Ik zit wat te proberen met een lcd
nu heb ik een 4 bit initialisatie werkend ook kan ik text laten verschijnen maar...niet op de plaats waar ik wil
als ik alleen initialiseer dan krijg ik een blinkende cursor op positie 0 maar elk volgend karacter verschijnd op het laatste positie en scrolt de gehele text naar voren
het is een 4 x 20 display dus de eerste letter komt op plaats 0 en elke volgende verschijnd op de laatste positie van regel3 en dit charracter ´loopt´ dan naar voren totdat positie 1 word bereikt dan sprint het naar de laatste positie van regel 4

nu heb ik verschillend datasheets gelezen maar ik snap gedeeltes dus niet zo hebben ze het over ddram cgram
ddram is toch het display zelf? wie kan mij of een link geven naar een goede uitleg of een uitleg geven
bedankt

DDram is de data die vast in de module zit. CGram (loc. 0 - fh) kun je gebruiken om je eigen karakters te fabriceren.

Klopt de adressering op de lijnen wel? Elk karakter moet je een lijnpositie adres meegeven tenzij karakters achtereen weggeschreven worden (auto-increment functie)

Geheugensteuntje voor een 4 x 20 display:

• lijn 1, pos 0 is adres 80h
    lijn 2, pos 0 is adres c0h
    lijn 3, pos 0 is adres 94h
    lijn 4, pos 0 is adres d4h

Op 24 november 2003 08:29:55 schreef Atlantis:
DDram is de data die vast in de module zit. CGram (loc. 0 - fh) kun je gebruiken om je eigen karakters te fabriceren.

Klopt de adressering op de lijnen wel? Elk karakter moet je een lijnpositie adres meegeven tenzij karakters achtereen weggeschreven worden (auto-increment functie)

Geheugensteuntje voor een 4 x 20 display:

• lijn 1, pos 0 is adres 80h
    lijn 2, pos 0 is adres c0h
    lijn 3, pos 0 is adres 94h
    lijn 4, pos 0 is adres d4h

dit is zeer bruikbaar

Op deze site KLIK staat ook leuke info.
Alleen wel in het Duits.

Anders even babelfish de webpagina laten vertalen.
Die hele site is goed, veel info en veel uitleg.

Misschien heb je er wat aan.