Ik heb een buizen voorversterker en een hypex eindversterker in een kast gebouwd. Nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid om de voedingspanning van de hypex vertraagd in te laten komen ivm. met stoorsignalen vanuit de vv. Nu wordt de voeding van de vv gelijk geschakeld met de voeding van de ev. dmv. relais aangestuurd door de standby stand van de JvE volumeregeling. Dit zijn gescheiden relais voor vv. en ev.

Zo iets:

http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/relais%20sturing%20tube%20amp.GIF
KLIK

Ik gebruik dit in mijn buizen amp om de HSP verstraagd te laten opkomen.

Zoek op eBay USA naar 'Amperite thermical time relay', 'delay switch', o.i.d. Even proberen wat de meeste hits geeft.....
Een goed startpunt is deze link
Je krijgt dan een octalbuis met een bimetaalrelais er in.
In het type nummer zit, geloof ik, de spanning voor het verwarmingselement en de tijdsvertraging in min. verwerkt.
Deze dingen werden(worden?) gebruikt om bijv. de hoogspanning van een HG gelijkrichter vertraagd op ter laten komen of die van een hf eindtrap. Zo betroubaar als JEDEC maar kan zijn.
Misschien kun je ook hier nog ergens iets in de dump vinden: BACO, Thwenthe, Quakelstijn,.....
Hier een noval uitvoering op Bay 12.6V; 30 sec

Hugo was eerder, maar maakt geen gebruik van buizen ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]

Je kunt altijd nog een tijdschakelaar maken met een thyratron, ook een buis.

Ik vond de zandtriodes toch wat handiger. Printje is 5x5cm en moffel je ergens weg.

@ Hugo, Misschien een beetje te simpel gedacht van mij, maar kan het ook met een rc schakeling na de relaiscontacten. Jouw optie is misschien wat te uitgebreidt.

Op 23 maart 2009 15:27:41 schreef Hugo Welther Ik vond de zandtriodes toch wat handiger. Printje is 5x5cm en moffel je ergens weg.

Hugo, jij bent gewoon niet puriteins genoeg.... ;)

@ Tidak, Met een buis lijkt me ook heel mooi, maar misschien meer iets voor de echte buizenfreaks.

Op 23 maart 2009 15:32:56 schreef atlet:
@ Tidak, Met een buis lijkt me ook heel mooi, maar misschien meer iets voor de echte buizenfreaks.

Het ging mij eerder om dat me dat de meest simpele oplossing leek. Jou oplossing kan ook, maar dan moeten die relais wel behoorlijk weinig stroom gebruiken om een lange tijd te krijgen.....
Ik weet niet hoe buizenfanatiek je bent, vandaar.

@ Hugo, Kan ik dat printje ergens kopen, of moet ik de schakeling zelf bouwen op een montagebordje.

Dit moet je bouwen op een montage bordje.
Ik heb er wel een printlayout van, maar dan moet je het printje zelf laten maken.

Printlayout KLIK

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (32%)]