Als de trafo secundair in diehoek staat en er dus geen nul is die geaard kan worden, is het een zwevend net. Op schepen wordt dat wel gebruikt, maar als je dat goed wilt doen, is het in combinatie met isolatiebewaking in plaats van met aardlek scakelaars.

Maar ook al is het een zwevend net, dan lijkt het me sterk dat je helemaal niks meet tussen all drie de fasen en aarde. Er zijn altijd capaciteiten - al was het alleen maar de capaciteit van de wikkelingen in de trafo - die er voor zorgen dat er toch een meetbare spanning staat. Het klassieke geval is dat van een zender die ongeaard is aangesloten. Via de capacitiet van de wikkelingen in de tafo staat de kast dan op de halve netspanning. Weliswaar is dat hoogohmig, dus je gaat er niet aan dood, maar je krijgt wel een onaangename tik als je dan met de ene hand de kast van de zender en met de andere hand iets geaards aanraakt. Bijvoorbeeld de kabel naar de antenne...

Mijn gissing is dan ook dat de aarde niet is aangesloten.

En een niet aangesloten aarde klinkt niet bepaald als 'veilig' . aangezien ik er zelf niet genoeg van weet om het correct na te checken zal ik er dan maar een electricien bijhalen zeker..

Als ik de voorgaande posts van -spyrock- lees meet hij wel degelijk tussen bepaalde fasen en de aarde een spanning.

Als het resultaat van de metingen gelijkaardig is aan onderstaand voorbeeld, lijkt me dit te kunnen kloppen:
fase1 - aarde : ~0V
fase2 - aarde : ~230V
fase3 - aarde : ~230V

Dat wil gewoon zeggen dat de wijktransformator geen sterpunt heeft (of het wordt niet gebruikt) en er dus één fase van de drie fasen geaard wordt bij de transfo.

Dit is eigenlijk helemaal nog niet zo'n gekke situatie. Als je moest zien wat voor soorten netten ze in de USA allemaal wel niet hebben. Je zou versteld staan.

@BLD
Een fase aarden aan de transfo?
Zou nogal een knal geven denk ik...

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat een knal zou geven.

In een distributiecabine worden nooit fasen van de transfo geaard. Waarom zou dat nodig zijn? Alleen de nul wordt met de aarde verbonden.

Wat versta jij onder "de nul"?
De nul is toch de geleider die geen (of bijna geen) potentiaalverschil heeft met de aarde.

Als ik nu kies om een fase van de transfo te aarden (bij afwezigheid van een sterpunt), dan wordt desbetreffende fase eigenlijk "de nul".

De nulleider. De draad die op 3x230V niet wordt gebruikt. En op 3N400 wel.

Die stellingen gaan er vanuit dat je het sterpunt van de transformator aan de aarde knoopt.

Het sterpunt van een transformator is de nul.
Als je een fase aan de aarde hangt hang je deze eigenlijk ook aan de nul en maak je kortsluiting. In een cabine een redelijke knal. Zou er niet willen bij zijn als je deze aanlegt.

Het op de trafo aarden van het sterpunt is de in Nederland en België gebruikelijke manier. En door dat aarden wordt het sterpunt de "nul".

Maar het is technisch geen wet van Meden en Perzen dat het het sterpunt is dat geaard wordt. Men kan elk willekeurig punt aarden en dat wordt dan de nul. Uiteraard mag men slecht één punt aarden, anders wordt het inderdaad grote knal.

In Amerika is het inderdaad niet ongebruikelijk om een ander punt dan het sterpunt te aarden. Maar ja, daartegen zeg ik dan met een bekend Galliër: rare jongens die Amerikanen. In Nederland en vermoedelijk ook in België aardt men voor zover ik weet altijd het sterpunt en niks anders. Dus is er m.i. toch iets vreemds aan de hand bij TS.

Waarom denken er toch zoveel mensen dat het sterpunt van een transo automatisch ook geaard is ?
Het sterpunt,nulpunt heeft niets met de aarde te maken als je die daar niet op aansluit.Je kan dus perfect een fase aan de aarde leggen als het sterpunt niet aan de aarde gelegd is.

Natuurlijk, het kan. Maar wordt het in deze contreiën ooit gedaan door de distributeurs?

Sterpunt welk sterpunt als de trafo in driehoek staat. Er is hier helemaal geen sterpunt. Dan kan je inderdaad er voor kiezen om 1 fase aan de aarde leggen.

Heb je wel een sterpunt wanner je trafo in ster staat dan mag je niet nadat het sterpunt geaard heb ook nog eens een fase aan de aarde leggen. Dan heb je inderdaad kaboem.

Nogal logisch dat er in een driehoekschakeling geen sterpunt is ;)