Hallo,
Ik heb onlangs voor heel weinig een leuk vintage gitaarversterkertje met bijbehorende 2 x 12 inch cabinet op de kop weten te tikken. Het is eigenlijk een Japanse imitatie van een Fender Tremolux, maar dan met 2 x EL34 in de eindtrap.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1000198.jpg
De reverb is eigenlijk alles behalve Fender, matig surf galmpje, en de vibrato (voor zover ik deze werkende heb gekregen) klinkt meer als een engineer met parkinson dan als een bruikbaar effect.
Het cleane of beter bright kanaal klinkt echter heel erg lekker. Mooi gedetaileerd hoog, en de versterker reageerd heel dynamisch.
De versterker stamt uit begin jaren 60 en ik ging er al vanuit dat ik dus tegen dus de nodige reparatie werkzaamheden zou aanlopen. De versterker deed aanvankelijk niks, behalve een enorme brom dan, maar na het vervangen van de koppel C's en het ontkoppelen van de vibrato schakeling begon het beestje weer een beetje te leven.
Bevangen door de eerste resultaten, en gedwongen door de embarmelijke staat van de bedrading e.d., heb ik het volgende inmiddels vervangen ;
- 2 x nieuwe 50+50 uf voedingselco's
- GZ34 gelijkrichter
- Nagenoeg alle C's en 63v elco's
- R's met afwijking > dan 5 %
- Potmeters
- Buisvoetjes van de pre-amps
- Alle bedrading en verbindingen opnieuw uitgevoerd.
(De buisjes heb ik vooralsnog even tijdelijk vervangen)
Er ontstaat echter een probleem als de versterker een half uurtje heeft aangestaan. Een soort "gerommel" word langzaam hoorbaar. Dit blijft stabiel tot op een bepaald volume, en als ik de voorversterker op schroef overstemt het signaal het gerommel.
Ik denk zelf dat het probleem zich ergens voordoet bij de 3e ECC83, (zie schema = buisje 3 van links naar rechts) wanneer ik deze verwijder is het probleem over.
http://www.drtube.com/schematics/elk/twinamp50.gif
Belangrijk te vermelden is ook dat ik C14 en C15 niet vervangen heb, en C32 R59 en R38 tezamen met de voorliggende vibrato verwijderd heb.
Ik heb van alles geprobeerd, maar de oorzaak (nog) niet kunnen vinden, dus echt alle hulp opmerkingen of tips zijn meer dan welkom.
Cees66
Helaas,
ik heb zojuist een nieuw buisje geprobeerd maar de versterker blijft rommelen.
Ik vraag me echter wel af of ik de betreffende buis helft na het verwijderen van de vibrato nog wel nodig heb in de schakeling.
Dwz, ik ontkoppel de aansluiting op de anode (2) van het betreffende buisje, en plaats deze net voor C31 ?
De andere helft is de 2e trap van het "normal" kanaal en deze functioneerd afdoende.
Het kan een niet lekkere anodeweerstand zijn. Ze krijgen een behoorlijke spanning te verwerken.
Soms meten ze met de ohmmeter goed maar zodra er een hoge spanning op komt gaan ze vervelend doen.
Oeps sorry vrienden, ik ben met twee dingen te gelijk bezig, ik bedoelde in mijn vorige post uiteraard;
ik haal de aansluiting op de grid van V3 los en plaats
deze direct voor C31...
opgelost!
het probleem betrof dus niet het buisje of de anode R, maar een "restant" C-tje van de vibrato schakeling...
Deze kwam dus niet in het schema voor, en bleek onder op het (overvolle) printje gemonteerd te zijn.
De versterker functioneerd nu geheel bromvrij, en ipv de vibrato heb ik inmiddels een master volume en presence schakeling (0,1 uf) aangebracht.
Echt een leuk ampje geworden, binnenkort de resultaten op youtube.
Cees
Hallo Allemaal.
Voor een vriend ben ik op dit moment bezig aan een ELK Echo Amp 50, precies deze zoals aan het begin van deze topic beschreven wordt. Ook de kuren die dit beestje heeft zijn precies de klachten waar deze topic over begon.
Aangezien ik van een printplaten tijd kom, was ik toch wel verrast toen ik de binnenkant van deze versterker zag. Maar toch wil ik proberen deze weer van alle kuren te kunnen verlossen en weer mooi laten klinken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet zoveel van buizen af weet als de meesten hier.
Maar wat mij wel is opgevallen zijn de volgende 2 belangrijke vondsten. De grote blauwe Elco, een 100 + 100 uF - 450 Volt DIN 41332 Condensator, is aan de onderzijde bij de soldeer pootjes door midden gebarsten. Naar mijn mening is deze door leeftijd aan z'n einde gekomen. Weet iemand waar ik deze Elco nog zou kunnen vinden? Deze elco is vrij uniek, omdat hij aan de onderzijde 2 plus polen heeft en aan de bovenzijde een min pool, die door middel van een draad terug gaat naar de secundaire wikkeling van de grote Trafo spoel.
Ten tweede wat ik heb gevonden, en dat maakt mij meer zorgen, is dat door het los raken van het handvat van deze Amp, het moertje en een washer ringetje lekker hebben kunnen rond rollen in deze versterker. Het moertje was gauw gevonden, maar de washer vond ik terug, vast kort gesloten op de silver kleurige Electronic Capacitator Type ECE M500VD50D.
Beide van deze Items wil ik laten vervangen maar ik kan ze niet vinden op het internet. Meestal ploppen en kraken van electronica wordt veroorzaakt door het niet meer kunnen afvlakken of weg filteren van signalen. Over het algemeen zijn Condensatoren en Capacitatoren daarvoor ontwikkeld.
Ik hoop, gezien de leeftijd van deze topic, dat iemand mij nog kan helpen. Bij voorbaat hartelijk dank.
Welkom op CO. Normaoiter open je een eigen topic met eventueel een verwijzing naar dit topic.
Capacitatoren ken ik niet, wel het Engelse woord capacitor = condensator.
Je bedoeld waarschijnlijk condensatoren en elektrolytische condesatoren. De laatse wordt meestal afgekort door elco.
De elco van 2x 100µF 450V specifiek in dat type wordt wat lastig denk ik. De meeste dual elco's hebben tegenwoordig alle pennen aan één zijde. Met stukjes montage draad is dat wel weer op te lossen.
Kijk eens bij Tone factory of JukeBox revival. Deze hebben hoogspannings elco's op voorraad. Zelf goede ervaringen met JJ-elco's.
http://www.tonefactory.nl
http://jukebox-revival.eu
Die tweede elco/condensator kan ik zo niet thuis brengen. Plaats eens een goed scherpe foto.