kan ik ook een paar ledjes op de compoort
aansturen ????? zo ja hoeveel dan
en het liefsts zonder ic's of zoiets
(de paralelle poort interface va deze site
heb ik al een keer gemaakt)
help
.
Op de COM-Poort kan je maximaal 4 led's aanstuuren, op een hele simpele manier. Ik zal zo even kijken of ik het schema en de software nog heb ligen.
Het schema met 4 led's kan ik zo niet vinden, maar met de led's kan je ze gewoon aan de 3 uitgangen van de compoort hangen. Daarover staat op internet genoeg info.
Je kan tevens 4 uitgangen uitlezen. De software heb ik wel ligen als je belang hebt.
Kijk ook is of ze in de biep het boek "Electronica en Visual Basic" hebben ligen. Deze is gebaaseert op een stel artiekelen die in de elektuur hebben gestaan. Hierin wordt uitgelegt wat je allemaal met de compoort kan en hoe deze word aangestuurt. Met zeer veel schema's om te expirimenteren en een cd moet software.
Als je meer uitgangen wil hebben, zal je met schuifregisters moeten gaan werken.
dat is de paralelle poort interface die heb ik al een keer gemaakt.
ik moet iets voor de compoort hebben
(met welke trefwoorden moet ik zoeken)
help
.
[Bericht gewijzigd door help op ]
lj lightning
www.world-led.com the place to be if you need led's!
Ik heb dit weekend toevallig zelf ledjes aangesloten op mijn compoort! Ik had een break-out box nodig om te zien waarom mijn communicatie het niet deed, maar ja, op zondag is zo'n ding niet zo makkelijk te krijgen.
Dus, heb ik even in de spec gekeken, en de transmitter-kant moet een signaal tussen de -15V (logisch 1) en de +15V (logisch 0) op de pinnen zetten. Als je hier een led op aan wilt sluiten moet je er een weerstandje mee in serie zetten. Ik heb zelf een weerstandje van 1K genomen (15V-0.6V)/1K=14mA moet een LEDje wel kunnen hebben.
Voor mijn toepassing heb ik er 2 anti-parallel geschakeld, met de weerstand daarmee in serie. Dan 1 kant aan de (bijv) RTS-lijn en de andere aan de ground. Werkt perfect!
Suc6, Jeroen.
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
toch nog even een opmerking bij dit topic , let goed op wat je bezig bent , als je een com poort of p poort of wat voor poort ook op je pc kortsluit , dan kan je nieuwe gaan halen in de winkel in een pci kaartje gegooit bv omdat je niets meer kunt doen als er 1x een kortsluiting is geweest aan de com poort dan zal hij niet meer werken
(zo zei men het me toch in de computer winkel)
wil je toch direct expirimenteren op je com zet dan even een otocoupler erbij , en wil je veeeeel van dit gelijkaardige experimenten doen op dingen die eigenlijk kapot gaan als je een kortsluiting maakt dan zou ik op richteld met een paar mensen samen een grote bestelling doen want daar kosten otocouplers iets van een 20 cent en bij de elektroboer betaal je toch al snel een 2 a 3 €
* terrorfeary zegt dat een otocoupler een galvanische scheiding van het net is die bij eventuele kortsluiting niet het hele net kortsluit maar alles achter de otocoupler zijn ingang , (dus eigenlijk de belastig van de otocoupler
[Bericht gewijzigd door terrorfeary op ]
De com poort kan je volgensmij gewoon kortsluiten hoor. Deze is goed beveiligt. De LPT poort is echt zo stuk!
terrorfeary
WWW.GOOGLE.BE => COM POORT INTERFACE , GO FIND IT YOURSELF !
.