Ik heb een Voltcraft 5050E meter, die goed werkte, op een ding na. Iets voorbij het midden van de schaal was een gebied van zo'n 1 cm breed, waar de wijzer niet graag wilde blijven staan. Hij ging of ervoor, of erna staan.
Ik dacht eigenlijk dat er een vuiltje o.i.d. tussen de spoel van de meter zat.

Er was echter niets te zien. Bij het testen zonder afdekglas (wel, eigenlijk plastic...), deed de meter het uitstekend.
Heb toen de voorzijde met een vochtig doekje schoongemaakt. (Normaal gesproken is in geval van statische lading het probleem dan weg)

Het probleem bleef echter. De meter maar weer uit elkaar gehaald, en ook de binnenzijde schoongemaakt. En ja, nu werkt alles weer uitstekend!
Heeft iemand dat ook wel eens gehad, dat de statische lading maar aan 1 zijde, en een klein gebied zit? Ik vond dat nogal vreemd. (Als ik de statische lading aan de buitenzijde wegneem met een vochtige doek, moet die aan de binnenzijde toch ook verdwijnen?)

Zijn er ook middelen die je er op kunt doen die langere tijd werken? (Heb wel bril-doekjes geprobeerd, maar dat helpt niet veel beter als gewoon water...)

Als ik de statische lading aan de buitenzijde wegneem met een vochtige doek, moet die aan de binnenzijde toch ook verdwijnen?

Dat denk ik niet. Het spul geleidt immers niet. Je ontlaadt IMHO enkel een oppervlakkig laagje, meer niet.

't Is wel iets raars, dat je daar voorhebt. Nog nooit meegemaakt.