Hoi,

Ik wil een indicator maken die globaal aangeeft hoeveel stroom ik trek. Deze indicator zou tot 15A AC aan moeten kunnen geven.

Zelf zit ik te denken om dit op te lossen met een VU-meter (zoals de K4304 van Velleman). Die heeft een meetbereik van 150mV tot 6VRMS (10 leds --> schaal: 1,5A per led).

Door nu als "audio"-signaal de spanning te nemen over een weerstand die de secundaire zijde van een stroomtransformator "kortsluit" zou ik in principe de stroom moeten kunnen meten.

Nu zou ik echter niet weten wat voor stroomtransformator ik hiervoor zou kunnen gebruiken. De weerstand kan ik vervolgens zelf wel berekenen.
Ik kwam voor een trafo met een wikkelverhouding van 1:250 op een weerstand van 100ohm...

Klopt mijn redenering? Kan ik die VU-meter inderdaad op die manier gebruiken? Wat voor stroomtrafo heb ik nodig?

Andere ideeen of tips zijn ook van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Desmond van de Woestijne

Conrad heeft een lowcost geval , heb ik diverse keren gebruikt voor allerlei doeleinden, geen preciesie maar maar voor alledaagese dingen gewoon goed.

Wat bedoel je precies dat Conrad heeft?

Heb je een voorbeeldje zoals je het zelf gebruikt hebt?

zoiets : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=109438

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1000/1080/1084/108480_BB_00_FB.EPS.jpg

en voor 15 € bouw je zelf zoiets niet

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (55%)]

Zo'n meter heb ik thuis liggen, maar heeft twee nadelen waardoor ze niet toepasbaar zijn:
1) Te groot (ik heb geen 72*72 mm meer over op het paneel)
2) Niet liggend te gebruiken enkel staand.

Daarom wil ik dus een digitale aanduiding.
Printje is dan ergens in de kast weg te werken en de indicatoren (leds) zijn netjes in het paneel in te bouwen.
Dat de prijs dan maar wat hoger ligt neem ik voor lief.

Ik hoef ook geen nauwkeurige indicatie..

Die paneelmetertjes zien er inderdaad leuk uit en voor die prijs maak je inderdaad niet veel.

Mijn te meten belasting is echter niet constant in verbruik en springt nogal. Op een wijzertje is dat nog wel redelijk te volgen, maar zo'n verspringend cijfertje is dan niet meer (snel) te lezen...

Op 1 april 2009 09:36:42 schreef dizzy_dw:
Wat bedoel je precies dat Conrad heeft?

Heb je een voorbeeldje zoals je het zelf gebruikt hebt?

Conrad heeft een stroomtrafo ter grootte van ca 2,5 cm welke gewoon print pinnetjes heeft, je kunt op de uitgang een weerstand moteren en de te meten stroom leid je door een draad door dde openening best.nr 415707 . kost iets van 7 euro?? geloof ik.

We gaan het eens proberen.

Bedankt voor de input.