fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=777
Ik heb deze multimeter. Hij werkt echter niet helemaal zoals het moet. Ik kan er helemaal niets over vinden en ik wil hem wel werkend krijgen.
Iemand die een schema heeft of tips hoe ik zo'n ding moet afregelen/nakijken. Het is denk ik een opamp schakeling. Er zit een heel rijtje calibreer potmetertjes achter op.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij meet geen weerstand, zekering zat er niet in maar met zekering komt hij met rare waarden. Hij meet ook geen stroom.
Fout zoeken op component nivo is toevallig een soort hobby van mij 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Misschien kun je hier terecht:
http://groups.yahoo.com/group/NEONIXIE-L/
Even een account aanmaken en dan je vraag stellen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 2 april 2009 17:51:04 schreef fred101:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=777Ik heb deze multimeter. Hij werkt echter niet helemaal zoals het moet. Ik kan er helemaal niets over vinden en ik wil hem wel werkend krijgen.
Iemand die een schema heeft of tips hoe ik zo'n ding moet afregelen/nakijken. Het is denk ik een opamp schakeling. Er zit een heel rijtje calibreer potmetertjes achter op.
dat spul met die potmetertjes zal de referentiestroom generator zijn.
vooral van die potmeters afblijven.
trek eens een foto van de print vanbinnen (een scherpe ! we moeten chipnummers kunne lezen)
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
En als er nou geen chips in zitten? Dan kijk je mooi op je neus 
En ja, een digitale multimeter kan zonder chips, ik heb er een staan. Ze bestaan zelfs op relaisbasis!
fred101
Golden Member
Op 3 april 2009 01:01:43 schreef free_electron:
[...]vooral van die potmeters afblijven.
Te laat
Hij gaf in ieder bereik foute waardes aan (en dan praat ik niet over een paar %). Nu klopt het AC en DC bereik in ieder geval weer.
Ik zal morgen wat foto's maken.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Mijn PM2420 nixie multimeter, is ongeveer 20 x 25 x 30 cm (breed, hoog, diep) groot. Deze bevat 93 transistoren (aldus een website, moet nog eens natellen), en 1 opamp. Grootte valt dus nog best mee. Het is wel mooi om te zien hoe dat ding in elkaar zit. Een flipflop bestaat uit twee printplaatjes van ieder ongeveer 1cm^2, met daartussen de componenten, denk aan een sandwich.
Zal wel eens een paar foto's ervan schieten.
fred101
Golden Member
De foto's van de binnenkant staan nu onder de eerste foto van de eerdere link naar mijn site.
Free had gelijk, er zit een heel nest IC's in. Maar ook een handje vol torren. Verder een hoop meerslags instelpotjes. Typische jaren 60 printplaat. De nixies zitten niet in voetjes maar zijn gesoldeerd. Ik zie geen sporen van eerder spitwerk.
Nog even de link:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=777&p=3743#p3743
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
wow. ziet er naar uit dat dit een dual slope systeem is. ik zie tellers gemaakt met 7476 ... waarschijnlijk een 1 MHz referentieklok.
7441 drivers
een van die to100 metalcan dinges zal een sample en hold amp zijn
er moet daar ergens een styroflex cap zitten ls 'tank' voor de sample en hold.
dit ding is geen jaren 60 hoor... ik denk 74 75 ...
FCj familie was van siemens (74xx kloon)
Frako caps vervangen. die zijn nu wel rot...
die keramische transistors (witte bode met zwarte 'bolhoed') zijn waarscijnlijk E300 of e310 fets. daar zou de sampler wel eens mee gebouwd kunnen zijn.
die tros trimmers links zou wel eens de referentiestroom generator kunne zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
OK we weten nu wat er inzit maar hoe regel ik zo'n ding af. Hij meet AC en DC voltages goed. Ik heb mijn fluke als referentie genomen en dat is voor mijn toepassingen meer dan voldoende precies.
De basis moet dus goed zijn. De aansturing van de nixies is ook goed.
Ik denk dat de ohm meter de stroom meet door een externe weerstand en aangezien stroom meten ook niet gaat neem ik aan dat dat deel niet goed is. Ik neem aan dat een stroommeting bestaat uit het meten van een spanningsval over een shunt. Er zitten een hele berg instelpotjes in het ding, die verlopen niet spontaan maar ik weet geen voorgeschiedenis. Daar kan best ooit flink aan gedraaid zijn.
rbeckers
Overleden
Een mogelijkheid is een stroom van 1mA door de meter laten lopen en meten.
Als de draaischakelaar op mA staat, op diverse plekken spanningen meten. Probeer een signaal te volgen. Wel altijd controleren, dmv de 1mA te veranderen of uit te schakelen, of de gemeten spanning bij de ingangsstroom hoort.
Als geen enkel bereik op stroom of weerstand het doet, zekering ok?, de schakelaars controleren.
joopv
Golden Member
Op 4 april 2009 10:55:48 schreef free_electron:
Frako caps vervangen. die zijn nu wel rot...
Ik herhaal het maar even want ik heb de indruk dat fred101 er overheen gelezen heeft.
Elco's zijn onderdelen met een beperkte levensduur.
Op maximum temperatuur, werkspanning en rimpelstroom hebben de meeste elco's een MTBF specificatie van slechts 1000 uur, oftewel na 1,5 maand is de helft van die elco's overleden.
ruwe vuistregel:
Als je een apparaat van meer dan 10 jaar wilt repareren zijn dit je eerste verdachte onderdelen. Bij meer dan 20 jaar kun je ze het beste gewoon preventief vervangen. Bij meer dan 30 jaar is de kans dat alle elco's in een apparaat nog goed zijn niet zo heel groot meer.
rbeckers
Overleden
Ik denk niet dat Fred, gezien zijn ervaring met oude apparatuur, dat vergeten is.
Maar inderdaad oude elco's, zeker bepaalde types, zijn altijd verdacht.
fred101
Golden Member
Daar heb ik niet overheen gelezen hoor , maar ik ben niet zo elco panisch als sommige.
Ik kan ze meten, testen en formeren en dat is ook altijd het eerste waar ik mee begin.
Maar voor ik aan dat ding begin wil ik eerst weten hoe zo'n meter werkt of liever nog een soort schema of desnoods een blokschema. Dan kan ik achterhalen wat welke functie heeft en die controleren. Free heeft al wat benoemd dus dat is een begin.