in een klein kastje ingebouwd moet worden gaat dat sowieso niet lukken, tenzij je er echt grote ventilatoren op zet, en dat wil je niet, je wilt een versterker zonder ruisende ventilatoren. (neem ik aan)
Het plan van de eindversterker apart zetten lijkt me erg praktisch. Zo'n kast raak je altijd wel ergens kwijt.

Ja eigenlijk lijkt het meer op een computer.
Het idee om de versterkers en de andere componenten appart te plaatsen is heel goed. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het is zeker mogelijk.
Ik zal de versterkers niet inbouwen in mijn luidsprekers. Ik vind het te spijtig voor in zo'n mooie luidsprekers gaten te maken.

Ik weet dat het veel watt is, maar ik zal het enkel maar zo luid zetten als de luidsprekers buiten staan. Ik denk dat ik eerder last zal krijgen van het geluid dan de ruiten.

De bedoeling is dat ik het zelf maak, dus zo'n module zal ik niet kopen. Ze zien er wel goed uit

Ik denk dat het dus het best is om de versterkers appart te plaatsen met een tunnel.

Als het soms luid moet op feestjes of buiten neem je er in 99% van de gevallen het best een goedkoop PA setje naast.

Goedkoper dan steeds HiFi te slopen en voor de toepassing veel beter, het enige nadeel is dat je ruimte moet hebben om het op te slaan.
De Hifi set kun je dan optimaliseren op zaken die daar van belang zijn.

Bedenk van te voren goed wat je leuk vind om te doen en te maken, wat je al kan en wat je eventueel wilt leren. Je kunt het jezelf heel moeilijk maken, maar geeft dat echt veel meer voldoening ?